اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ همه ی تغییرات در جهان مستربچ های رنگی زیر سایه کرونا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  با ادغام کسب و کارهای پیشرو در زمینه مستربچ رنگی به علاوه اختلال ایجاد شده به علت بحران دنیاگیر Covid-19، بخش رنگ ها، صنعت پلاستیک را به فکر نوآوری های بیشتری در سال 2020 می اندازد. در این مقاله، تغییرات ایجاد شده در این حوزه آورده شده است.

اخیرا، اخبار جهان رنگ برای پلاستیک ها با ادغام شرکت  PolyOne و شرکت Clariant با عنوان شرکت Avient پیچیده است. جای تعجب نیست که درخواست ها از سراسر بازار های مصرف کننده ی نهایی برای بهبود ماندگاری (sustainability) و عملکرد کاراتر، اغلب منجر به راه حل های مشابهی می شود. در حقیقت شرکت های PolyOne و Clariant در توسعه تنها نیستند، برای مثال، نه تنها رنگ سیاه می تواند با تجهیزات سوا چینی (sorting) خودکار در عملیات های بازیافت دیده شود، بلکه هم چنین راه های جدیدی برای دستیابی به جلوه ی فلزی  (metallic) دیده شده است.
Clariant و PolyOne در بین شرکت های تولیدکننده رنگ هستند که تغییر روندها را در سال های 2020 و 2021 پیش بینی می کنند. تعداد کمی از شرکت ها مقیاس وسیع بیماری دنیاگیر Covid-19 و آثار آن روی اقتصاد جهانی و حال مشتری را تصور کرده اند. این جالب است که چه و چطور آن پیش بینی ها از این بیماری دنیاگیر خارج از انتظار بوده است.
شرکت PolyOne خرید خود را از شرکت Masterbatches Clariant تکمیل کرد (که در دسامبر سال 2019 اعلام کرد) و در ابتدای ماه ژوئیه و در همین زمان نام خود را به Avient تغییر داد. این کلمه ظاهرا از واژگانی انتخاب شده است که در زبان فرانسوی به معنی آینده، زندگی و عملکرد هستند. Avient، ادغام دو پیشروی جهانی برای ایجاد یک شرکت ویژه متمرکز روی محصولات ماندگار است.
کسب و کار شرکت Masterbatche Clariant شامل 46 عملیات تولیدی و مراکز فناوری در 29 کشور است و تقریبا 3500 کارمند دارد که به بخش رنگ و افزودنی ها و جوهر های شرکت Avient خواهند پیوست. PolyOne در طول تاریخ، اعلام نکرده است که چه تعداد عملیات در هر کسب و کاری دارد، اما فروش ها در این بخش در سال 2019 به 1 میلیارد دلار رسید.

سواچینی رنگ سیاه
هر دو شرکت محصولاتی معرفی کرده اند که استفاده یا مصرف مجدد سیاه ها را آسان می کند و هر دو دارای افزودنی های جدیدی هستند که نماهای فلزی را بدون این که قطعه نیاز باشد رنگ شود، فراهم می کنند.
برای مثال شرکت PolyOne در ماه سپتامبر، از رنگ سیاه زیست محیطیOnColor RC ، مستربچی که با استفاده از رنگ بخش Bolder Black (یک دوده که از صنایع Bolder که از تایر های در پایان عمر مفیدشان به دست می آیند) ساخته شده، پرده برداری کرد. این تولید به 90 درصد آب کمتر و 61 درصد برق کمتر از دوده های رایج نیاز دارد و انتشار دی اکسید کربن 90 درصد کمتر است.
رنگ سیاه زیست محیطی OnColor RC سطح عملکرد مورد انتظار در پلاستیک ها را حفظ می کند. این ماده، الزامات مقررات REACH (ثبت، ارزیابی، صدور مجوز مواد شیمیایی) و RoHS (محدودیت در استفاده از مواد خطرناک) را دارد و برای استفاده در بسپارهای چندگانه در صنایع و کاربرد های مختلف مانند خودرو، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و مبلمان اداری در دسترس است.
در سال 2019 شرکت PolyOne، سبد رنگ بخش های (colourants) سیاه جدید خود را برای بسته بندی پلاستیکی معرفی کرد که می تواند توسط تجهیزات سوا چینی فروسرخ نزدیک (NIR) آشکار شود. این محصولات اجازه می دهند تا پلاستیک های پسماند سیاه در تجهیزات بازیافت به درستی سوا شوند، چیزی که تا همین اواخر انجام آن تنها با استفاده از تجهیزات فروسرخ نزدیک بسیار دشوار بود. از آن جایی که رنگدانه های دوده معمولا برای ایجاد رنگ سیاه استفاده می شود و رنگ سیاه و دیگر رنگ های بسیار تیره، همه یا اکثر نور فروسرخ نزدیک را در خودشان جذب می کنند، بنابراین حسگرها نمی توانند بسته بندی سیاه را ببینند.
رنگ بخش های سیاه قابل سواچینی با فروسرخ OnColor برای بسته بندی های قابل بازیافت، رنگدانه ی دوده ندارد که PolyOne گفته است به حسگرهای سواچینی نوری خودکار مورد استفاده در کارخانجات مدیریت پسماند اجازه ی آشکارسازی بسپار های سیاه و سوا کردن پسماند در جریان های بازیافت صحیح را می دهد. این رنگ بخش ها به هر دو صورت مایع و جامد در 8 طیف رنگی سیاه و هم چنین رنگ های سفارشی موجود هستند.
در ژوئن، شرکت Clariant یک خبر مشابه داد. رنگ بخش های جدید Clariant که در مرکز فناوری و طراحی ColorWorks در نزدیکی میلان ایتالیا تولید شده است، حالا امکان کشف فضا های رنگی تیره تر و رمزآلودتر، کاملا بدون استفاده از دوده، را می دهد. تولید در زمینه ی پلی استر (PET)، پلی اتیلن پرچگالی (HDPE) و پلی پروپیلن در هر دو شکل نو و پسامصرف بازیافت شده (PCR) درحال پیشرفت است.
در سال 2019 شرکت Clariant مستربچ CESA IR را به عنوان مستربچی که پلاستیک های سیاه را در مقابل تابش NIR مرئی می کند، معرفی کرد. این اثر با آزمون انجام شده توسط شرکت Tomra Sorting Recycling، پیشرو در زمینه ی فناوری سواچینی تایید شد. اما طراحان می خواهند انتخاب های بیشتری از سیاه خالص داشته باشند.

 

برگردان: مهندس مهسا امیر شاهرخی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۹ ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه ۹۹ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا