اخباراخبار ویژهمقالات

پیشرفت های چاپ سه بعدی در سایه همکاری تامین کنندگان پلیمر و آمیزه های پلیمری

بسپار/ایران پلیمر  تامین کنندگان بسپارها و آمیزه های مورد نیاز برای چاپ سه بعدی، در حال ایجاد اتحاد و پیوستگی با فراهم آورندگان تجهیزات آن ها هستند تا این فناوری را به سوی زمینه های کاربردی با عملکرد بیشتر سوق  دهند. در این مقاله، پیشرفت ها در زمینه چاپ سه بعدی آورده شده است.

در ادامه پیشرفت ها در توسعه آمیزه ها برای بازار چاپ سه بعدی (یا تولید افزایشی ها)، بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه در حال ایجاد اتحاد و مشارکت با سازندگان تجهیزات و سامانه های آن ها هستند. نیروی محرکه پشت این همکاری ها، استفاده از منابع مکمل آن ها و دانستن این  موضوع است که چگونه می توانند تقاضا برای کاربردهای بیشتر این فناوری نوظهور را برآورده سازند. این همکاری های توسعه دهنده درحال حاضر درحال یافتن راه های جدیدی برای فرایندکاری آمیزه ها و به ویژه مواد تقویت شده، در گسترش چاپ سه بعدی برای کاربردهای با عملکرد بیشتر هستند.
شرکت DSM یکی از شرکت هایی است که مشارکت هایی برای ورود به تمام زمینه های بازار چاپ سه بعدی و زمینه های آن را شکل داده و از پتانسیل خط  تولید کامل مواد خود بهره برداری کرده است و حق مالکیت ورود به هر دو فناوری چاپ سه بعدی یعنی فناوری تولید با دانه همجوشی شده Fused Granulate Fabrication (FGF) و فناوری پردازش نور دیجیتال Digital Light Processing (DLP) را برای خود نگه داشته است.
برنامهTrimax Collective که ادعا می شود اولین در نوع خود است به مشتریان یک چاپگر واسپاری شده همراه با دسترسی به مواد اولیه آن و پشتیبانی فناوری را به ازای یک قیمت ماهانه ثابت پیشنهاد می دهد. شرکت DSM می گوید این برنامه که در ابتدا به عنوان یک پیشنهاد واسپاری بلندمدت برای چاپگرهای فضاسنگ نگاری (Stereolithography، SLA) مطرح بود، از این پس گسترش خواهد یافت تا فناوری های اضافی و نسخه های آزمایشی کوتاه مدت را نیز شامل شود.
برنامهTrimax Collective به شرکت اجازه می دهد تا از دو مورد از بزرگ ترین موانع پذیرش همه جانبه چاپ سه بعدی که امروزه وجود دارد و شامل الزامات سرمایه گذاری زیاد و کمبود دانش و تخصص تولید افزایشی ها هستند عبور کند.
مشارکت های جدید شامل همکاری با شرکت CEAD واقع در کشور هلند برای توسعه مشترک مواد دانه شکل FGF است که طی آن شرکت DSM از یکی از چاپگرهای شرکت CEAD برای تحقیق و توسعه و اهداف تجاری استفاده خواهدکرد. این دو شرکت با همراهی یکدیگر، پتانسیل فناوری چاپ FGF را در کاربردهایی برای تولید ابزارها و تجهیزات صنعت خودرو کاوش خواهند نمود.
چاپگرهای شرکت CEAD دارای یک سامانه رانشگر (اکسترودر) روی یک بازوی خودکار (رباتیک) شش محوره ساخت شرکت Comau همراه با نرم افزار کنترل شرکت Siemens می باشد. هم چنین این دستگاه با یک مرکز آسیاکردن (milling) و واحد پویشگر (scanning) برای فراورش تکمیلی (post-processing) مستقیم قطعات تجهیز شده است. با استفاده از این تجهیزات، شرکت های CEAD و DSM قادر هستند پروفیل هایی از موادی خلق کنند که برای چاپ FGF بهینه سازی شده باشند. هم چنین این همکاری، درب ها را به روی فرایندهای پیشرفته ای نظیر ترکیب الیاف پیوسته با بسپارهای بسیار پرشده (Highly filled) می گشاید.
شرکت CEAD می گوید ارتباط بین فناوری چاپ سه بعدی و موادی که در فرایند آن استفاده می شود کلیدی است. شرکت از طریق همکاری با شرکت DSM و دانش آن ها در حوزه مواد اولیه قادر خواهد  بود این فناوری را تا پتانسیل کامل آن ارتقا دهد.

ساختن پل ها
مثال دیگر از همکاری اخیر شرکت های CEAD و DSM، ساخت یک پیش نمونه (prototype) از پل  عابر سبک وزن FRP چاپ شده سه بعدی (شکل 1) برای مشاورین مهندسی بین المللی Royal Haskoning DHV است. این پیش نمونه از یک بسپار گرمانرم پلی اتیلن ترفتالات-PET (Arnite) پرشده با شیشه تشکیل شده است که حین فرایند چاپ سه بعدی با الیاف شیشه  پیوسته، مخلوط می شود.

 

برگردان: پدرام ملائکه

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۳ ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا