اخبار

واکنش انجمن PVC در قبال افزایش قیمت پایه PVC

بسپار می نویسد، در پی افزایش قیمت پایه PVC انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی نامه ای را به مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارسال کرد.


سرکار خانم مهندس شاهدایی معاون محترم وزیر و مدیرعامل محترم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران موضوع: دغدغه های به وجود آمده در صنعت PVC با سلام احتراماً پیرو مشکلات به وجود آمده در بخش معاملات پتروشیمی و افزایش 18% قیمت در عرضه مواداولیه PVC برای صنایع تکمیلی، انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات UPVC به عنوان نماینده تولیدکنندگان این صنعت مواردی را برای توجه حضرتعالی و دستور بررسی بیشتر اعلام می نماید:

1- کاهش عرضه های بازار داخلی و افزایش صادرات: متاسفانه شرکتهای پتروشیمی در زمینه PVC، به دلایلی همچون افزایش حجم صادرات در دو ماهه پایانی سال، عرضه های خود را در بازار داخل بطور قابل توجهی کاهش داده اند. این اتفاق صرفاً محدود به سال 94 نیست و در سال 93 و سال های گذشته هم این صنعت شاهد اتفاق‌های مشابه بوده است. این کاهش حجم عرضه ها در حالی است که در دو ماه پایانی سال، تقاضا دقیقا دارای روندی عکس عرضه بوده و هر سال با افزایش چشمگیری مواجه می شود به همین دلیل، متاسفانه افزایش چشمگیر قیمت ها در بازار داخل را موجب می گردد. بر اساس آمارهای موجود، حجم عرضه ها در بهمن و اسفند ماه 1394 به ترتیب به میزان 46 و 53 هزار تن کاهش یافته است یعنی جمعا چیزی در حدود 100 هزار تن کاهش در حجم عرضه ها به وجود آمده است. این در حالی است که تقاضا دارای روند بر عکس بوده و در ماه‌های مذکور جمعا چیزی در حدود 700 هزار تن افزایش یافته است.

Description: http://inpia.ir/Admin/upload/banners/payon_l1.png

 

 

 

سرکار خانم مهندس شاهدایی
معاون محترم وزیر و مدیرعامل محترم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران

موضوع: دغدغه های به وجود آمده در صنعت PVC

با سلام 

احتراماً پیرو مشکلات به وجود آمده در بخش معاملات پتروشیمی و افزایش 18% قیمت در عرضه مواداولیه PVC برای صنایع تکمیلی، انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات UPVC به عنوان نماینده تولیدکنندگان این صنعت مواردی را برای توجه حضرتعالی و دستور بررسی بیشتر اعلام می نماید:

1- کاهش عرضه های بازار داخلی و افزایش صادرات:

متاسفانه شرکتهای پتروشیمی در زمینه PVC، به دلایلی همچون افزایش حجم صادرات در دو ماهه پایانی سال، عرضه های خود را در بازار داخل بطور قابل توجهی کاهش داده اند. این اتفاق صرفاً محدود به سال 94 نیست و در سال 93 و سال های گذشته هم این صنعت شاهد اتفاق‌های مشابه بوده است.

این کاهش حجم عرضه ها در حالی است که در دو ماه پایانی سال، تقاضا دقیقا دارای روندی عکس عرضه بوده و هر سال با افزایش چشمگیری مواجه می شود به همین دلیل، متاسفانه افزایش چشمگیر قیمت ها در بازار داخل را موجب می گردد. بر اساس آمارهای موجود، حجم عرضه ها در بهمن و اسفند ماه 1394 به ترتیب به میزان 46 و 53 هزار تن کاهش یافته است یعنی جمعا چیزی در حدود 100 هزار تن کاهش در حجم عرضه ها به وجود آمده است. این در حالی است که تقاضا دارای روند بر عکس بوده و در ماه‌های مذکور جمعا چیزی در حدود 700 هزار تن افزایش یافته است.

نمودار ذیل میزان عرضه ها در سالهای 93 و 94 را به تفکیک هر ماه نشان می دهد.
 

2- سیستم توزیع و عرضه مواد اولیه:

به دلیل ضعف در سیستم توزیع و عرضه و وجود کدهای نامتعارف برای مناطق ویژه اقتصادی که دارای مزیت عدم پرداخت 9% مالیات بر ارزش افزوده هستند، قسمت زیادی از خریدهای اواخر سال گذشته در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفت که تولیدکننده واقعی نیستند و سهم تولیدکنندگان واقعی با کاهش بسیار زیادی همراه بود. این امر باعث شده است که در ابتدای سال 95، روند افزایش قیمت‌ها بطوری شدید گردد که موجب التهاب بازار شود و افزایش قیمت‌ها( اختلاف بین نرخ آزاد و نرخ عرضه) در برخی از محصولات تا 700 تومان نیز برسد. این امر باعث شده است نه تنها کمکی به اقتصاد بیمار نکند بلکه مانده انرژی شرکت‌های تولیدی موجود را نیز از بین ببرد.

پیش بینی می گردد با توجه به ثبات نرخ دلار در کنار روند صعودی قیمت ها در بازارهای جهانی، تقاضای داخلی در سال 1395 نیز در بیشتر گریدها تقویت شده و با شارژ شدن سهمیه های بهین یاب خریداران بیشتر هم خواهد شد. لذا اگر حجم عرضه ها افزایش نیابد التهاب بازار همچنان پابرجا خواهد بود.

پیشنهاد می گردد برای این امر علاوه بر افزایش عرضه ها توسط شرکتهای پتروشیمی و برای جلوگیری از رانت بوجود آمده از کدهای مناطق ویژه اقتصادی، مالیات بر ارزش افزوده از کدهای مناطق ویژه نیز اخذ گردد و در ارایه اسناد مثبته بابت فروش، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده مسترد گردد

3- مدیریت گریدها

الف- در بحث مدیریت گریدهای تولیدی در حوزه پلیمر در ایران، شرکت‌های پتروشیمی بدون توجه به نیاز صنایع تکمیلی در هر مقطع زمانی که مکررا توسط مراجع مختلف اعلام می گردد و برای بیشتر سود‌ده بودن مجتمع پتروشیمی خود تلاش می کنند. این انجمن ضمن احترام به خواسته های سهامداران هر شرکت پتروشیمی، از شرکت ملی صنایع پتروشیمی انتظار دارد با دیدگاه کلان نگری و در راستای اقتصاد مقاومتی توجهی هم به نیازهای داخل داشته باشد و نقش نظارتی و راهبردی صنایع بالادستی و تکمیلی را اعمال نماید.

 

در حال حاضر مجتمع های پتروشیمی برای حفظ مشتریان خارجی خود و یا جذب مشتری خارجی جدید حاضرند کالای مورد نیاز داخل را متوقف کرده و به تولید کالای جذاب و پرتقاضا برای خارجی ها بپردازند و اینگونه    می شود که بعد از افزایش قیمت های پایه، کمبود عرضه نیز افزایش ها را تشدید می کند و بازار به شدت و در مورد گریدهای خاص ملتهب می شود. ب- در برخی مواقع نیز مشاهده می شود که یک مجتمع خاص از یک محصول تولیدات زیادی انجام داده است و انبارهایش به شدت پر می‌باشد و همین امر باعث می شود که کالایش با جذابیت کمی مواجه شده و وارد معاملات مچینگ شود در اینگونه مواقع مجتمع به جای پیدا کردن دلیل کم بودن تقاضا و کمک در جهت رفع آن به طرقی مثل فروش اعتباری بدون بهره و … از تکنیک عرضه قطره چکانی استفاده می‌کند و بازار را با این فرض که موجودی انبار آن مجتمع کاهش یافته و یا دیگر قصد تولید ندارد ملتهب می کند و کالای خود را با رقابت قیمتی به فروش می رساند. ج- مورد دیگری که در بحث مدیریت گرید مطرح می باشد عدم اعلام تغییرات خطوط تولید یا قطع تولید جهت تعمیرات سالانه می باشد و این در حالی است که واسطه ها به خوبی از اطلاعات مذکور مطلع بوده و قبل از فعالان بازار اقدام به خرید و ذخیره محصولات مربوطه می‌نمایند و تولیدکنندگان تنها زمانی مطلع می گردند که دیگر خبری از عرضه آن محصول خاص در بازار نیست. پیشنهاد می گردد تدابیری اندیشیده شود که تمامی فعالان بازار از برنامه اورهال های منظم و تغییر خطوط پتروشیمی ها حداقل یک ماه زودتر مطلع شده تا هر شرکت بتواند از راه های مختلف نسبت به تامین مواد مورد نیاز خود اقدام کند. هم اکنون در اکثر کشورها این برنامه انجام می شود و به عنوان مثال یک پتروشیمی فعال در کشور صربستان هر ساله و از یک و نیم ماه قبل فعالان بازار آن کشور را از طریق وبسایت شرکت از برنامه های اورهال دوره ای و تغییر خطوط مطلع می کند. د- مورد دیگری که در ایران بسیار ضعیف است مدیریت گریدهای مورد نیاز صنایع تکمیلی داخلی می باشد، به نظر می رسد برای مقابله با این عامل و همچنین شناخت نیاز واقعی صنایع تکمیلی باید شرکت های پتروشیمی ارتباط بیشتری را با تشکل های مربوطه داشته باشند. تشکل ها می توانند با اعلام نیاز زیرمجموعه های خود برای تولید یک گرید خاص که مورد نیاز بازار است پتروشیمی ها را ترغیب به تولید کنند و در نتیجه بازار با مشکل کمبود گریدهای خاصی مواجه نمی شود. 4- کدهای معاف از مالیات: همانطور که مستحضرید ارایه خدمات ویژه و معافیت های مالیاتی در جهت حمایت از واحدهای مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بوده است ولیکن این حمایت قانونی باعث شده است برخی از سوء استفاده کنندگان از این مزیت قانونی استفاده کرده و با عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای مواد، آنرا بطور غیر قانونی در بازار داخل کشور به فروش می رسانند. خریدارانی که از این کدها استفاده می کنند مواد خریداری شده خود را با قیمتی بسیار کمتر از کانال های رسمی در بازار عرضه می کنند و بسیاری از تولیدکنندگان کوچک و متوسط ترجیح می دهند که مواد ارزان و بدون فاکتور رسمی را خریداری کرده و به راحتی از مالیات فرار کنند در نتیجه، این سوء استفاده ها به عدم شفافیت هر چه بیشتر معاملات دامن خواهد زد. سوء استفاده از این کدها به حدی است که در ماه های پایانی سال گذشته چیزی در حدود 80 درصد حجم معاملات مربوط به این کدها بود و توسط عده ای محدود از واسطه ها خریداری شد. وجود این کدها نه تنها به مصرف کنندگان نهایی ضربه زد بلکه موجب رقابت منفی بین پتروشیمی های مستقر در مناطق ویژه و سایر مناطق شد، به عنوان مثال در دی ماه سال جاری پتروشیمی شازند قیمت محصول پلی اتیلن سبک خطی خود را 3 درصد کاهش داد ولی در تالار معاملات مشتریان محصول امیرکبیر را با رقابت خریداری کردند و محصول شازند را نخریدند زیرا با خرید از امیر کبیر محصول 9 درصد ارزان تر تمام می شد ولی شازند 3 درصد، در نتیجه خرید از امیرکبیر 6 درصد به نفعشان بود. این موضوع همواره یکی از دغدغه های شرکتهای معتبر تولیدی و انجمن‌های تخصصی بوده است که بارها اعلام شده است و برای آن راهکارهای مختلفی نیز پیشنهاد شده است که برخی از شرکت‌های پتروشیمی نهایت همکاری را در این زمینه داشته اند ولیکن به عنوان متولی صنعت پتروشیمی بایستی راهکار پایداری برای حفظ منافع دولت و تولیدکنندگان واقعی دیده شود. شرکت پتروشیمی مارون، اولین شرکت پتروشیمی است که بعد از پی بردن به سوء استفاده کدهای مذکور، اقدام به تدابیر مناسبی نمود و همه خریداران را ملزم به واریز وجه مالیات بر ارزش افزوده کرد و استرداد وجوه مذکور را منوط به ارائه تاییدیه گمرک منطقه ویژه مربوطه مبنی بر ورود محصولات خریداری شده به منطقه ویژه مربوطه کرد، این اقدام پتروشیمی مارون بسیار کارساز بود به حدی که حجم معاملات این مجتمع را نسبت به سایر پتروشیمی ها به شدت کاهش داد. در ادامه این راه، برخی دیگر از شرکت‌های پتروشیمی نیز مانند تندگویان و امیر کبیر، اقدام به تعیین شرکت های حمل و نقل مورد اعتماد خود کردند و از این طریق تا حدودی از خارج شدن مواد پلیمری از مناطق ویژه موفق بودند ولی همچنان مشاهده می شود که برخی از افراد نزدیک به این پتروشیمی ها آزادانه محصولات خریداری شده را به نقاط دلخواه حمل می کنند. در ادامه و تحت تاثیر فشارهای برخی تولیدکنندگان شرکت های تولید کننده پلی پروپیلن نیز اعلام کردند که از تمامی کدهای خریداران مالیات ارزش افزوده اخذ می کنند و همین امر سبب شد که حجم معاملات این گروه نیز به شدت کاهش یابد و این کاهش در حدی بود که این محصولات را به کم حجم ترین محصولات بازار تبدیل کرد که اصلا مورد توجه بازار نیستند. لذا این انجمن بر اساس تجربیات شرکت‌های پتروشیمی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی انتظار دارد راهکار مناسب و پایداری برای جلوگیری از ضایع شدن منافع دولت (مالیات بر ارزش افزوده) و شرکت‌های تولیدی اتخاذ و اعمال نماید.

5- عدم مدیریت صحیح در توزیع مواد پتروشیمی در بورس: در بحث مدیریت در توزیع موادپتروشیمی در شبکه بورس کالا، ضمن تشکر و قدردانی از زحماتی که مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان بورس و اوراق بهادار در این چند سال انجام داده اند به برخی نارسایی ها و مشکلات در عرضه ها اشاره می گردد و انتظار دارد نسبت به بهبود و یا رفع آن اقدام گردد: الف- آزاد کردن سقف ثبت سفارش به میزان سهمیه سالانه در بهین یاب در کنار آثار مثبتی که دارد و تولیدکنندگان در مواقعی که نیاز شدیدی به مواداولیه دارند یا قراردادهای بلندمدت دارند می توانند تناژ بیشتری را خریداری نمایند ولیکن در کنار آثار مثبت این اقدام، بدلیل نبود نظارت کافی بر عملکرد واحدها در شبکه بهین یاب و در مواقعی که این اقدام به ضرر بازار تمام می شود مجددا برخی محدودیت ها را بایستی اعمال نمایند. در سه ماهه پایانی سال 94، واسطه ها با استفاده از کد شرکت های غیر فعال و دارای سهمیه بالای استفاده نشده اقدام به خرید تناژ های بسیار بالایی کردند و چیزی بیش از 4 هزار تن دپو کردند. با توجه به ضعف کنترل شرکت‌های تولیدی عضو سیستم بهین یاب در این زمینه، یکی از محدودیت هایی که در این شرایط می شد اعمال کرد ایجاد محدودیت ثبت سفارش در بورس در کنار محدود شدن سهمیه ها به سقف سهمیه ماهانه بود که متاسفانه هیچ کدام اعمال نشده و واسطه ها به راحتی هر مقدار محصولی را که خواستند خریداری کرده و با قیمت های بسیار بالا به مشتریان واقعی فروختند. ب- دومین اقدام، برداشتن سقف محدوده نوسان نرخ محصول PVC در سال 95 و بدون توجه به اوضاع ملتهب بازار در کنار فعالیت کدهای معاف از مالیات بود. این اقدام نیز به ظاهر اقدام بسیار مثبتی است ولیکن بایستی سازوکارهای کنترلی و کارشناسی نیز در نظر گرفته می شد

در هفته گذشته تحت تاثیر آزاد سازی سقف نرخ و کمبود مواد اولیه در بازار آزاد، تقاضای زیادی برای محموله های عرضه شده ثبت شده بود و طبق معمول واسطه ها نقش بسیار پر رنگی در معاملات داشتند. واسطه ها با ایجاد تقاضایی معادل حجم عرضه شده و با استفاده از کدهای معاف از مالیات دو هدف را دنبال می کردند: اول اینکه قیمت رقابتی خود و قیمت معاملاتی آینده بازار را خودشان شکل دهند و دوم اینکه حجم بیشتر محصول را خود خریداری کرده و ایجاد انحصار کنند که به هر دوی اهداف خود در معاملات هفته گذشته رسیدند. به این شکل که برای محصول بندر امام و اروند چیزی در حدود 11.5 درصد قیمت های خود را افزایش دادند و در این حالت سایر خریداران یا باید قیمت پیشنهادی بالاتری از آن ها را وارد می کردند و یا اینکه هیچ محصولی را خریداری نمی کردند که در هر دو صورت باز هم برنده واقعی رقابت واسطه ها بودند زیرا اگر مشتریان قیمت بالاتری را ثبت می کردند هدف اول واسطه ها که افزایش بیش از 12 درصدی نرخ بود براورده می شد و اگر رقابت بیشتری انجام نمی دادند هدف دوم واسطه ها که همان خریداری کل محموله و ایجاد انحصار بود محقق می شد، که تقریبا به هر دو هدف خود رسیدند و قیمت ها در بازار داخلی ایران بین 11.5 تا 25 درصد افزایش یافت و این در حالی بود که قیمت پایه این محصول در هفته‌های گذشته چیزی در حدود 18 درصد افزایش یافته بود یعنی بازار PVC داخلی ایران در عرض یک هفته با نوسان نرخی معادل 29.5 تا 43 درصد مواجه شد که در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست و همین نوسان غیر عادی نرخ برای نابودی یک صنعت کافی است. در این شرایط توان رقابتی شرکت ها در بازارهای داخلی و خارجی کاهش یافته و بعضی از واحدهای تولیدی نیز مجبور به تعطیلی واحدهای خود خواهند شد. قیمت ها در بازار داخلی ایران در قبل از عید نوروز 24171 ریال در بورس کالای ایران و بدون احتساب مالیات ارزش افزوده بود و این در حالی است که در هفته گذشته برای کالای پتروشیمی بندر امام شاهد ثبت قیمت هایی بین 29600 ریال تا 31222 ریال، پتروشیمی اروند 29100 تا 33001 ریال و برای محصول پتروشیمی غدیر قیمت هایی بین 32582 تا 32820 ریال بودیم. با توجه به قیمت های مذکور می‌توان گفت کالای بندر امام با افزایش 5733 ریال(24 درصد)، اروند با افزایش 5533 ریال(23 درصد) و غدیر با افزایش 8535 ریال(35 درصد) مواجه شد و این در حالی است که با وجود قیمت های بسیار بالا باز هم سهم واسطه های بسیار بیشتر از خریداران واقعی بود

در حال حاضر شرکت‌های متعددی در صنعت PVC، دارای قراردادها و تعهداتی با سازمانها و مشتریان خود هستند و به هیچ وجه توان تحمل افزایش قیمت این چنینی برای مواداولیه را ندارند و در معرض نابودی قرار گرفته اند. برای حل موارد فوق نیز این انجمن پیشنهاد می نماید در درجه اول عرضه ها در بازار داخل بطور قابل توجه زیادتر شده و در کنار آن محدودیت برای ثبت سفارش اعمال گردد و در درجه دوم از خرید کدهای مناطق ویژه و آزاد اقتصادی بدون پرداخت مالیات جلوگیری گردد و از این پس مالیات ارزش افزوده از تمامی کدها دریافت شود و در صورت تایید گمرک مبنی بر ورود بار به مناطق ویژه، مالیات پرداختی به شرکت های معاف عودت شود. انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات UPVC بر اساس رسالت خود اعلام می دارد با این شرایط و در صورت عدم اعمال مدیریت توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بسیاری از شرکت‌های این صنعت به تعطیلی سوق داده شده و تحقق اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در این صنعت امری محال خواهد بود ضمن اینکه مسئولیت این کنترل نیز متوجه مسئولین تصمیم گیر در این زمینه خواهد بود.

 با احترام 

عباسعلی متوسلیان ریاست هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی    

 رونوشت: – معاون محترم برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌ جمهور، جناب آقای دکتر محمدباقر نوبخت جهت استحضار و دستورات لازم – وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، جناب آقای مهندس نعمت زاده جهت استحضار و دستورات لازم – معاونت محترم وزیر، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، جناب آقای مهندس سید محمود نوابی جهت استحضار و دستورات لازم

ریاست محترم کمیسیون پتروشیمی مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر موید حسینی صدر جهت استحضار – ریاست محترم کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر رضا رحمانی جهت استحضار – مدیریت محترم دفترتوسعه ‌صنايع تکميلي پتروشيمي، جناب آقای مهندس محتشمی پور جهت استحضار – انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران جهت استحضار

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا