اخبار

پارت لاستیک: اراده ای برای ساختن

بسپار/ ایران پلیمر گروه صنعتی پارت لاستيک فعاليت خود را در سال 1363 و در مقياس بسيار کـوچک، با ده نفـر و با تـوليـد محصـولات قالبی ساده آغاز کرد.

در حال حاضر بيش از 3200 نفرنيروی انسانی شاغل در این گروه فعاليت مي كنند و اين گروه صنعتي شامل كارخانجات: پارت لاستيك (قطعات لاستيكي قالبی)، همگر توس (طراحی و توليد قالب و ماشين آلات صنعتي)، شيمي پيدايش (انواع قطعات پلاستيكي تزریقی)، عایق خودروتوس (توليد انواع عایق های مگنتیک و ساده)، بسپـار سازه (طراحی و توليد كامپاند برپایه لاستيك و پلاستیک و ترموپلاستیک الاستومر)، بسپار تابان (انواع شيلنگ هاي لاستيكي)، پـويـا گستـر (انـواع نـوارهاي لاستيكي  و پلاستيکي و باک خودرو)، رنگ سيكلمه (انواع رنگ صنعتي و ساختماني)، پارسا ياران (لوله هاي سوخت رسانی وترمز)، ايران چاشني (صنايع غذايي)، مشهد گيربکس (انواع گيربکس ) و رينگ سازی (انواع رينگ خودرو) است.

گروه صنعتی پارت لاستيک فروش بیش از 50 میلیون قطعه در سال را در قالب بیش از 600 شماره فنی مستقل انجام می دهد. از ويژگي های این شرکت تنوع تکنولوژي، دانش فنی و گستردگی توليد با تمرکز بر شيمي، پليمر و فولاد است. این شرکت در زمرهFull Service Supplier های شرکت ايران خودرو طبقه بندی شده است.

بنیانگذار و موسس این گروه ایرج یزدانبخش از کارآفرینان بنام در صنعت کشور است.

 

 

بسپار- خب اجازه بدهید با توجه به تنوع تولیدات این هلدینگ از بحث آمیزه سازی پلیمرها شروع کنیم …

پارت لاستیک: شركت بسپارسازه توس یکی از زیر مجموعه های گروه ماست كه از سال 1364 كار توليد انواع كامپاند (آمیزه های) لاستيك با فرمولاسيون متنوع براي توليد قطعات لاستيكي در صنايع مختلف مانند خودرو، لوازم خانگي، صنايع دريايي و بسياری ديگر را آغاز کرده است.

الاستومر EPDM مهم ترین بخش تولیدات ما را شامل می شود که در نوارهای آب بندی Body Sealing و شیلنگ های سیستم خنک کننده خودرو و قطعات قالبی کاربرد دارد. سایر پایه های الاستومری نظیر NBR-NBR/PVC-CR-CSM-PU-SBR-NR-IIR-ACM نیز برای کاربرد های مختلف تولید می­شود. با توجه به توسعه ی موتور های توربو شارژر(پرخوران) که در دماهای بالاتری کار می کنند، تمرکز روی الاستومر سیلیکون و اپی کلروهیدرین ECO و FKM را نیزشروع کرده ایم. مشتریان اصلی ما صنایع پارت لاستیک، صنایع ساخت زیره ی کفش، قطعات صنعتی و …هستند.

خطوط تولید اصلی ما مشتمل بر توزیع و انتقال اتوماتیک مواداولیه به مخلوط کن های داخلی (بنبوری) و غلتک ها و Strainer و گرانولاتور و بچ آف است. در زمینه تولید ترموپلاستیک الاستومر ولکانیزه (به صورت داینامیک) با استفاده از اکسترودر دومارپیچ آمیزه ساز از اول سال 95 در بازار پیشگام هستیم.

از جمله محصولات جديد شرکت بسپارسازه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کامپاند گسکت های سیستمهای گرمایش از کف و فاضلاب

آببندهای (واشرها، گسکت ها و اُرینگ ها) لاستیکی از اجزای اصلی سیستم های لوله کشی آب است که مانع نشت آب از محل اتصالات می شود. استاندارد ملی ISIRI 7491-1 و استاندارد DIN EN 681-1 برای این آببندها در کلاس های مختلف آب سرد و آب داغ 110˚C تدوین شده است و مبنای طراحی کامپاند قرار گرفته است.

کامپاند گرانول رنگی زمین هاي ورزشی و پارکها

این گرانول ها، در محل زمین بازي یا پیست، با چسب پلی یورتان ترکیب می شود و پس از تکمیل شدن پخت چسب، سطح جامد، اما لاستیکی ایجاد می شود.

 ·کامپاند در برابر نور خورشید، UV، تخریبی ازنی هوا، گرماي تابستان و سرماي زمستان و سایش مقاوم است.

 ·کامپاند نباید بوي بدي داشته باشد و نباید به مرور زمان، بخارات سمی مانند ترکیبات PAH و PBDE از آن متصاعد شود.

کامپاند رنگی پوتین های نظامی و کفش های رنگی

زیره پوتین های نیروهای مسلح که بیرونی ترین لایه پوتین و در تماس با سطح زمین است، الزاماتی دارد که در استاندارد ملی ISIRI 2426 توضیح داده شده است. در طراحی فرمولاسیون و فرایند تولید کامپاند، خواص مکانیکی بالا، مقاومت سایش عالی و مقاومت خستگی عالی  و هم چنین، یکنواختی رنگ در نظر گرفته شده است.

کامپاند آب بند شیرهای توزیع آب

در شیرهای پروانه ای توزیع آب (مانند شیرهای آب کشاورزی)، قطعه حلقه ای لاستیکی بین تیغه متحرک شیر و حلقه فلزی متصل به لوله به کار رفته است که نقش آن، آببند کردن فضای اطراف تیغه متحرک شیر در حالت بسته است. از آنجایی که این قطعه متناوبا در تماس با تیغه فلزی متحرک است باید مقاومت سایشی و جهندگی عالی و مانایی فشاری خیلی کم داشته باشد.

کامپاندزیره کفش بر پایه TPS

لاستیک مصنوعی SBS از پلیمرهای استایرن بوتادی ان پشت سر هم تشکیل‌شده است. این لاستیک از ترکیب بلوک‌های پلی استایرن و پلی یوتادی ان تشکیل‌شده است.

ویژگی‌های زیره کفش ترمو بر پایه TPS

  1. احساس راحتی در پا
  2. سبک‌وزن‌تر بودن در مقایسه با زیره پی‌وی‌سی و زیره لاستیکی
  3. قابلیت کشسانی بالا
  4. مقاومت  بالا در سرما

کامپاند دیافراگم سیلیکونی قطره چکان های سیستم آبیاری

قطره چکان خودتنظیم فشار آبPC (Pressure compensating)   که نام دیگر آن قطره چکان جبران کننده فشار است، در مکان هایی استفاده می شود که ارتفاع زمین و دبی خروجی از آن یکسان نبوده و نیاز به تنظیم کننده فشار دارد. قطره چکان PC واجد دیافراگم سیلیکونی انعطاف پذیر می باشد که فشار آب خروجی دریپر را ثابت نگه می دارد.

گسکت های پنجره های نوین

UPVC و آلومینیومی

استاندارد BS 4255-1 برای درزگیرها در کلاس های مختلف تدوین شده است و مبنای طراحی وتولیدکامپاند قرار گرفته است. شرکت پویاگستر خراسان  این کامپاند حساس وبا دوام رابه گسکت  مناسب  اب وهوای ایران تبدیل می نماید.تا سال گذشته همه محصول موردنیاز پنجره سازان محترم وارداتی بود.

کامپاند شیلنگ رادیاتور پژو 301

با پیشرفت خودروسازی، موتورهایی با قدرت بیشتر و متراکم تر تولید شده است که به افزایش دمای موتور  و محفظه زیر درب موتور منجر شده است  و لذا، لازم است لایه های درونی و بیرونی شیلنگ رادیاتور، مقاومت حرارتی بالاتری داشته باشند. در موتور خودروی پژو 301، تست های سختگیرانه مقاومت حرارتی و مانایی فشار 1000h/125˚C تعریف شده است؛ ضمن اینکه تست برودت تعریف شده است تا وقتی خودرو در دمای -40˚C است و استارت می شود، شیلنگ ها همچنان در حالت منعطف باشد و دچار ترک نشوند.شرکت بسپارتابان تولید کننده محصول نهایی با استفاده ازاین کامپاندها می باشد.

کامپاند روکش کابلها سیلانو الاستومر

کابل فشارقوی یا کابل ولتاژبالا، گونه‌ای از کابل است که برای انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژهای بالا استفاده می‌شود. ساختمان این کابل‌ها با توجه به کاربردشان متفاوت است. امروزه حدود ۹۰% از كابل‌هاي فشار متوسط و قوي توليدي در جهان كابل XLPE است.

از مزایای کامپاند سیلانو الاستومر بسپارسازه ، پخت در شرایط محیطی با رطوبت و دمای هوای محیط و انعطاف پذیری و استحکام مکانیکی بالای روکش کابل و همچنین تایید شدن تست سخت گیرانه HOT SET  در 200 درجه سانتیگراد می باشد.

کامپاند های TPV

شرکت دانش بنیان بسپارسازه توس موفق به طراحی وتولید کامپاندهای TPV

با استفاده از فرایند پخت دینامیکی شده است.کاربرداصلی این دسته از مواد روکش کابل وقطعات خودرو می باشد.

 

بسپار- آیا این هلدینگ در صادرات محصولات مختلف نیز فعال بوده؟

پارت لاستیک: در اقتصاد کنونی ايران، از صادرات غيرنفتی می توان به عنوان يکی از راهبردی ترين استراتژي های فعال تجاری نام برد که نه تنها شرکت را به سوی مشارکت در تعامل های علمی و تجربی جهانی سوق می دهد بلکه تأثير بسزايي در پيشبرد اهداف کلان کشور در مسير رفع وابستگی نفتی دارد.

در همين راستا شرکت همگرتوس از گروه ما موفق شده دانش ساخت قالب ها و ماشين آلات صنعتی سفارشی را از نخستين مراحل تبديل ايده خام به  طرح اجرايي و سپس ساخت کليه قطعات تا آخرين مراحل مونتاژ و راه اندازی ماشين در خط توليد در بالاترين سطح استانداردهای بين المللی بومی سازی کرده و محصولات خود را به کشورهای اروپایی و آمريکا صادر کند.

فروش دستگاه کابين چسب که در صنعت خودرو کاربرد دارد به کشور مکزيک، دستگاه Measurement Device travers   به کشور آلمان و دستگاه برش و پانچ به اسپانيا و رومانی از جمله صادرات موفق دو سال گذشته  بوده که رضايت مشتری ها از کيفيت اين محصولات منجر به عقد قرارداد برای صادرات ماشين آلات ديگر به اين کشورها شده است.

شرکت پارسایاران در سالهای 91 و 92 به طور متوالی موفق به صادرات بیش از 300 تن لوله های آب جهت مصرف در کشاورزی به کشور قزاقستان شد.

شرکت پویاگسترنیز سابقه صادرات نوارهای آب بندی خودرویی به روسیه و رومانی را دارد.

شرکت رینگ سازی مشهد با حدود نیم قرن سابقه درخشان در صنعت قطعه سازی کشور به عنوان بزرگترین تولید کننده انواع رینگ خودروهای سواری و تنها تولید کننده رینگ فولادی سنگین (تیوبلس و دوتکه) در کشور، مشغول به فعالیت و خدمت رسانی است.

محصولات تیوبلس تولیدی این شرکت با توجه به دارا بودن مزیت های رقابتی کیفی و قیمتی نسبت به سایر رقبای خارجی علاوه بر سهم قابل ملاحظه ای از بازار داخل، امکان صادرات به بازارهای برون مرزی و منطقه ای را نیز دارا هستند. پس از خصوصی سازی و از سال 1397 و در راستای سیاست های کلان کشور به لحاظ توسعه صادرات غیرنفتی توسعه بازارهای بین المللی و صادرات این محصولات در دستور کار قرارگرفت. در فاز نخست کشورهای هدف شامل عراق، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورهای خاورمیانه و حوزه CIS و در ادامه ورود به بازار کشورهای حوزه آفریقا در برنامه واحد صادرات این شرکت قرار دارد. با توجه به توفیقات کسب شده تاکنون در ورود به بازار عراق،افغانستان، پاکستان و آذربایجان امیدواریم بتوانیم نقش مثبت و ارزنده ای در راستای توسعه صادرات غیر نفتی کشور و اعتلای نام ایران عزیز داشته باشیم.

 

بسپار- پتانسیل چنین مجموعه ای ایجاب می کند که در تولید قطعات خاص و فناور هم پیش قدم باشد. آیا اینگونه است؟ چه قطعات نوآوری در صنعت خودرو، صنایع دريايي و دیگر صنایع دارید؟

پارت لاستیک: گروه صنعتی پارت لاستیک کامپاند مقاوم به شرایط آب دریا را طراحی و همچنین استاندارد و آزمون‌های این صنعت را تکوین  کرده است. رزومه و اعتبار پرمایه‌ای در این زمینه با محوریت شرکت تاسیسات دریائی شرکت نفت داشته و دارد؛ از انواع قطعات فندر و بارج بامپر با ابعاد بسیار بزرگ مورد استفاده در سازه‌های عظیم ضربه‌گیر پهلوگیری نفت‌کش‌ها و کشتی‌های باری بزرگ در اسکله‌های تخلیه بارگیری طی دهه 7۰ تا قطعات سَدِل لاستیکی بین لوله‌های بستر خلیج فارس برای انتقال گاز پارس جنوبی در زمره فعالیت های این مجموعه است که هم اکنون با افتخار جز محصولات شرکت بسپارتابان از گروه ما می‌باشد.

 

بسپار- در یکی دو سال اخیر با اهمیت پیدا کردن بیشتر بحث بومی سازی و تولید داخلی، چه گام هایی در هلدینگ شما برداشته شده است؟

پارت لاستیک: تاکيد ما بر بومي سازي فن آوري و همکاري با دانشگاه ها در قالب پروژه هايي در اين خصوص است. با شرکتهای دانش بنیان همکاری نزدیکی داریم. در زمینه مواد اصلی وارداتی صنایع پتروشیمیایی نیاز به بازنگری مجددی درحوزه الاستومرهای مهندسی و شتاب دهنده های واکنش پخت هست. پس از گذشت سالیان دراز ما فقط SBR وBR تولید می کنیم و الاستومرهای پرمصرفی نظیرNBR-EPDM-CR کاملا وارداتی هستند.

در هر حال با حدود 40 درصد از کل نیروهای دانش آموخته دانشگاهی در این مجموعه در این مسیر هم در حال حرکت هستیم.

در گروه صنعتی پارت لاستیک چون بر پایه پلیمر، فعالیت دارد، تعداد 16 نفر دانش آموخته مهندسی پلیمر (صنایع پلیمر ورنگ) در دوره های کارشناسی تخصصی و مدیریتی مشغول خدمت هستند. دانشگاههای صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان تربیت کنندگان اصلی این همکاران سخت کوش می باشند. در گروه صنعتی پارت لاستیک مهندسان پلیمر و رنگ نقش موثری در توسعه و بالندگی فنی و اقتصادی گروه داشته اند.

 

بسپار- مجموعه پارت لاستیک، مرکز آموزش علمی کاربردی خود را با چه اهداف و برنامه هایی تاسیس کرده است؟

پارت لاستیک: مرکز آموزش علمی کاربردی پارت لاستيک در سال 1387 با تکيه بر سال ها تجربه گروه صنعتی پارت لاستيک و با هدف تامين نيروی متخصص مورد نياز خود و همچنين انتقال دانش و تجربيات به دانشجویان تاسیس شد.

بیش از 3200 دانشجو از بدو تاسیس دربیش از 10 رشته تحصيلي کاردانی و کارشناسی در اين دانشگاه فعاليت داشته اند و اين دانشگاه سه دوره فارغ التحصيل کارشناسی ارشد مهندسی پليمر داشته است.

 

 

بسپار- با توجه به مواردی که ذکر کردید، واحد تحقیق و توسعه مجموعه نیز باید جزو گروه های پر کار باشد …

پارت لاستیک: بله، ما پروژه های مختلفی در دست اجرا داريم از جمله: پروژه تولید عایق سقف کاذب خودرو بر پایه آخرین تکنولوژی روز دنیا و با روش wet  در دستور کار است که کلیه ماشین الات، از معتبرترین شرکتهای روز دنیا خریداری شده است.

همزمان پیرو هم راستایی با سیاستهای کلان شرکت و شعار تولید داخلی و بومی سازی، پروسه تولید فوم بلاک و ورق پلی یورتان در دستور کار قرار گرفته که از خروج میزان قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می کند.

پروژه تولید پوسته باک، پمپ، گلویی باک و  مجموعه سازی آن با اجزای منفصله از سال 96 در شرکت های پویا گستر و پارساياران تعریف شده است.

در حال حاضر قرارداد باک پلیمری تیبا با شرکت سازه گستر سایپا منعقد و نمونه اولیه جهت اخذ تاییدیه تولید انبوه تحویل شده است.

ورود شرکت پارساياران خراسان به بازار لوله های ترمز و قطعات فلزی، بستر مناسبی را برای ورود این شرکت به پروژه مجموعه سازی لوله های هیدرولیک فرمان، فراهم آورد.

مجموعه هیدرولیک فرمان خودرو شامل شیلنگ لاستیکی فشار قوی، نویزگیر، لوله های فلزی فشار قوی و ضعیف می باشد.

اتصال مجموعه فلزی به شیلنگ فشار قوی به صورت نیمه تومات و با تکنولوژی هیدرو فلکس آلمان در شرکت پارساياران خراسان محقق خواهد شد.

طراحی و ساخت مجموعه رام خودروی دنای گیربکس اتومات که ترکیبی از همبستگی فولاد و انواع قطعات پلیمری است نیز از افتخارات ما می باشد.

پروژه دست مصنوعي توسط شرکت دانش بنيان همگر توس،  یکی از چالش‌های اساسی در طراحی پروتز با تعداد درجات آزادی بالا، کنترل حرکت انگشتان به منظور در بر گرفتن اشیای مختلف و استفاده از آنهاست. بدین منظور در این طرح از چندین سنسور EMG بهره برده شده است تا شخص بتواند بین اشکال مختلف Grasp  یا در بر گرفتن اشیا، یک مورد را انتخاب و اقدام به گرفتن اشیا کند. در نهایت فرد می تواند حرکت های طبیعی تری از دست مصنوعی خود انتظار داشته باشد. با همکاری آزمایشگاه روباتیک دانشگاه فردوسی مشهد  و دانشگاه علمي کاربردي پارت لاستيک این طرح انجام شده است.

همچنين پروژه طراحی و ساخت ربات های صنعتی با درجات آزادی مختلف و طراحی و استقرار سیستم های بینایی ماشین برای بازرسی و نظارت بر فرآیندهای تولید هم به اجرا درآمده است.

 

در انتها هم اين شعر زيبا از مدير عارف صنعت، زنده ياد مجتبي كاشاني را تقديم خوانندگان اين مصاحبه مي کنیم:

خويش را باور كن

هيچكس جز تو نخواهد آمد

هيچكس بر در اين خانه نخواهد كوبيد

شعله روشن اين خانه تو بايد باشي

هيچكس چون تو نخواهد تابيد

چشمه جاري اين دشت تو بايد باشي

هيچكس چون تو نخواهد جوشيد

بازكن پنجره صبح آمده است

درِ اين خانه رخوت بگشاي

باز هم منتظري؟

هيچ كس بر در اين خانه نخواهد كوبيد

و نمي گويد برخيز

كه صبح است، بهار آمده است

خانه خلوت تر از آنست كه مي پنداري

سايه سنگين تر از آنست كه مي پنداري

داغ، ديرين تر از آنست كه مي پنداري

باغ، غمگين تر از آنست كه مي پنداري

ريشه ها مي گويند:

ما تواناتر از آنيم كه مي پنداري

كودكان فردا

خرمن كشته امروز تو را مي جويند

خواب و خاموشي امروز تو را

در حضور تاريخ

در نگاه فردا

هيچ كس بر تو نخواهد بخشيد

بازهم منتظري؟

هيچكس بر در اين خانه نخواهد كوبيد

و نمي گويد برخيز

كه صبح است بهار آمده است

تو بهاري

آري

خويش را باور كن

به  اميد روزهاي خوش.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل را در بسپار شماره  205 که در نیمه آبان ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا