اخبار

پذیرش 70 درصد خوداظهاری مودیان مالیاتی بدون رسیدگی

بسپار/ایران پلیمر معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی از پذیرش 70 درصد خوداظهاری مودیان در اجرای ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم و با فعال شدن موتور ریسک به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای طرح جامع مالیاتی خبر داد.

محمد مسیحی با بیان اینکه برای اولین بار و با اجرای ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم در سال جاری و برای عملکرد سال 98، نزدیک به 70 درصد اظهارنامه های مالیاتی بدون رسیدگی و بر مبنای الگوی مدیریت ریسک و تمکین مالیاتی مورد پذیرش قرار گرفت، گفت: این دستاورد در سایه اجرای پروژه های طرح جامع مالیاتی و حرکت نظام مالیاتی به سمت هوشمندسازی به دست آمده است.

وی با اشاره به الگوی مدیریت ریسک و تمکین مالیاتی به عنوان الگوی مورد پذیرش همه نظام های مالیاتی گفت: رسیدگی تمامی اظهارنامه های مالیاتی به مفهوم هدر دادن منابع و افزایش هزینه های وصول مالیات می باشد و از طرفی کشف فرار و تقلب مالیاتی را با مشکل جدی مواجه می نماید. بنابراین روش جایگزین مشروط سازی رسیدگی های مالیاتی به میزان درجه ریسک مودیان و با استناد به اطلاعات قابل اتکا با رعایت اصل اهمیت می باشد که این موضوع منجر به بهبود کیفیت گزارش‌های حسابرسی، ابراز صادقانه و افزایش تمکین مالیاتی می‌شود.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: همه نظام های مالیاتی با انجام بازی ریسک و تمکین مالیاتی به دنبال کاهش هزینه های وصول مالیات، افزایش رضایت مندی مودیان و وصول درآمدهای مالیاتی به صورت  واقعی و عادلانه از فعالیت های اقتصادی می باشند که منجر به بهبود تمکین مالیاتی به عنوان شاخص کارآمدی و اثربخشی  نظام مالیاتی  می‌شود.

مسیحی عنوان داشت: با پذیرش خوداظهاری نزدیک به 70 درصد اظهارنامه های مالیاتی مودیان در مجموع اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی برای اولین بار در سال جاری به عنوان مهمترین دستاورد طرح جامع مالیاتی، صرفا حدود 30 درصد از اظهارنامه های مالیاتی مورد رسیدگی قرار می گیرد که برای رسیدگی به این 30 درصد نیز دستورالعمل جامع حسابرسی تدوین و ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: بر مبنای دستورالعمل مذکور اولویت اول ادارات امور مالیاتی، رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی یا به دست آمده و متکی به بانک های اطلاعاتی سازمان می باشد. بنابراین ادارات امور مالیاتی موظفند مادامی که  مودیان مالیاتی همکاری لازم را در خصوص نگهداری و ارایه اسناد و مدارک مثبته داشته باشند و امکان حسابرسی بر مبنای یاد شده وجود داشته باشد; از اعمال سلیقه و برآوردهای غیرکارشناسی خودداری نموده و اولویت اول خود را در رسیدگی های مالیاتی، اسناد و مدارک قرار دهند.

در اجرای تبصره ماده 100 نیز مالیات بالغ بر یک میلیون و ششصد هزار مودی بدون رسیدگی قطعی شده است که با لحاظ این تعداد از مودیان و با استفاده از هر دو ظرفیت قانونی ماده 97 و تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم، میزان پذیرش خوداظهاری مودیان در سال جاری، به حدود 85 درصد می‌رسد.

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا