اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پروفیل های PVC و آینده پیش رو

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  موادی غیر از پلی وینیل کلرید (PVC) شامل آکریلیک ها (Acrylics)، پلی استایرن (PS) و پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) نقشی اساسی در بهبود عملکرد پروفیل های پنجره دارند. در این مقاله، پیشرفت ها در زمینه مواد مصرفی برای تولید پروفیل پنجره آورده شده است.

پلی وینیل کلرید برای پروفیل های پنجره بسیار مهم است، اما می توان از مواد دیگری در کنار آن، از جمله برای قابلیت هم رانشگری (co-extrudable) یا درونه های اسفنجی  (foam)، برای کمک به افزایش عملکرد استفاده کرد.
شرکت Teknor Apex مجموعه ای از آمیزه های آکریلیک را برای لایه های روکشی تیره رنگ بسیار قابل هوازدگی (weatherable) در محصولات بیرون گاهی PVC مانند پنجره ها و کشویی ها (sidings) تولید کرده است. طیف کامل این مجموعه ها اکنون با نام تجاری Weatherguard شناخته شده است.
پس از گذشت 10 هزار ساعت در آزمون های هوازدگی شتاب یافته QUV (تحت پرتو فرابنفش)، آمیزه های Weatherguard WG-8000 تغییر رنگ کمتر از Delta E 1 (عددی که فاصله بین دو رنگ را نشان می دهد) را برای رنگ سیاه نشان  دادند، که یک دستاورد مهم نسبت به یک گونه آکریلیک استاندارد صنعتی با خواص فیزیکی قابل مقایسه است. این عملکرد هوازدگی شتاب یافته با مقاومت زیاد در برابر پدیده ای به نام آب سفیدشدگی (water whitening) که یک نقص در اثر هوازدگی ناشی از رطوبت زیاد و تغییرات سریع دما است، می باشد که در رنگ های تیره قابل توجه است.
به گفته مدير صنعت ساخت و ساز در بخش وینیل شرکت Teknor Apex، اين آمیزه براي كاربردهايي كه نياز به  زيبايي ظاهری زياد دارند، ايده آل است. وی گفت این آمیزه ها مقاومت به ضربه مشابه یا بهتری را در مقایسه با آکریلیک هایی که امروزه در کاربردهای روکشی (capstock) استفاده می شوند، نشان می دهند.
این شرکت اظهار داشت که می تواند فناوری پایه را برای دستیابی به اهداف خاص براق سازی تغییر دهد، خواص فرایندی را سفارشی سازی کند و ساخت دای جدید را برای تولیدکنندگان محصولات ساختمانی غیرضروری سازد. این موضوع به ویژه در مورد پروفیل های پیچیده مانند پروفیل های درب و پنجره بسیار ارزشمند است. هم چنین قابلیت عدم هوازدگی (فرسایش در برابر هوا) بیشتر و گرمازایی کمتر در آمیزه ها به سازندگان کمک می کند تا بتوانند ضمانت نامه های طولانی مدت برای محصولات خود ارایه دهند.
شرکت Teknor Apex محصولات Weatherguard خود را برمبنای سفارش و با فرمول بندی متناسب با نیازهای مشتری برای رنگ، سطح براقیت و بسیاری از خواص دیگر، تهیه می کند. محصولات شامل فرمول بندی ها برای استفاده با زیرلایه های PVC در پروفیل های پنجره و سایر محصولات از جمله نرده ها، حصارها، کشویی ها و درب ها است.

پلی بوتیلن ترفتالات قابل رانشگری
شرکت BASF چندین نوع Ultradur PBT با قابلیت رانشگری را تولید کرده است. تاکنون استحکام مذاب PBT آن قدر زیاد نبوده است که بتواند رانشگری شود. شرکت BASF با اتصال و شاخه دار کردن زنجیرهای بسپار با استفاده از افزودنی های سفارشی، استحکام مذاب زیاد این گونه PBT را که Ultradur B6551 LNI نامیده، افزایش داده است. این شرکت می گوید که می توان از آن برای ساخت پروفیل ها و سایر محصولات از جمله لوله ها و درونه ها (mandrels) استفاده کرد.
مدیر بخش تولید رانشگری، پزشکی و صنعتی شرکت BASF اظهار داشت این ماده دارای نقطه ذوب زیاد، بلورینگی خوب و پایداری ابعادی و هم چنین سدگر خوبی در برابر بخار است. از مزایای اصلی PBT خواص مکانیکی بهتر و مقاومت در برابر دمای زیاد است. شرکت BASF یکی از افزودنی های موجود خود را اصلاح کرده تا زنجیر های بسپاری کوتاه را به منظور افزایش استحکام مذاب به یکدیگر متصل کند.

درونه های (inserts) جایگزین
ضمنا شرکت BASF نوع جدیدی از Ultradur را برای هم رانشگری با PVC تولید کرده است که مشخصات پروفیل بهتری دارد. نوع B4040 G11 HMG HP green 75074، در مقایسه با درونه های فولادی، سفت کننده های سبک تری برای پروفیل های پنجره PVC هستند.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۰ ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه ۹۹ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا