اقتصاد و مدیریت

پنج درس بازاریابی اینترنتی استیو جابز

بسپار به نقل از دنیای اقتصاد می نویسد، استیو جابز در انجام تمامی کارهایش یک روش منحصر به فرد را برمی‌گزید. این منحصر به فرد بودن در شخصیت، منش، محصولات و بالطبع تمام شرکت اپل پیدا بود.
در واقع نه تنها علاقه‌مندان به تکنولوژی یا طرفداران محصولات اپل، بلکه تمامی مردم جهان می‌توانند از استیو جابز نکته‌های مهمی در امور کاری خود بیاموزند. در این مقاله به ۵ درس مهم بازاریابی که می توان از استیوجابز آموخت می پردازیم.
فقط روی یک کار تمرکز کنید
در سال ۱۹۹۷ هنگامی که تنها چند ماه از شکل‌گیری دوباره‌ی اپل می‌گذشت، جابز اظهار داشت که دلیل اصلی ناتوانی اپل برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت واقعی، شلوغ بودن شرکت و تیم خلاقیت آن بود. افراد تیم روی صدها مساله کار می‌کردند که هم انرژی آن‌ها را از بین می برد و هم بهره‌وری شرکت را کاهش می‌داد.
بازاریابان اینترنتی با توجه به این موضوع می توانند دریابند که تمرکز بر روی استراتژی‌های خاص دارای اهمیت بالایی است. گاهی تنها با یک تغییر کوچک و تمرکز روی یک مسئله‌ی مهم می‌توان بازدهی را تا چندین برابر افزایش داد. توجه خود را به کاری که برای کسب‌وکار شما بهترین است معطوف کنید و به سایر استراتژی‌های فریبنده‌ای که به ظاهر مفید می‌آیند نه بگویید.
این نکته‌ را در نظر داشته باشید که هر شرکتی منحصر به فرد است، به همین دلیل تکنیکی که برای سازمان‌های مختلف اثربخش بوده لزوماً نمی تواند برای شما موثر نباشد.
یک تصویر به تنهایی ارزشی بیش از ۱۰۰۰۰۰ کلمه دارد
جابز این راز ساده را می‌دانست و در تبلیغات خود همواره از تصاویر بیشتر و کلمات کمتر استفاده می‌کرد. چه در آگهی‌های پرینت شده‌ی اواخر دهه ۸۰ و چه در کمپین‌های تبلیغاتی محیط‌های الکترونیکی امروزه، اپل همیشه از تصاویر بیشتر و کلمات کمتر استفاده می‌کند. چرا؟ چون تصاویر تاثیر مستقیم‌ داشته و نیاز به تلاش کمتری از سوی بیننده برای درک شدن دارند.
بنابراین تلاش های بازاریابی اینترنتی شما وقتی کارایی بهتری دارند که استراتژی‌های شما شامل طرح‌های گرافیکی بیشتر، بازاریابی ویدئویی و استفاده از تکنیک های مشابهی باشد که برای هضم بینندگان راحت‌ترند.
یک فرهنگ نو خلق کنید
جابز یکبار گفت: ثروتمندترین آدم دنیا بودن برای من اهمیت ندارد. این‌که شب هنگام با خود بگویم ما کار خارق العاده‌ای انجام داده‌ایم، برای من اهمیت دارد. او همیشه به نوآوری معتقد بود و تیم خود را همواره به خلاقیت تشویق می‌کرد.
رویکرد خلاقانه‌ی خود را در استراتژی‌های سئو و ایده‌های بازاریابی اینترنتی توسعه دهید. تکنیک‌های جدید را امتحان کنید، تحقیقات خود را افزایش دهید تا سبک بازاریابی خود را بیابید؛ رسیدن به یک سبک خاص همچون امضای شما بوده و به شما هویت می‌بخشد. محتوای بهتر و منحصربه‌فرد ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه از محتوا و ایده‌های مبتذل استفاده نکنید. از لینک دادن به سایت‌های اسپم خودداری کنید و سایت های بهتری را جایگزین کنید.
کپی کردن روش‌ها و استراتژی‌های دیگران ممکن است برای مدتی پاسخگو باشد اما در نهایت منجر به شکست خواهد شد. یک استراتژی جدید می‌تواند نجات دهنده‌ی کسب و کار شما باشد.
فراموش نکنید که زمان کوتاه است
جابز فقط ۵۶ سالش بود که دارفانی را وداع گفت. وی همیشه راجع به جوان مردن و اهمیت عجله برای خلق چیزهای جدید صحبت می‌کرد. جابز همواره در انجام سریع کارها وسواس داشت. در یک مدت کوتاه، او یک انقلاب تکنولوژی به ارمغان آورد، قبل از این‌که حتی شرکت‌های دیگر به ساخت نمونه مشابه آن فکر کرده باشند. همگی این‌ها نشان می‌دهد که جابز زمان را مهم‌ترین سرمایه‌ی زندگی‌اش می‌دانست.
بر روی برنامه‌های بازاریابی خود تمرکز کنید و به سرعت کار خود را به تغییرات پایدار رسانده و تبدیل به یک رهبر صنعتی شوید نه صرفاً یک پیرو.
از مشتریان خود یاد بگیرید
استیو می‌دانست که کارشناسان بازاریابی به انجام کارهایی تمایل دارند که مطابق نیازهای مشتری باشد. به این دلیل است که او همیشه از نقد و بررسی مشتریان استقبال می کرد و همیشه روی نیاز مشتریان و این‌که دقیقا چه محصولی خواسته‌ی واقعی آن‌هاست، تمرکز می‌کرد. به این دلیل است که مردم تا این اندازه محصولات اپل را دوست دارند.
استیو جابز معتقد بود گاهی حتی خود مشتریان نمی‌دانند چه چیزی می‌خواهند و یا چیزی که آن‎‌ها فکر می‌کنند به آن نیاز دارند، خواسته‌ی واقعی‌شان نیست. بنابراین یک بازاریاب عاقل باید مشتریانش را به اندازه‌ای بشناسد که نیازهای شناخته‌نشده‌ی آن‌ها را نیز بشناسد.
مشتریان خود را تحلیل کنید و ببینید که واقعا نیازشان چیست، سپس در تلاش برای ساخت چیزی باشید که آن‌ها می‌خواهند.
دنبال کردن این آموزه‌های بازاریابی اینترنتی در دنیای واقعی، شما و کسب‌وکارتان را به سمت موفقیت‌های واقعی سوق خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا