اخباراخبار ویژه

پوششی از پوسته خرچنگ برای وسایل محافظت سلامتی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر شرکت Pennotec که در ولز شمالی قرار دارد با متخصصانی از دانشگاه Bangor برای تولید پوششی که بتواند مدت طولانی ماندگار باشد و همچنین ویروس ها را از بین ببرد همکاری کردند. برای این پوشش، از ماده ای که از پوست خرچنگ استخراج شده است، استفاده شد. در واقع از این ماده به عنوان یک ویروس کش استفاده شده است و می توان به عنوان عاملی برای از بین بردن ویروس کرونا از آن استفاده کرد. این شرکت امیدوار است بتواند از این ماده پوشش برای لوازم محافظت شخصی و قطعات پزشکی استفاده کند. با استفاده از این ماده می توان مواد و وسایلی را تولید کرد که از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کند. همچنین از این ماده می توان برای از بین بردن هرنوع ویروس دیگری نیز استفاده کرد.

طی این پژوهش کیتوسان که از پوسته ی خرچنگ به دست می آید اصلاح شده و به صورت یک ماده ی ضد میکروب طبیعی درآمد. این ماده می تواند برای کاهش خطر آلودگی های ویروسی مورد استفاده قرار بگیرد. اثر ضدویروسی پوشش بر پایه ی کیتوسان در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت. شرکت Pennotec و بخش کامپوزیت های زیستی دانشگاه Bangor برای انجام این پژوهش از بودجه ای که دولت انگلستان در طرحی با عنوان “فناوری های تجاری برای پاسخ به چالش های جهانی” اختصاص داده است، استفاده کردند.

شرکت Pennotec طی همکاری دیگری با آزمایشگاه ها و محققان دانشگاه Cardiff در طرح دیگری پیرامون بررسی ویژگی های ضد ویروس کیتوسان اصلاح شده برای از بین بردن ویروس کرونا و سارس همکاری کردند. این طرح توسط صندوق توسعه ی منطقه ای اروپا در ولز حمایت شد.

دکتر Viacheslav Tverezovskiy در مورد این طرح می گوید: “بخش کامپوزیت های زیستی دانشگاه در توسعه ی کاربردهای کیتوسان سابقه دارد و این داده ها پایه ی اصلی تحقیقات ما را بر روی بسته بندی هوشمند مواد غذایی ایجاد کرد. این نتایج به ما نشان دادند چگونه می توان ترکیبات ضدمیکروبی را به سطح مواد اتصال داد. این تحقیقات و تجربیات سرآغاز کار ما بود و باعث شد ما بتوانیم بودجه ای که رقابت زیادی روی آن وجود داشت را دریافت کنیم.”

دکتر Jonathan Hughes نیز بیان کرد: “ما از یافتن این کاربرد جدید برای کیتوسان بسیار خوشحال هستیم. تجارت ما بر روی تولید محصولات طبیعی که از ضایعات به دست می آید تمرکز کرده است. این کار برای سلامتی افراد، اجتماع و طبیعت مفید است. مواد دارویی، عامل حرکت جدیدی برای ما است.” همچنین، دکتر Slava Tverezovskiy از مرکز کامپوزیت های زیستی دانشگاه بیان می کند: “با وجود اینکه تعداد زیادی از شرکت ها بر روی ایجاد ترکیبات جدید ضد میکروبی کار می کنند، کیتوسان یک ماده ی طبیعی در این حوزه به حساب می آید. ما سال های زیادی است که بر روی کیتوسان کار می کنیم.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا