مقالات

پیام خوب …

بسپار– جورهای مختلفی می شود نوشت. هر خبرنگاری، روزنامه نگاری و هر نویسنده اهل رسانه ای، سبک و سیاق خود را دارد. نه در نگارش صرف، که در نگاه خود به موضوع و محتوا.

انتظارهای متفاوتی هم از نویسندگان و به قول این روزها، اصحاب و ارباب جراید هست. برخی ذات این حرفه را در نقد و تقابل با حاکمیت ها می دانند، برخی آن را راوی بی چون و چرای رویدادها قلمداد می کنند که بی دخل و تصرفی باید امانتدار انتقال پیام باشد و گروهی دیگر در این میانه برای خود و حرفه شان اصول دیگری دارند.

کار در رسانه های تخصصی در مقایسه با کثیرالانتشارها که البته ماهیت آنها نسبت به سالیان گذشته بسیار تغییر کرده، تفاوت هایی درونی دارد. از یک سو آسانتر و از سوی دیگر دشوارتر به نظر می رسد. پیدا کردن روشی که هم بتواند چنین رسانه ای را در تداوم مثبت و تاثیرگذاری نگاه دارد و در عین حال به عنوان یک بنگاه اقتصادی، سر پا چندان هم بی دردسر نیست –چه کاری هست؟!

جالب است که تنوع سلیقه ها در کل جامعه و همچنین در متن جامعه تخصصی امکان فعالیت رسانه هایی با رویکردهای گوناگون را فراهم می آورد. از آنها که با ایجاد تب و تاب و نقادی همیشگی آن هم به شکل افراطی جای خود را باز کرده اند تا آنها که بدون حتی رعایت اصول حرفه ای این شاخه، با بده بستان های پشت پرده و بعضا آشکار، فعالیت خود را به پیش می برند تا آنها که دست کم تلاش می کنند اخلاق حرفه ای را دنبال کنند، همه سهمی در سبد فرهنگ رسانه ای مخاطب دارند، کم و بیش، و نه با اختلافی چندان فاحش که به حذف دیگری منجر شود.

این روزها با حضور بیش از پیش شبکه های اجتماعی و خبررسانی های آنلاین و مجازی و باب شدن عنوان “شهروند خبرنگار”ها با همه مخاطراتی که دارند، هوشمندی مخاطب در انتخاب رسانه ی امن و قابل اعتماد نقش بیشتری در روند اطلاع رسانی پیدا کرده است. به نظر می رسد که البته در شرایط فعلی در یک برزخ یا یک دوره انتقالی به سر می بریم و مثل هر مورد دیگری با گذر از این مرحله و انتخاب های مخاطب در نهایت جایگاه هر رسانه بروز و ظهور پیدا خواهد کرد.

آنچه ما در طول این دو دهه برگزیده ایم و همچنان هم برای پوشش آن آموزش می بینیم و تمرین و ممارست می کنیم، رعایت اصول و اخلاق حرفه ای خبرنگاری است. در خبرها، رساندن اصل پیام را به خواننده در اولویت می دانیم بی شرح و بسط، و در تحلیل و گزارش و مقالات، نتیجه گرا هستیم. فضای این صنعت برای دست درکاران آن می تواند فضای کسب و کار بی دغدغه باشد، بی حاشیه و آرام. حتی وقتی تلخی تصمیم ها و سیاست ها کام همه را تلخ می کند، می شود با سوق دادن روش ها در مسیر اصلاح، به جای منفی بافی های بی اثر، در تغییر شرایط مشارکت کرد.

تا نخواهیم و تا سهم خود را نگذاریم، چیزی دگرگون نخواهد شد. حوزه کوچک اثرگذاری هر یک از ما در همپوشانی با هم، یک پیام بزرگتر می سازد. چه بهتر که کنه این پیام خوبی باشد. کمک کنید تا ما هم در کنار شما پیام رسان بهتری باشیم.

 

تبسم علیزادمنیر 


[EasyDNNnewsLink|331]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا