مقالات

پیشرفت های اخیر در صنعت افزودنی ها

بسپار/ ایران پلیمر 

پیشرفت ­های صورت گرفته در صنعت پوشش موجب حرکت رو به جلو در صنعت افزودنی ­ها می­شود.

انتظار می­رود تجارت جهانی مواد افزودنی مورد استفاده در پوشش ها از حدود 6 بیلیون دلار در سال 2013، با رشد سالیانه­ ی 6.4%، به 8.7 بیلیون دلار در سال 2018 برسد. این آمار براساس گزارش شرکت تجارت و تجارت (Markets and Markets) تهیه شده است. همچنین در این گزارش پیش­بینی شده است که قوانین زیست محیطی است که موجب افزایش تمایل به پوشش­ های آب­پایه و پودری شده است. پیش­بینی می­شود ارزش تجاری افزودنی­ های ضد حباب به بیش از 2بیلیون دلار برسد. در این گزارش بیان شده است: “مهم­ترین عملکرد افزودنی، حل مشکلاتی است که مانع از عملکرد صحیح و کامل پوشش می­شود. حباب، پایداری در فرمولاسیون و ترکردن، رئولوژی و رشد باکتری­ها از جمله مشکلاتی هستند که می­توان با استفاده از افزودنی­ها آن­ها را بهبود بخشید. بنابراین صنعت­گران بر روی تولید و توسعه­ی افزودنی­هایی متمرکز می­شوند که تنظیم­کننده­ی فرمولاسیون پوشش را در دستیابی به بهترین عملکرد یاری دهد. با قوانین زیست محیطی سخت­گیرانه، تولید کنندگان فرمولاسیون پوشش مجبور هستند میزان مواد فرار مضر (VOC) را در محصول خود کاهش دهند. این مطلب موجب تمایل بیشتر به تولید پوشش­های آب­پایه و پودری می­شود.

“انتخاب هوشمندانه­ ی افزودنی­ های مناسب نقش مهمی در عملکرد پوشش برای کاربرد نهایی دارد.”

براساس پیش ­بینی ­­های شرکت Markets and Markets، آسیا و اقیانوسیه با دارا بودن 40.8% از سهم تجاری افزودنی­ های پوشش در سال 2012، از پیشگامان این صنعت هستند. این رقم برای آمریکای شمالی 26.9%، اروپا 20.2% و آمریکای جنوبی 8.1% است. افزودنی ­های پوشش بر پایه ­ی رزین آکریلیک بیشترین مقدار از انواع افزودنی­ها را به خود اختصاص می­دهند. افزودنی­های مربوط به رزین­های یورتانی، رنگ­های متالیک و پلیمر­های فلورینه در رتبه­های بعدی قرار می­گیرند.

بر اساس گزارش­های شرکت BASF، رشد تجاری مواد افزودنی، بیش از همه به رشد تجاری پوشش در آن منطقه وابسته است. در سال 2015، بر اساس رشد منطقه­ای تجارت پوشش­ها، استفاده از این مواد افزایش نشان داده است.

استفان لی، مدیر ارتباطات تجارت جهانی در شرکت Lonza بیان می­کند که تولیدکنندگان افزودنی­های ضد باکتری در سال 2015، رشد زیادی داشته اند.

او بیان می­کند که “استفاده از پوشش­های آب­پایه افزایش پیدا کرده است و این نوع پوشش­ها به مواد نگهدارنده­ای نیاز دارند که موجب ماندگاری بیشتر آن­ها در قوطی شود. به طور کلی، رشد تجاری این افزودنی­ها شبیه به رشد تجاری پوشرنگ­های ساختمانی در سال 2015 است. بر اساس روند تجاری در حال حاضر، افزودنی­های ضد باکتری شرکت Lonza جایگاه خوبی در سال 2016 داشته اند”.

استفان کینگ، مدیر تجاری صنایع King بیان می­کند که بخش تولید کننده­ی پوشش در شرکت او در سال 2015  با سرعت متوسطی رشد کرده است.

کینگ می­گوید که “تجارت مواد افزودنی معیار خوبی برای بررسی سلامت تجاری و اقتصاد بین ­الملل است. با در نظر گرفتن پیشرفت­های صنعت خودرو، قیمت پایین گاز و نرخ بهره ­ی کم، سال 2016 سال خوبی برای پیشرفت مواد افزودنی بوده است. همه­ ی این موارد برای تجارت شرایط خوبی را فراهم می­آورند ولی در حال حاضر ما قدرت مالی (قدرت دلار) زیادی داریم. با وجود این که قدرت مالی زیاد برای تجارت داخلی ما مناسب است ولی بر تجارت خارجی ما نیز تاثیرگذار است. انتظار داریم که قدرت دلار، با کاهش نرخ­های بهره­ ی پایین کنونی تا سال 2017، افزایش بیشتری پیدا کند.”

کینگ در توضیحات بیشتری بیان می­کند که “چالش همیشگی تولیدکنندگان در صنایع هوایی و خودرویی کاهش انتشار مواد فرار موتور، بهبود بازدهی و کاهش میزان کربن تولیدی در محصولات خود هستند. همچنان که قوانین مربوط به این صنایع سخت­گیرانه­ تر می­شود، شرکت­های تولید کننده­ی مواد افزودنی مانند صنایع King نقش مهمی را در بهبود و توسعه­ی فناوری پوشش­ها در این صنایع ایفا می­کنند. این شرکت­های تولید کننده­ی مواد افزودنی هستند که باعث برطرف شدن نیاز این صنایع خواهند شد.”

مواد اولیه

یکی از نگرانی­ های مالی تولیدکنندگان مواد افزودنی، قیمت مواد اولیه است.

باب راکل، مدیر فروش و تجارت جهانی شرکت Siltech، بیان می­کند که قیمت پایین نفت و گاز در زنجیره ­ی تولید نوسان دارد و در مورد مشتقات نفتی قیمت­ها ثبات بیشتری نشان می­دهدند و کمی پایین­تر هستند.

کینگ ضمن موافق بودن با این نظر افزود که قیمت مواد اولیه در بیشتر بخش­ها ثابت باقی­مانده­اند. با این وجود بخش دیگری از مواد اولیه­ی ضروری افزایش قیمت دارند.

او در ادامه افزود، خوشبختانه مشتریان ما متوجه تنوع محصولات ما هستند و ارزش زیادی برای توانایی ما برای تحقق اهدافشان در توسعه­ و پیشرفت قائل هستند.

لی از شرکت Lonza بیان می­کند که “افزایش اندک در قیمت نفت تاثیر زیادی بر روی قیمت افزودنی­های مشتق شده از نفت مانند حلال­ها و مونومرها دارد. محصولات پلیمری که از مونومرها تولید می­شوند بر قیمت افزودنی نهایی تاثیرگذار هستند. ولی از طرفی همه­ی مواد افزودنی بر پایه­ی مواد اولیه­ی نفتی نیستند.”

دیدگاه صنعتی

شخصی که فرمولاسیون پوشش را تنظیم می­کند باید جنبه ­های مختلفی را برای انتخاب یک افزودنی در نظر بگیرد. تجارت امروز به مواد افزودنی با عملکرد بهینه و همچنین سازگار با محیط زیست نیاز دارد. لی بیان می­کند: “با وجود اینکه مواد تولیدی ما ضدباکتری هستند، ولی عملکرد چندگانه­ی ماده­ی افزودنی در صنایع پوشش اهمیت زیادی دارد. زمانی­که برای تنظیم فرمولاسیون پوشش از افزودنی ضدباکتری استفاده می­شود، محصولی انتخاب می­شود که علاوه بر ضدباکتری بودن، ضد قارچ و ضد خزه (در پوشش­­های خارج ساختمان) هم باشد. شرکت Lonza محصولات ضد باکتری شامل روی امادین را تولید کرده است که می­تواند به عنوان یک افزودنی با عملکرد چندگانه مورد استفاده قرار بگیرد.”

شرکت BASF بر این باور است که نوع عملکرد، مهم­ترین عامل در انتخاب مواد افزودنی است. مشتریان این شرکت از آن­ها انتظار دارند مواد افزودنی با عملکرد عالی و کاربرد چند منظوره برای محصولات متنوعشان در سبد تولیدات این شرکت وجود داشته باشد.

امروزه، سازگاری با محیط زیست و داشتن ایمنی از مهم­ترین مسائلی است که لایه­های بنیادین قوانین را تشکیل می­دهند. همچنین مواد افزودنی باید به خوبی با نسل­ جدید رزین­ها، رنگدانه­ ها و پراکنه­ ها سازگاری داشته باشد.”

 


راکل، از شرکت Siltech بر این باور است که عملکرد چندگانه با کارایی و قیمت مناسب زمانی مورد تایید است که زیست­سازگاری محصول نیز در نظر گرفته شده باشد.

او بیان می­کند: “میزان VOC بسیار کم در آمریکای شمالی و اروپا یکی از ابتدایی­ترین عواملی است که باید در نظر گرفته شود و دیگر یک مزیت مهم به شمار نمی­رود. ولی جنبه ­های دیگر زیست محیطی مانند بدون فلور بودن و باقی نماندن در محیط از اهمیت زیادی برخوردارند.” کینگ، عوامل موثر بر انتخاب ماده­ی افزودنی از دید شخصی که قرار است فرمولاسیون پوشش را تنظیم کند را به ترتیب اهمیت، اینگونه بیان می­کند: عملکرد، کیفیت، در دسترس بودن و خدمات.

کینگ همچنین بیان می­کند که انتظار می­رود شرکت او در زمینه­ی تجارت انرژی­های سبز مانند باد، خورشید و انرژی هسته­ای در چند سال پیش­رو، توسعه و رشد زیادی پیدا کند. این پیشرفت به دلیل تمایل جامعه ­ی جهانی به کاهش گازهای گل­خانه ­ای و همچنین توافق پاریس با عنوان “رسیدگی به آب و هوا ((climate deal“، که 195 کشور از جمله چین از اعضای آن هستند، حاصل خواهد شد. بر اساس این توافق، میزان انتشار مواد مضر تا سال 2015 باید کاهش پیدا کند.

 

آخرین فناوری ­ها

مترجم: مهندس سمانه جعفری­فرد، دانشجوی مقطع دکتری، دانشکده­ی مهندسی پلیمر و رنگ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر



(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 187ام  دوماهنامه پوشرنگ که در پایان اسفند ماه منتشر شده است بخوانید. 


در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا