مقالات

پیشرفت ­ها در رانشگری (اکستروژن) واکنشی

بسپار/ ایران پلیمر، رانشگرهای آمیزه ­کاری می­توانند ابزاری همه­ منظوره برای اصلاح و بسپارش بسپارها باشند. در این مقاله، آخرین تحولات در رانشگری واکنشی گزارش شده است.

 

رانشگرهای آمیزه­ کاری، قطعات بسیار انعطاف­ پذیری هستند که می­ توانند برای بیش از یک عمل اختلاط استفاده شوند. در رانشگر واکنشی، اصلاحات بسپارها به صورت پیوسته از طریق بسپارش توده، شکستن زنجیره، پیوندزنی یا ایجاد اتصالات عرضی انجام می­شود. طبق اظهارات شرکت Coperion، انواع شرایط فرایندی مورد نیاز برای چنین کاربردهایی در یک سامانه عملیاتی جامع با قابلیت ایجاد گشتاور زیاد و حجم متعادل برای انواع گرانروی ­ها فراهم شده است.

رانشگرهای دوماردان همسوگرد ZSK این شرکت برای رانشگری واکنشی مناسب هستند. فرایندهای رانشگری واکنشیِ ممکن با این رانشگرها شامل بسپارش توده (شروع با تکپارها یا پیش­ بسپارها) و هم­چنین اصلاح بسپار از طریق پیوندزنی، ایجاد اتصالات عرضی یا تخریب می­باشد. خوارک­دهی مواد خامی نظیر لاستیک­ها یا مواد با نقطه ذوب کم، مرحله ­ی فرایندی حساسی دارد. شرکت برای خوارک­دهی مقادیر کمی از واکنش­گرهای جامد و یا مایع، فناوری­های تایید شده و سفارشی دارد.

زمان اقامت در ناحیه فرایند، یک چالش مهم برای فرایند رانشگری واکنشی است و طبق اظهارات شرکت می­توان با تغییر طول دستگاه و پیکربندی ماردان تنظیم شود. برای مثال، در فرایندهای رانشگری با زمان اقامت تا پنج دقیقه، ماردان با نسبت

L/D

تا 80 مناسب است. ماشین­ آلات

Coperion

که برای رانشگری واکنشی استفاده می­ شوند شامل رانشگر دوماردان دولبه (

two-lobe

) نظیر

ZSK Mc18

با

گشتاور زیاد (شکل 1) و

ZSK Mv PLUS

با حجم زیاد است. علاوه­بر این، هنگامی که ظرفیت­های اختلاط و آهنگ برشی فوق­العاده زیاد نیاز است،

Coperion

می­تواند دستگاه سه لبه با اندازه ­ها و بروندادهای مختلف عرضه کند.

(ادامه دارد…) 

متن کامل این مقاله را در شماره 183ام  ماهنامه  بسپار که در آذر ماه منتشر شده است بخوانید. 


در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا