پیش بینی بازار جهانی رنگدانه ها
Robert Poemer مدیر یک واحد بازرگانی میگوید: بطور کلی صنعت پلاستیک عملکرد بهتری نسبت به صنعت پوشش از نظر مصرف رنگدانه ها داشته است. در مقایسه با پوششها، رشدی که ما قبلا در صنعت خودرویی دیده ایم (برای هر دو نوع کارخانه ای و تعمیراتی)، مانند سایر بخشهای صنعتی بوده است که عمدتا در سال 2016 مشاهده شده است. لازم به ذکر است که هر دو نوع بازار خودرو رشد چشمگیری در سالهای اخیر داشته اند.
Frank Lavieri قائم مقام اجرایی شرکت رنگ لنزکو اشاره کرده که شرکتش در سال 2016 رکورد داشته است. به نظر میرسد که روند رو به جلو در استفاده از رنگهای روشن در پوششها، تقاضا برای مصرف رنگدانه ها را کاهش داده است، اما این رشد از طریق کسب و کارهای جدید جبران شده است. کسب و کار بین المللی ما به دلیل نفوذ بازار بیشتر شده است اما ایالات متحده آمریکا تنها بازاریست که واقعا گسترش می یابد.
منطقه آسیای آرام رشد کمی را در تقاضای داخلی نشان داده است اما صادرات پوششها هنوز قابل ملاحظه نیست.
براساس گفته های Stephan Speigelhauer سرپرست جامع مرکز پوشش و واحد بازرگانی رنگدانه های معدنی میگوید بازار رنگدانههای اکسید آهن بطور مداوم در حال رشد است. این رشد عمدتا به دلیل افزایش روند شهرنشینی گزارش شده است. طراحی رنگی و کارآمد از محیطهای شهری مهمترین الویت برای طراحان شهری، معماران و طراحان ساختمان است. وضعیت باثبات ساخت و ساز در مناطق آسیا و آمریکای شمالی نیز به این افزایش روند کمک کردهاست. با تمام این تفاسیر نرخ رشد در هر منطقه متفاوت بوده و بر همان اساس مشخص میگردد.
در کنار وضعیت کاهش یافته اما پایدار رشد در آسیا، ما شاهد دستاوردهای قابل توجهی در آمریکای شمالی هستیم. رشد رنگدانههای صنعتی و ساختمانی گسترش یافته است. Spiegelhauer افزود: ما متوجه یک روند در جهت تمایز بیشتر محصولات نهایی مشتریان خود هستیم که عرصه را برای افزایش تقاضای رنگدانه ها از نظر خواص و رنگ فراهم می آورد.
Jens Reininger مدیر بازاریابی استراتژیک پوشش و پلاستیک شرکت کلارینت میگوید: ارزیابی عملکرد رنگدانه های آلی اساسا در راستای توسعه بخشهای مختلف مانند روند رنگ و جایگزینی کرومات سرب در بازارهای نوظهور است. وی در ادامه افزود: مصرف رنگدانه ها در صنعت خودرو و پوششهای صنعتی به شدت با افزایش رشد تولید ناخالص ملی همراه است. در پوششهای تزئینی، ما رشد بیش از حجم میانگین را در مناطق نوظهوری مانند چین و هند علیرغم مصرف کم رنگ، انتظار داریم که این مصرف در مقایسه با تعداد ساکنان و در مقایسه با بازارهای سنتی اروپا و آمریکای شمالی است. همانطور که بحث شد، جایگزینی کروماتهای سرب تاثیر مثبتی بر رشد حجم رنگدانه های آلی در این مناطق داشتهاست. در اروپا ما انتظار یک کاهش نرخ رشد پوشرنگها و مصرف رنگدانه ها را داریم. افزایش یا کاهش مقدار ثابت بازار رنگدانه در نتیجه کاهش قیمتها در کنار افزایش حجم کلی است.
بازارهای نوظهور همچنان بهترین فرصت برای رشد در بازار رنگدانه را ارائه میدهند. Poemer مدیر واحد تجاری شرکت هوباخ میگوید: همانطور که در سالهای گذشته ما فرصتی برای رشد در آسیا و شرق اروپا دیدهایم. در سالهای گذشته، آمریکای لاتین نیز فرصتهایی را فراهم کردهاست اما با شرایط اقتصادی فعلی برزیل، بزرگترین بازار آمریکای لاتین، فرصتها به میزان قابل توجهی کاهش یافتهاست.
در دهههای گذشته، بازار رنگدانهها بصورت رقابتی و چالش برانگیز ادامه داشته است. Gentileمدیر برندسازی رنگ شرکت BASFخاطر نشان کرد که مشتریان ما میخواهند که ما به سرعت به نیازهایشان پاسخ دهیم و در عین حال میدانیم که باید محصولات و بازارهای نوآورانه ایجاد و این روند را در آینده پیشبینی کنیم. تمام اینها نیاز به همکاری نزدیکی با مشتریان ما دارد تا مطمئن شویم تصمیمات درستی گرفته شدهاست. ما همچنین تقاضای رو به رشد برای طراحی فردی، به ویژه در پوششهای خودرویی را در نظر گرفته ایم. نیاز جدی نیز برای تمایز و تفاوت وجود دارد و رنگدانههای موثر میتوانند به مشتریان ما در این زمینه کمک کنند.
ملاحظات زیست محیطی برای تامین کنندگان رنگدانه در صنعت پوشش اهمیت حیاتی دارد. استانداردهای سختگیرانه زیست محیطی جدید در چین، بر روی قیمت کالاهای جهانی در بسیاری از اقلام تاثیر میگذارد و در سال 2017 افزایش قیمت را در پی داشته است. برای جبران هزینه مواد خام، بسیاری از شرکتها فرآیندهایی را که قبلا بصورت غیر رسمی به کار گرفته میشدند را تغییر داده اند.
یکی از تاثیرات مهم در بازار رنگدانه ها قانون Reach است. Poemer میگوید: این قانون قطعا بر وضعیت اروپا تاثیر خواهد گذاشت، اما تاثیر آن در سراسر جهان به دلیل بازار جهانی خواهد بود. آخرین گام قانون Reach چالشی برای تامین کنندگان کوچکتر خواهد بود که ممکن است منابع لازم برای تهیه مواد سازگار را نداشته باشند.
افزایش قیمت مواد اولیه( نفت خام) نیز بر قیمت رنگدانه ها تاثیر دارد و احتمالا پس از سالها کاهش قیمت، روند افزایشی خواهد یافت.
Union Colours زیست ماندگاری(sustainability) را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. Oliver Pfefferkorn مدیر فروش شرکت Union Colours میگوید: ما سرمایهگذاریمان را در ثبات تولید، محیط زیست و قیمت حفظ میکنیم، ما در حال توسعه رنگدانههایی هستیم که مطابق با الزامات قانونی است و مطمئنیم پس از آخرین گام قانون Reach در سال 2018 نمونههای گستردهای برای مشتریان خود خواهیم داشت. قانون Reach تنها اروپا را تحت تاثیر قرار نمیدهد.
مانند سایر صنایع، روند جهانی شدن، تولیدکنندگان رنگدانه را تحت تاثیر قرار میدهد. Spiegelhauer میگوید: تولیدکنندگان رنگ و پوشش در طول فعالیتشان روند بین المللی شدن را طی کرده اند. در نتیجه انتظار میرود تامین کنندگان رنگدانه ها در کنار یکدیگر رشد کنند و رنگدانه هایی با کیفیت یکسان در سرتاسر جهان عرضه شود.
فرصتهای رشد در تمام بازارها حتی در بازارهای رشد یافته اروپا و آمریکا، موجود است. جابجایی فرصتهای رشد منطقه ای میتواند در زمینه های مورد نیاز منحصربفرد بازار محلی پیدا شود.
Venturini همچنین افزود: به طور منطقه ای ما شاهد رشد شدید در سرمایه گذاری املاک و ساخت و ساز در آسیا و آمریکای شمالی هستیم. این روند از حجم تولید و نوآوری در شرکت شیمیایی Sun گرفته شدهاست. همچنین بطور ویژه شاهد تقاضای شدید برای پوششهای مقاوم ورقههای آلومینیومی برای پوششهای پودری در صنعت معماری هستیم.
برای پوششهای دکوراتیو مایع یا پودری، طراحان به دنبال تاثیر چند لایه، مشابه آنچه برای صنایع خودرویی طراحی شدهاند، هستند. در سال 2016 شرکت Sun رنگدانه صدفی مشکی را معرفی کرد که برای کاربردهای پودری بسیار مناسب بود. نوآوریهای تکنولوژی در هر دو مورد رنگدانه های ویژه و رنگدانه های با عملکرد بالا همچنان پوششهای خودرویی را تحت تاثیر قرار میدهند. ما به ویژه شاهد کاربردهای منحصربفرد رنگدانه های با عملکرد بالا، با دوام و شفاف مانند Perrindo Red 179 در شفاف پوشه ها و در ترکیب با رنگدانه ها برای سیستمهای شفاف پوشه با قدرت رنگی بالا هستیم. Venturiniمیگوید: فرآیند رنگ آمیزی، روند پردازش پوششهای سه لایه و استفاده از آنها را نیز افزایش میدهد.
در میان آخرین رنگدانه های شرکت BASF، Lumina Royal Dragon Gold EH 0908، یک رنگدانه ورقه ای میکایی با خلوص بالای سبز، روشنایی بالا و درخشش بسیار خوبی را برای شیدهای سبز و طلایی ارائه میدهد. این فضای رنگی توانایی رنگی بالایی را برای معماری، بسته بندیهای چاپی، پلاستیکها، لوازم الکترونیکی مصرفی، آشپزخانه ها، کالاهای ورزشی، لوازم آرایشی و بهداشتی، پوششهای دیوار و کاربریهای دیگر ایجاد کردهاست.
شرکت BASF همچنین اخیرا به دو رنگدانه ارغوانی دست یافته است که برای بازار خودروسازی عرضه کرده است. به گفته این شرکت، یکی از این رنگدانهها با نام Cinquasia Uniflow Magenta EH 4555 قدرت رنگی بسیار بالا، شفافیت بسیار زیاد و 20% قدرت رنگ همانندی بیشتر، نسبت به رنگدانه های موجود داراست.
آخرین محصول شرکت Heubach آلمان، شامل آماده سازی رنگدانه خشک برای جایگزینی با سرب با نام HEUCOFITTM LR است.
(ادامه دارد …)