اخبار

چند تعریف صادراتی برای غیرصادرکنندگان!

بسپار / ایران پلیمر صادرات در لغت به معنای انتقال کالا یا ارسال و فرستادن کالا از جایی به جای دیگر چه در داخل کشور و یا از داخل به خارج کشور،‌ که در گمرک منظور از صادرات خروج کالا از قلمرو گمرکی کشور موردنظر است.
صادرات غیرنفتی همواره از مهمترین موضوعات موردنظر دست اندکاران و سیاستگزاران اقتصادی و بازرگانی کشور بوده است و این روزها به یک ضرورت برای بقای اقتصادی کشور تبدیل شده است.
به هر شخص حقیقی و یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی و یا مجوز وزارت بازرگانی بوده و اقدام به صدور کالا نماید صادرکننده اطلاق می شود.

صادرات و تجارت آزاد
نظریه برتری نسبی طی قرن ۱۹ میلادی در نوشته‌های اقتصاددانان کلاسیک بروز و حقیقت پیدا کرد. این نظریه مبتنی بر این اصل است که هر کشور یا گروه و اقتصاد باید به تولید آن کالاهائی مبادرت ورزد که در تولید آن از برتری برخوردار است، زیرا کالا را به بهای ارزانتری نسبت به سایر کشورها یا افراد و گروهها عرضه می کند. نظریه برتری نسبی که توسط “ریکاردو” اقتصاددان مشهور انگلیسی، بیان شد، سالهاست که دیدگاه نظری حاکم بر تجارت بین المللی را شامل می شود.
در دنیای اقتصادی امروز تغییرات و تحولات تکنولوژی به اندازه ای سریع وچشمگیر است که هیچ کشوری به تنهائی قادر به تولید همه چیز برای خود نیست وتوسعه و رفاه بدون همیاری و بهره گیری وداد و ستد با دیگران اتفاق نخواهد افتاد. اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک، بالا رفتن رقابت، نوآوری، بالا بردن کیفیت کالا و تحرک اقتصادی درکشورهای در حال توسعه را تا حد زیادی ناشی از تجارت خارجی و روابط اقتصادی این کشورها می دانند.

مزیتهای صادرات
صادرات کالا باعث می گردد که شرکتها به منظور حفظ موقعیت رقابتی خود در بازارهای جهانی کیفیت محصولات خود را افزایش و هزینه های مربوط به تولید را کاهش دهند. افزایش مهارت کارکنان نیز از دیگر مزایای صادرات شرکتها است، زیرا شرکتها برای تولید کالای استاندارد ناچارند دانش کارکنان خود را افزایش دهند.
افزایش سهم بازار و جلوگیری از کاهش تولید و فروش محصول در صورت فعالیت رقبا در بازار داخل نیز از دیگر مزایای صادرات است. بدین ترتیب در صورت بروز رکود در بازار داخلی، شرکت دارای بازار مناسبی در خارج است.صادرات براي رشد و توسعه اقتصادي کشورها و برقراري موازنه تجاري و ايجاد تعادل اقتصادي کمک شاياني مي کند.

زیان‌های صادرات
برای شرکتهای متوسط و کوچک (شرکتهای کمتر از ۲۵۰ کارمند)، تولید کالا و خدمات قابل فروش در بازارهای خارجی مشکل‌تر از بازار داخلی به نظر می‌رسند. دلیل این موضوع، فقدان شناخت از قواعد بازرگانی، تفاوتهای فرهنگی، زبان‌های متفاوت و اوضاعخارجی معاوضهاست که با علاقه برای صادرات در تقابل هستند.
مشکل دیگر خطر نوسانات نرخ معاوضه در جریان فعالیت صادراتی است که مدیریت مالی شرکت را به چالش می کشد. از طرف دیگر همواره باید در نظر داشت که مشتریان بین‌المللی خدمات بیشتری را نسبت به خریداران داخلی از فروشنده‌شان درخواست می‌کنند، مانند نصب و راه‌اندازی تجهیزات، نگهداری یا گارانتی و خدمات پس از فروش بیشتر.

مدارک لازم جهت انجام صادرات
برای صدور کالا از کشور قبل از هر چیز تهیه مدارک و اخذ مجوزهایی لازم است. صادرکننده کالا باید با در دست داشتن این اسناد و مدارک، به گمرک محل صدور کالا مراجعه نماید. اسناد ضروری برای صادرات کالا که باید به گمرک ارائه شوند، عبارتند از:
1- کارت بازرگانی صادرکننده
2- مجوز صدور کالا (حسب مورد)
3- صورت عدلبندی کالا
4- گواهی بهداشت (حسب مورد درخواست خریداران)
5- گواهی قرنطینه دامی و نباتی (حسب مورد درخواست خریداران)
6- گواهی استاندارد (حسب مورد)
7- معرفینامه یا وکالتنامه اظهارکننده کالا به گمرک

مراحل اداری صادرات کالا
صادرکننده کالا پس از تهیه مدارک لازم، می بایست کالا را به گمرک محل صدور، حمل و پس از صدور قبض انبار، اظهارنامه صادراتی را در چهارنسخه تنظیم و تسلیم گمرک نماید که یک نسخه آن به منزله پروانه صادرات محسوب می شود. در مواردی با تقاضای صاحب کالا و موافقت گمرک، عملیات ارزیابی و انجام تشریفات گمرکی کالای صادراتی را می توان در خارج از اماکن گمرکی انجام داد.

انواع صادرات
صادرات از دو دیدگاه تقسیم بندی شده است. در دیدگاه اول صادرات به ۲ نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود و در دیدگاه دوم به ۹ بخش قابل تقسیم است .

صادرات مستقیم
شرکتهایی که خریداران خارجی، آنان را تشویق به صادرات می کنند معمولا از این روش استفاده می کنند. همچنین فروشندگانی که صادرات آنان آنقدر افزایش یافته که می توانند هزینه های اداره سازمان صادراتی خود را بر عهده بگیرند، نیز از این روش استفاده می کنند. شرکتهایی می توانند به صادرات مستقیم اقدام نمایند که کلیه فعالیت های ضروری جهت فروش محصولات خود را در کشور میزبان به عهده گیرند. این فعالیت ها عبارتند از : تعیین ظرفیت بازار، یافتن خریدار، تعیین کانالهای توزیع و انجام امور صادرات مانند آماده کردن اسناد و مدارک، اقدامات مربوط به حمل و بیمه محموله.
صادرات مستقیم به اشکال زیر انجام می شود :
الف) نمایندگان صادراتی : واسطه خریدار است که در کشور صادر کننده که کالایی را از فروشنده خریداری می کند و کارمزد دریافت می نماید. نمایندگان می توانند توزیع کننده و یا تولید کننده باشند.
ب) نمایندگان فروش سیار: شرکت می تواند نمایندگان خود را از داخل کشور در زمان های خاصی برای فعالیت بازرگانی به خارج بفرستند.
ج) شعبه فروش در خارج : یک دفتر فروش خارجی به تولید کننده امکان می دهد که در بازار خارجی حضور بیشتری داشته و برنامه هایش را بهتر کنترل کند. دفتر فروش، مسئولیت فروش و توزیع را به عهده گرفته و ممکن است فعالیت مربوط به انبارداری . تبلیغات برای فروش کالاها را نیز انجام دهد.
د) بخش صادرات در داخل کشور : مدیر فروش متخصص در امر صادرات، با چند دستیار کارهای مربوط به صادرات را انجام می دهد و کمکهای لازم را در مواقع لزوم به بازار صادراتی عرضه می کند.
ه) بازاریابی رایگان: این روش بیشتر امریکایی و ویژه شرکتهای بزرگ فراملیتی است، شرکتی از کانالهای پخش خود برای فروش کالای دیگر که مناسب یا مکمل فراورده های شرکت است اقدام می کند. درآمد این کار از محل حق العمل و یا اجازه فروش انحصاری آن فرآورده است.
و) سفارش پستی: بعضی از مواقع شرکتها از طریق پست اقدام به فروش محصولات خود می نمایند. بدین ترتیب که خریدار فرم مربوط به محصول را که از طریق دفاتر پست یا از طریق روزنامه بدست آورده است تکمیل نموده و همراه با فرم فیش واریز پول به مقصد شرکت ارسال می نماید.

صادرات غیر مستقیم
صادرات غیر مستقیم بیشتر میان شرکتهایی که تازه به فکر صادرات افتاده اند متداول است. در این نوع صادرات به سرمایه کمتری نیاز است و شرکت اجباری به استخدام فروشندگان یا اجرای قراردادهای مختلف در خارج از کشور ندارد، همچنین ریسک کمتری متوجه صادرکنندگان است. صادرات غیر مستقیم خود به چند روش قابل اجراست .
الف) شرکتهای تجاری: این شرکتها یک شکل گسترده تر از تجار صادرکننده می باشند که کالاهای مختلف را از تولید کنندگان متفاوت خریداری کرده و آنها را به بازارهای مورد نظر خود صادر می کنند. مهمترین شرکتهای تجاری در بازار های مدرن امروزی، شرکتهای ژاپنی هستند که سوگوشوشا نامیده می شوند. فروش از طریق این نوع صادرات مانند فروش داخلی است با این تفاوت که به دلیل عدم کنترل و نداشتن اطلاعات بازار از ثبات کمتری برخوردار است .
ب) شرکتهای مدیریت صادرات: این واسطه موافقت می نماید در ازاء دریافت وجهی کلیه مراحل مربوط به صادرات، اعم از تبلیغات، تحفیفات، حمل و نقل و غیره را برای شرکتها انجام دهد.
ج) سازمانهای تعاونی صادرات: یک سازمان تعاونی صادرات، فعالیت های صادراتی را به نمایندگی از طرف تولیدکنندگان متعدد انجام می دهد.

صادرات قطعی
صادرات قطعی عبارتست از ارسال کالا به خارج از قلمرو گمرکی کشور به منظور فروش یا مصرف در کشورهای خارجی . صادرات قطعی از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض و مالیات معاف می باشد ولیکن مشمول هزینه های گمرکی است.

صادرات موقت
کالاهایی که برای انجام منظوری، موقتی به خارج از کشور ارسال و پس از انجام منظور مورد نظر اعاده می شود، صادرات موقت نامیده می شود.

صادرات قطعی در حجم تجاری
برای حجم یا جنبه تجاری داشتن کالا معیار یا تعریفی مشخص نشده است. در ماده ۳ قانون صادرات و واردات آمده است که مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است و در مورد ملاک تجاری بودن کالا بدین گونه شرح داده است که کالاهایی که به تشخیص گمرک برای فروش، وارد یا صادر می گردد، اعم از اینکه به همان شکل یا پس از انجام عملیات تولیدی، تفکیک و بسته بندی، به فروش می رسد، تجاری تلقی خواهد شد.

صادرات قطعی غیر تجاری
صادرات قطعی غیر تجاری از طریق پست و مسافر انجام می گیرد.

صادرات مجدد
صادرات مجدد عبارت است از صدور کالاهایی که قبلا وارد شده است بدون فرآوری یا تغییر اضافی، چنانچه صادرات مجدد از طریق بنادر، مناطق آزاد یا انبارهای تحت حفاظت گمرک انجام گیرد مشمول پرداخت حقوق گمرکی نخواهد بود. به کالاهای ترانزیتی یا شبه ترانزیتی اقلامی هستند که مالک یا صاحب آنها شناخته شده نیست و این افراد تابعیت کشوری را که کالا در قلمروی آن قرار گرفته است دارا نیستند.

 

چگونه صادرات را شروع کنم؟
این پرسش در ذهن بسیاری از صاحبان کسب‌وکار، مدیران شرکت‌ها و حتی افراد معمولی جامعه است. به دنبال این سوال، چندین سوال دیگر نیز شکل می‌گیرد. مجموعه این سوالات به ما نشان می‌دهد که آموزش صادرات موضوعی است که باید قبل از هر اقدامی به آن فکر کنیم. واقعیت آن است که بسیاری از افراد که آشنایی چندانی با این موضوع ندارند، مراحل انجام صادرات را یک کار معمولی و ساده می‌دانند. در حالی که صادرات یک فرایند چند مرحله‌ای بوده که امکان دارد شما در یک یا چند مرحله از آن بتوانید نقش ایفا کنید. یک صادرکننده باید نکات زیادی را مدنظر داشته باشد. آن چیزی که صادرات را پیچیده و البته جذاب می‌کند، بین‌المللی بودن آن است. همین مساله اطلاع از مقررات بین‌الملی، فرهنگ، زبان و سایر ویژگی‌های ملل دیگر را ضروری می‌کند. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به پرسش مهم «چگونه وارد عرصه صادرات شویم؟» پاسخ دهیم. ضمن آنکه در انتها صادرات به 15 کشور مهم را مورد بررسی قرار داده‌ایم که شما با ورود به لینک‌های مرتبط هر کدام از آنها، به اطلاعات بسیار مفیدی دست پیدا خواهید کرد.
برای تبدیل شدن به یک صادرکننده کارکشته، نیاز به اخذ مجوزهای مربوطه، فراگیری زبان و اصطلاحات بازرگانی، قوانین، انجام فرایند بازاریابی، ایجاد ارتباطات و شبکه سازی دارید.

قوانینی که باید بدانید
در انجام هر کاری یادگیری نکات و مقررات حقوقی و الزامات قانونی مربوط به آن بسیار اهمیت دارد که مقوله صادرات کالا نیز از آن مستثنی نیست. از آنجا که تجارت با تعاملات بین‌المللی گره خورده، بنابراین نیاز است که صادرکنندگان به خوبی با نکات مهم تجارت بین‌الملل آشنا باشند تا کمتر در معرض دعاوی حقوقی قرار بگیرند. در این خصوص ده‌ها مورد آیین‌نامه، قانون و قرارداد حقوقی وجود دارد که بهتر است قبل از شروع فرایند صادرات کالا، آنها را با دقت مطالعه کنید. ضمن آنکه یک صادرکننده موفق و به طور کل یک بازرگان کارکشته، همواره باید از دستورالعمل‌ها، رویه‌ها و فرایندهای جدید ادارای که توسط نهادهای عموما دولتی صادر می‌شود، آشنایی کامل داشته باشد.
سازمان‌های درگیر با صادرات را بشناسید
سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در زمینه تجارت و بازرگانی وجود دارند که بهتر است با آنها ارتباط داشته باشید. برخی از آنها به شما خدماتی را جهت صادرات کالا انجام می‌دهند. به عنوان مثال، اتاق بازرگانی نقش کلیدی را در فرایند صادر کردن کارت بازرگانی دارد یا آنکه کنسولگری‌های ایران در سایر کشورها می‌توانند به شما در بازاریابی صادراتی کمک کنند. بنابراین بسته به موارد مختلف می‌توانند در یکی از مراحل و زنجیزه صادراتی به شما کمک کنند. بهتر است با این دست نهادها و افراد کلیدی آنها ارتباط برقرار کرده و شبکه‌سازی کنید. نهادهای صادراتی طیفی از سازمان‌های دولتی، تعاونی، خصوصی و تشکل‌ها را دربر می‌گیرد. ضمن آنکه بهتر است معمولا اخبار، رویدادها و تحولات مربوط به این سازمان‌ها را پیگیری کنید.

با چگونگی بازاریابی صادراتی آشنا شوید
بعد از آنکه برای صادرات به روش مستقیم و بدون واسطه عزم خود را جزم کردید، اکنون وقت آن است که برای کالاهای خود در کشور مقصد مشتری پیدا کرده یا به عبارتی بازاریابی صادراتی انجام دهید. بازاریابی صادراتی اولین محک جدی برای شناخت بازار کشور مقصد و آشنایی با کلیات آن است. حتی امکان دارد بعد از این اقدام از صادرات کالا به آنجا منصرف شده یا محصولات دیگری را ارسال کنید. بازاریابی بین‌الملل از آن جهت پیچیده بوده که فاکتورهای متعددی از قبیل فرهنگ و آداب و رسوم، قوانین کشور مقصد، قوانین بین‌المللی تجاری، وضعیت بازار کشور مقصد و بسیاری نکات دیگر در آن دخیل هستند. انجام این کار می‌تواند به روش‌ها و چارچوب‌های مختلفی صورت بگیرد.

به رویه‌های گمرکی و ترخیص کالا مسلط باشید
فرایندهای گمرکی و ترخیص کالا یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که یک بازرگان باید در صادرات یا واردات کالا انجام دهد. ترخیص کالا فرایندی است که طی آن ورود یا خرج یک کالا به یک مقصد خاص قانونی خواهد شد. در غیراینصورت آن کالا قاچاق محسوب خواهد شد. بنابراین اطلاع از رویه‌‌ها و فرایندهای انجام کار در این نهاد، برای صادرکنندگان بسیار حیاتی خواهد بود. به محض ورود کالا به گمرک تا لحظه خروج کالا از آن، فرایندهای مختلفی رخ خواهد داد. ممکن است فرایند ترخیص برخی از کالاها دارای رویه‌های متفاوتی بوده یا آنکه به مجوزهای بیشتری نیاز داشته باشند. گاه محموله‌های برخی از بازرگانان تازه کار به علت عدم آشنایی با فرایندها، برای مدت‌ها در انبارهای گمرک خاک خواهند خورد یا فاسد می‌شوند.

نکات مربوط به بیمه را بدانید
بسیاری از محموله‌های صادراتی در بین راه بنا به دلایل مختلف ممکن است از بین رفته یا آنکه دیگر قابل استفاده نباشند. هر کدام از راه‌های جاده‌ای، دریایی، هوایی و ریلی خطرات خاص خود را به همراه دارند. ضمن آنکه برخی از کالاها ممکن است بنا به دلایل دیگری همچون طولانی شدن فرایندهای گمرکی یا موارد دیگر ارزش خود را از دست بدهند. بیمه‌های بار صادراتی هر کدام دارای تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یکدیگر هستند. به عنوان مثال، برخی از آنها صرفا یک سری خطرات عمومی را پوشش می‌دهند. اما در عوض برخی دیگر، تعداد قابل توجهی از خطرات را پوشش می‌دهند که به طبع قیمت آنها نیز متفاوت است. ضمن آنکه به طور کل بیمه‌نامه‌ها برخی خطرات خاص را پوشش نمی‌دهند. همچنین در این خصوص باید با برخی اصطلاحات رایج و بار معنایی آنها آشنا باشید.

حمل‌ونقل کالا و روش‌های آن
همانطور که اشاره شد برای حمل کالا معمولا روش‌های مختلفی از قبیل جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی وجود دارد که انتخاب آنها برای صادرات کالا به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. هر روش مزایا و همچنین معایب خاص خود را داشته و نمی‌توان گفت بهترین روش حمل کالا در صادرات کدام است. روش‌های حمل کالا را می‌توان از منظر میزان مسئولیت و صادرکننده در حمل کالا نیز تقسیم‌بندی کرد که اشاره به روش‌های کریر و فورواردر دارد. این دو روش به لحاظ نحوه ارسال کالا، هزینه‌ها و مسئولیت‌های حمل، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در انتخاب روش حمل‌‌ونقل کالا برای صادرات، باید به نکات مختلفی توجه کرد تا کالای مورد نظر بدون هیچ‌گونه کاهش ارزش به مقصد برسد. به عنوان مثال، ممکن است کشتی و حمل‌ونقل دریایی مناسب حمل برخی کالاها نباشد یا برعکس.

به اصول مکاتبات بازرگانی خارجی مسلط باشید
تجارت ملزم به برقراری ارتباطات با اشخاص و شرکت‌های خارجی است. بنابراین باید کاملا به زبان، فرهنگ، آداب و رسوم و قوانین کشور هدف آشنایی داشته باشید. از این مساله مهم‌تر، اصول و قواعد حاکم بر روابط تجارت بین‌الملل است. مکاتبات تجاری مهم‌ترین شیوه برقراری ارتباطات تجاری شکل می‌دهند که خود به روش‌های مختلفی از جمله نامه‌نگاری، ارسال ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و برخی روش‌های دیگر تقسیم‌بندی می‌شود. از طرفی، در مکاتبات بازرگانی خارجی باید به چگونگی عقد قراردادهای تجاری بین‌المللی و در نظر گرفتن قوانین این حوزه توجه کرد.

یادگیری اصطلاحات مهم بازرگانی خارجی
تسلط بر زبان تجارت بین‌الملل از آن جهت اهمیت دارد که هر کدام از آنها دارای بار معنایی و حقوقی خاص خود هستند. در واقع هر یک از این اصطلاحات دارای تعریف خاص خود بوده که در عقد قراردادهای تجاری یا بسیاری از موارد دیگر باید به آنها توجه کرد. این اصطلاحات ده‌ها مورد از واژگان تجارت بین الملل را در بر می‌گیرد که یک بازرگان کارکشته باید به تعداد قابل توجهی از آنها مسلط باشد. برخی از این اصطلاحات مربوط به گمرک و ترخیص کالا، برخی دیگر مرتبط با حمل‌ونقل کالا یا مسائل بانکی و ارزی است. یکی از مهم‌ترین مباحث در این خصوص، بحث اینکوترمز بوده که به یک سری قواعد در زمینه صادرات کالا اشاره دارد

چگونگی نقل‌وانتقال ارزی
تبادلات بانکی و نقل‌وانتقال ارزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زنجیره صادراتی است. چرا که صادرکننده نیاز دارد با اصول بانکداری بین‌الملل و حقوق بین‌الملل به خوبی آشنا باشد. تفاوت‌های حقوقی و بانکی میان کشورهای مختلف را درک و شناسایی کند. خصوصا آنکه کشورمان سال‌ها است که با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و این موضوع حساسیت تبادلات بانکی را دو چندان می‌کند. از طرف دیگر صادرکنندگان نیاز به تامین ارز و مباحثی همچون تعهد ارزی دارند. این در حالی است که نوسانات چند سال اخیر بازار ارز باعث ایجاد مشکلاتی در این خصوص برای تجار و بازرگانان شده است. در نقل‌وانتقال ارزی روش‌های مختلفی جهت تبادل پول و پرداخت وجود دارد که هر کدام از این روش‌ها دارای ریسک‌های متفاوتی برای خریدار و فروشنده است. انتخاب و توافق بین خریدار و فروشنده جهت انتخاب یکی از این روش‌ها بستگی به فاکتورهای متعددی دارد.

 

گردآوری از منابع مختلف در اینترنت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا