چهار مسیر جایگزین ترانزیت از ترکیه پیشنهاد شد
بسپار می نویسد، مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه در حال هماهنگی با ارگانهای دستاندرکار مرزی برای پلمب مخازن سوخت کامیونهای ترکیه در مرزهای کشور هستیم، از اعمال دقیق قوانین مبارزه با قاچاق کالا خبر داد و گفت: چهار مسیر جایگزین مسیر ترکیه برای ترانزیت در نظر گرفتهایم.
محمد جواد عطرچیان در گفتوگو با فارس در تشریح آخرین جزئیات عبور کامیونهای ایرانی و ترکیه از مرز دو کشور و مشکلاتی که کشور ترکیه با افزایش تعرفهها به وجود آورد، توضیح داد: پس از آنکه دولت ترکیه در اقدامی غیرقانونی نرخ عوارض عبور کامیونهای ایرانی از مرز این کشور را دو بار افزایش داد، مشکلاتی برای عبور کامیونهای ایرانی و ترکیهای از مرز دو طرف پیش آمد، ایستایی و معطلی کامیونها افزایش یافت و موجب کاهش مبادلات تجاری دو طرف شد.
وی افزود: در این راستا کشور ایران از طریق وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه پیگیریها و رایزنیهایی داشتند تا این اقدام غیرقانونی دولت ترکیه را به آنها متذکر شده و از طرف مقابل بخواهند نسبت به اجرای قانون و تفاهمنامههای قبلی دو طرف متعهد باشد. ایران حتی از طرف ترکیهای خواست یکی از مسئولان خود را به ایران بفرستد و در این باره مذاکره شود که طرف ترک استقبال نکرد.
عطرچیان با اشاره به مصرف سوخت ارزان ایران توسط کامیونهای ترک و اینکه حاضر به پرداخت مابهالتفاوت قیمت سوخت ارزان ایران نشدهاند، گفت: ترکیه بر این اساس درخواست داده بود ایران مخزن سوخت کامیونهای آنها در مرز ایران را پلمب کند و ما برنامهریزی کردهایم که این پلمب انجام شود.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه در حال حاضر مقدمات کار پلمب مخازن سوخت کامیونهای ترک در کشور را فراهم میکنیم، افزود: باید با سازمانهای دیگر نیز هماهنگی ایجاد شود که در حال هماهنگی با ارگانهای دیگر نظیر گمرک جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، شرکت نفت و استانداریها هستیم.
وی ادامه داد: توافقاتی با گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر ارگانهای ذیربط در مرزها انجام میدهیم تا به محض انجام و اتمام توافقات، پلمپ مخازن سوخت کامیونهای ترکیهای آغاز شود.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار داشت: در حال انجام مکاتبات مختلف و توافقات نهایی با همه ارگانهای دستاندرکار در نقاط مرزی هستیم تا موضوع پلمپ مخازن سوخت کامیونهای ترکیهای آغاز شود.
وی با بیان اینکه این هماهنگی با ارگانهای مختلف تا حدی زمانبر است، بیان کرد: قطعاً بلافاصله پس از هماهنگی با تمام ارگانها موضوع پلمپ مخازن سوخت کامیونهای ترکیهای آغاز میشود.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری اظهار داشت: در حال حاضر مسیرهای جایگزین در نظر گرفته شده است و انتخاب این مسیرها بر عهده صاحبان کالاست که کدام مسیر را انتخاب کنند البته هر مسیر هزینههای خاص خود را دارد.
وی بیان کرد: این چهار مسیر شامل مسیرهای «دریای سیاه – بلغارستان»، «آذربایجان»، «ارمنستان – گرجستان – دریای سیاه» و مسیر «روسیه – بلاروس – اروپای مرکزی» است.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار داشت: البته یک مسیر دریایی هم از بندرعباس به بنادر آلمان و کشورهای منطقه نیز در دست بررسی است که قابلیت جابهجایی کانتینرهای 40 فوتی در این مسیر دارد.
عطرچیان اضافه کرد: هرکدام از این مسیرها هزینه و فایده خود را دارد و قیمتهای آن متفاوت است اما ما به عنوان دولت نمیتوانیم دستور دهیم صاحب کالا از چه مسیری استفاده کند و این بر عهده شرکتها و صاحبان کالا است.