اقتصاد و مدیریت

چگونه برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار در ایران تامین مالی انجام دهیم؟

بسپار می نویسد،  واقعیت این است که پول برای یک کسب‌وکار همانند خون می‌ماند و بدون آن کسب‌وکار نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی هر کارآفرین مسئله تامین مالی کسب‌وکار است. لازمه تامین مالی داشتن یک طرح کسب‌وکار توجیه‌پذیر است تا با آن بتوان سرمایه‌گذار را برای سرمایه‌گذاری در طرح توجیه کرد. 

 هر کسب‌وکاری چرخه حیات مخصوص به خود دارد یعنی همانند یک انسان بایستی مراحلی را طی کند تا به بلوغ برسد. در طول این چرخه حیات و به مقتضیات مرحله‌ای که در آن قرار دارد بایستی از روش‌های مطلوب برای آن مرحله استفاده کرد. 

 کارآفرینان در طول دوران حیات کسب‌وکار خود با چهار مرحله روبرو هستند. می‌توان روش‌های تامین مالی زیر را برای یک از این مراحل پیشنهاد داد.

  مرحله اول در شروع هر کسب‌وکار جدید بذرپاشی است. بهترین منبع تامین مالی، سرمایه شخصی و یا استفاده از سرمایه دوستان و آشنایان است. کسانی که به‌طور غیررسمی نیز در کار سرمایه‌گذاری هستند نیز منبعی خوبی برای تامین سرمایه در این مرحله محصول می‌شود. 
در ایران برخلاف خارج سرمایه‌گذاری افراد در کسب‌وکارهای نوپا در این مرحله چندان رایج نیست. اما با این وجود نباید ناامید شد. نمونه‌های موفق فراوانی وجود دارد که توانسته‌اند رضایت یک سرمایه‌گذار را جذب کنند تا پول خود را در همان اوایل راه‌اندازی کسب‌وکار سرمایه‌گذاری کرده است. 

 در مرحله دوم یا جوانی هم تامین مالی دقیقاً همانند مرحله اول است با این تفاوت که در این مرحله سرمایه گذاران مخاطره پذیر هم در کسب‌وکار سرمایه‌گذاری می‌نمایند. این گروه سرمایه‌گذاران نهادهایی هستند که البته در ایران هنوز تعدادشان بسیار اندک است و از لحاظ فعالیت در مقایسه با بانک‌ها بسیار منعطف‌تر بوده و بوروکراسی کمتری دارند و به همان نسبت که ریسک بالاتری پذیرا هستند درصد بالاتری از کسب‌وکار را هم دریافت می‌کنند. این سرمایه‌گذاران پول خود را در کسب‌وکارهایی که رشد خوبی دارند درازای درصدی از شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند و پس از مدتی از آن خارج می‌شوند. 

 در مرحله سوم یا رشد کسب‌وکار، تامین مالی در درجه اول از طریق سرمایه‌گذاران مخاطره پذیر می‌باشد. تامین مالی از طریق بانک‌ها و سود انباشته و بازار سهام نیز اضافه می‌شود. مسلما یکی از روش های تامین مالی سنتی در ایران بانک ها هستند اما یک مشکل اساسی این روش تامین مالی نرخ بهره ی بالای بانک ها در ایران است. متاسفانه در ایران بیش از اینکه بانک ها کمک کننده بنگاه های اقتصادی باشند خود یک بنگاه اقتصادی شده اند که منافع خود را نگاه می کند.

 در مرحله چهارم و آخر که مرحله بلوغ است نیز تامین مالی از طریق بانک‌ها، سود انباشته، بازار سهام و سرمایه‌گذاران رسمی خواهد بود. تامین مالی از طریق بازار سهام از طریق پذیره‌نویسی انجام می‌شود. در این فرآیند کسب‌وکار در بازار سهام عرضه عمومی می‌شود تا اشخاص حقیقی و حقوقی در آن سرمایه‌گذاری کنند. 

به‌طورکلی روش‌های تامین مالی متنوعی وجود دارد. ولی باید به این نکته توجه کرد که در صورت تشکیل تیم کارآفرینی مصمم و حرفه‌ای و همچنین یافتن ایده‌ی کارآفرینی مناسب، تامین مالی چندان کار سختی نخواهد بود.
  منبع: کانال مدیریت سرمایه گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا