مقالات

چگونه قطعات سبک تزیینی خودروها را مقرون به صرفه تولید کنیم؟

بسپار/ ایران پلیمر کیفیت سطحی فوق ­العاده به لطف فناوری کنترل دمایی پویا (dynamic) فراهم شده است. در این مقاله، فناوری تولید قطعات سبک تزئینی در صنایع خودروسازی معرفی شده از شرکت Covestro ارایه شده است.

امروزه طراحی زیبا و شیک قطعات داخلی خودرو اهمیت فراوانی یافته است. شرکت­های خودروسازی به دنبال ایجاد فضایی راحت و جذاب در بخش داخلی خودرو هستند تا سرنشینان از محیط پیرامون خود لذت برده و حس متمایز بودن را تجربه کنند. این مسئله تنها مختص به خودروهای لوکس نبوده، بلکه خریداران خودروهای ارزان و متوسط نیز به دنبال جذابیت­های ظاهری و بصری بیشتر در طراحی داخل خودرو هستند.

شرکت Covestro (که در گذشته با نام Bayer Material Science شناخته می­شد) طی تحقیقات خود در پروژه موسوم به “فناوری­های سطحی” موفق به توسعه فرآیندی بر پایه مواد پلی­ کربنات شده که می­توان در خطوط تولید قطعات تزریقی به­کار گرفت. این فرآیند در واقع پاسخگوی نیاز خریداران خودرو به قطعات تزئینی زیبا، سبک و مقرون به صرفه است. با استفاده از این فرآیند شرکت­های خودروسازی می­توانند طراحی اجزاء داخلی خودرو را با توجه به روش و سبک طراحی خود متمایز نموده و آن را در طیف وسیعی از محصولات (مدل­های استاندارد تا مدل­های لوکس) به­کار گیرند.  

نمونه­های اولیه (prototype) از این نوع قطعات در شرکت Covestro تولید شده و در نمایشگاه­های صنایع پلاستیک به معرض نمایش گذاشته شده است. این قطعات طی فرآیند قالب­گیری تزریقی که به فناوری کنترل دمایی پویا مجهز شده و با استفاده از فرآیند اسفنجشی (foaming) با نام Mucell®، تولید می­شوند. نمونه­ای از این قطعات که در شکل 1 نشان داده شده است، درب داشبورد ساخته شده از مواد Bayblend® (نام تجاری آمیخته PC/ABS شرکت Covestro) است. در این قطعه، سطوح با براقیت (gloss) زیاد هم­زمان در کنار سطوح زبر (grain) در قالب تولید می­شوند.

فناوری کنترل دمایی پویا و نوع خاصی ازBayblend®  که برای این منظور توسعه یافته کیفیت سطحی بسیار خوبی را حتی در صورت استفاده از فرآیند اسفنجش فیزیکی میسر می­سازد. به این ترتیب، تولیدکنندگان قطعات می­توانند از انجام فرآیندهای جانبی مانند پوشش­دهی (coating) که بعدا روی قطعات تزریقی انجام می­شود، صرف­نظر نمایند.       

بدین ترتیب سطوح با براقیت زیاد به علت عمق نفوذ بیشتر در لایه سطحی قطعه، در برابر خط و خش و لکه­دار شدن (soiling) محافظت می­شوند. هم­چنین اگر نیاز به پوشش­دهی وجود داشته باشد، این مواد آمادگی لازم برای اعمال فرآیندهای جانبی را نیز دارند.

برگردان: مهندس ایمان فتوت احمدی

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 189ام ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد ماه منتشر شده است بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا