اخبار

چین کارخانه جهان، ایران کارخانه تولید بخشنامه ضدتولید/ همواره مواد خام به چین فروختیم

بسپار/ایران پلیمر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از سیاستهای غلط دولت در حوزه تولید و صادرات گفت: ایران تبدیل به کارخانه تولید بخشنامه دنیا شده؛ در حالیکه چین کارخانه جهان است؛ ضمن اینکه ایران فقط به این کشور کالای خام صادر کرده است.

فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در نشست تخصصی کلاب هاوس در روم کنفدراسیون صادرات ایران گفت: برخلاف چین که متوجه شد اقتصاد پایه همه چیز است، در ایران اقتصاد فدای سیاست شده است؛ بنابراین ابتدا یک مشکل اساسی کشور این است که اقتصاد تحت سایه سیاست است؛ ضمن اینکه سرمایه گذاری لازم در حوزه صادرات صورت نگرفته است و این خود مسائل بسیاری را تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: چین مدیون انبوه حضور شرکتهای فراملیتی دنیا بوده است؛ در حالیکه سرمایه‌گذاری در ایران در بهترین حالت در سال 2017 و به میزان 5 میلیارد دلار بوده است که بخشی از آن نیز روی کاغذ مانده است؛ پس تا نتوانیم سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام دهیم، نمی توان توقع داشت که صادرات رونق گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: کشور تبدیل به یک کارخانه بخشنامه سازی شده است؛ اما چین کارخانه جهان شده است و از سوی دیگر، پل های خود را با دنیا تقویت شده است؛ این درحالی است که در ایران پل های ارتباطی با دنیا شکسته است؛ پس چین تبدیل به کشور اول طرف تجاری ایران شده است.

وی اظهار داشت: اگرچه چین اولین شریک تجاری ایران است که از ایران بالاترین خریدهای صادراتی را دارد، اما ایران همواره مواد خام خود را به چین فروخته است؛ در حالیکه باید تلاش شود که در مواد خام ارزش افزوده ایجاد شود.

به اعتقاد مستوفی، سند راهبردی 25 ساله باید تاکید فراوانی بر سرمایه گذاری چین در بخش پایین دستی نفت و فرآورده باشد تا ارزش افزوده را بتوان ایجاد کرد؛ یا در حوزه معادن نیز صادرات ایران را مواد معدنی خام تشکیل می شود که ارزش افزوده بالایی ندارد؛ پس باید سیاستگذاری ها را در این رابطه به این سمت هدایت کنند که کالا با ارزش افزوده بالا صادر شود.

اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا