کسب و کارهای کوچک و پیش بینی برای سال 2017
هر کسبوکاری برای آنکه جایگاه خود را در عرصه رقابت حفظ کند، باید از گرایشهای اصلی و تحولات این حوزه باخبر باشد. آنچه میخوانید چکیدهای از دیدگاهها و پیشبینیهای کارشناسان از وضعیت کسبوکارهای کوچک در سال ۲۰۱۷ است که سایت «بیزنس نیوز دیلی» آن را به صورت یک گزارش مختصر اما مفید منتشر کرده است. اگر قصد دارید از سالی که پیش روست نهایت بهره را ببرید، از این گرایشها و پیشبینیها غافل نشوید:
جو حاکم بر عرصه کسبوکار
• افزایش سرمایهگذاریها زیر سایه اطمینان اقتصادی: کارلا فربرگ، مدیر فروش شرکت خدمات مالی بالبوآ کپیتال: «در سال ۲۰۱۷، افزایش اطمینان کسبوکارهای کوچک نسبت به شرایط اقتصادی میتواند به شکلگیری گرایشهای جدیدی در رابطه با سرمایهگذاری منجر شود. طی هفتههای پایانی سال ۲۰۱۶ شاهد نشانههایی از قدرت گرفتن اقتصاد جهانی و بازار بورس بودهایم و این باعث افزایش خوشبینی صاحبان کسبوکارها میشود.»
• موفقیت کسبوکارهای «گوشه»: کایل گلدینگ، مدیر استراتژی شرکت گلدینگ گروپ: «در سالهای آینده، راز موفقیت کسبوکارها، تمرکز بر بازارهای هدف خاص و کوچک است. رویکردهای «بازاریابی انبوه» به مرور از رونق خواهند افتاد و جای خود را به پیامهای شخصیسازی شده و پلتفرمهای تخصصی خواهند داد.» کسبوکارهای گوشه یا Niche شرکتهایی هستند که بر تولید یک محصول خاص تمرکز میکنند. حوزه فعالیت آنها تخصصی است، بازار هدف آنها کوچک است و مشتریان آنها کسانی هستند که سایر محصولات بازار نمیتواند نیازهایشان را برآورده کند.
سرمایهگذاری و امور مالی
• کاهش نقدینگی در استارتآپهای تکنولوژی: مت هریگن یکی از بنیانگذاران شرکت GCT: «هرچند سرمایهگذاریها در بخش تکنولوژی هنوز هم قابل توجه است، اما به نظر میرسد دوره اوج محبوبیت استارتآپها به پایان رسیده. علت این کاهش محبوبیت، ورشکستگی برخی از استارتآپهای مشهور در سالهای اخیر بوده است. حجم بالای فعالیتها نیز از دیگر دلایلی است که افراد را از سرمایهگذاری در این حوزه منصرف میکند.»
• افزایش معاملات ملکی صرفا بهمنظور سرمایهگذاری: دین سیاکاس، بنیانگذار شرکت Magilla Loans: «سال گذشته در ایالات متحده، بازار عرضه املاک پاسخگوی تقاضای مشتریان نبود و به همین علت، شاهد افزایش درخواست وام مسکن بودهایم. سرمایهگذاری در املاک دوباره رونق گرفته و بانکها اعتبار بیشتری را به سرمایهگذاران این حوزه اختصاص میدهند. پیشبینی ما این است که بازار املاک در ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ همچنان گرم خواهد بود.»
• رواج بیشتر اقتصاد گیگی، حتی در کسبوکارهای B2B: پاتریک لوولین، مدیر ارشد اجرایی شرکت Designs 99 : «ما یکی از پیشگامان جمعسپاری (Croudsourcing) و اقتصاد مشارکتی (گیگی) هستیم. در سالهای اخیر، شاهد گسترش و رشد این مدل کسبوکار بودهایم. در حقیقت، افزایش استفاده از اپلیکیشنها و سایتهایی مثل Airbnb، Uber، Lyft و Taskrabbit باعث میشود که پای اقتصاد گیگی حتی به شرکتهای بزرگ و کسبوکارهای B2B نیز باز شود.»
تکنولوژی
• دسترسی آسان از طریق تکنولوژیهای جدید؛ اولویت کسبوکارها: جول مکدونالد، بنیانگذار EnergyRates: «شرکتهایی که از تکنولوژیهای جدید پرداخت الکترونیکی مثل Square، Bitcoin یا سامانههای پرداخت گوگل و اپل استفاده میکنند، گوی سبقت را از رقبا خواهند ربود. برای یک کسبوکار نوپا که به تازگی و در یک بستر اقتصادی متغیر و مبتنی بر وب راهاندازی شده است، همگام شدن با تحولات کار سختی نیست. اما برای شرکتهای قدیمی که سالها از تاسیس آنها میگذرد، پذیرش این تحولات آسان نیست. این شرکتها حتی اگر بخواهند از حاشیه امن خود خارج شوند، ناچارند سیستمهای پرداخت خود را که سالها از عمرشان میگذرد، به کلی دگرگون کنند.»
• بلوغ اینترنت اشیا (IOT): لینا جاشی، معاون بازاریابی محصول شرکت Redis Labs: «مدتی است که بنگاههای اقتصادی به اینترنت اشیا توجه داشتهاند اما امسال از مرحله هیجانزدگی عبور خواهیم کرد و به مسائل مهمتری خواهیم پرداخت. از جمله اینکه، چگونه میتوانیم از این تکنولوژی بهطور موثر استفاده کنیم؟ چگونه چالشهای امنیتی را رفع کنیم؟ چگونه سرعت رد و بدل شدن دادهها را مدیریت کنیم؟ چگونه روشهای تجزیه و تحلیل و تصمیمگیری بر اساس دادههای اینترنت اشیا را بهینهسازی کنیم؟ اینها سوالاتی است که هر کسبوکاری در سال ۲۰۱۷ باید به آن پاسخ دهد.»
• اتوماسیون بازاریابی و کاهش نقش نیروی انسانی در بازاریابی و تبلیغات: آدام بیندر، بنیانگذار آژانس بازاریابی دیجیتال Creative Click Media: «در سال ۲۰۱۷ اتوماسیون بازاریابی بیش از پیش حائز اهمیت خواهد بود. حذف عامل انسانی و واگذاری فعالیتهای اصلی بازاریابی (مثل ارسال ایمیلهای تبلیغاتی یا پستگذاری در شبکههای اجتماعی) به کامپیوترها، باعث صرفهجویی در زمان خواهد شد. اتوماسیون به تیمهای بازاریابی این امکان را میدهد که انرژی خود را بر پروژههای مهمتر متمرکز کنند و موفقیت کمپینهای تبلیغاتی و میزان مشارکت مشتریان را به شکلی موثرتر ارزیابی کنند.»
• هوشمندتر شدن سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM): دنیل هریس، پژوهشگر بازار Software Advice: «در سال ۲۰۱۷ اکتشاف هوشمند دادهها به مهمترین ابزار در تجزیه و تحلیل مدیریت ارتباط با مشتری تبدیل خواهد شد. حالا که Salesforcee، یکی از بزرگترین شرکتهای ارائهدهنده محصولات CRM، شرکت Beyondcore را خریداری کرده است، شرکتهای فروش سیستمهای CRM میدانند که باید با نسل جدید اکتشاف دادهها آشنا شوند.» اکتشاف هوشمند دادهها یعنی جستوجوی الگوهای خاص در دادهها با استفاده از ابزارهای تکنولوژی و تبدیل این الگوها به داستانهایی که برای انسانها قابل درک باشد. به این ترتیب به جای اینکه انسانها دادههای مربوط به کسبوکار را تجزیه و تحلیل کنند، این وظیفه را به ماشینها واگذار میکنند.
• مدلهای چند سکویی و فضای رایانش ابری (Hybrid Clouds): دن سامر، مدیر ارشد Qlik: «این روزها کاربران دوست دارند در هر کجا که هستند، به دادههای خود دسترسی داشته باشند. از این رو بسیاری از سازمانها به تکنولوژیهای ابری روی آوردهاند. این یعنی سازمانها، دیگر دادهها را تنها در یک مکان ذخیره نمیکنند و در عوض، با اتخاذ یک رویکرد ترکیبی، بهطور همزمان از فضای رایانش ابری و دادههای درونسازمانی (on-premise) برای ذخیره دادهها استفاده میکنند تا هم از راه دور به دادهها دسترسی داشته باشند و هم از داخل سازمان».
امنیت سایبری
• کیف پولهای دیجیتال، هدف بعدی هکرها: مارچین کلچینسکی، مدیر ارشد اجرایی سایت Malwarebytes: «با گسترش اپلیکیشنهای مالی و بودجهبندی، سامانههای پرداخت مثل اپل پی (Apple Payy) و فراگیر شدن شبکههایی مثل بیتکوین، پیشبینی میشود که تعداد حملات به اپلیکیشنها، کیف پولهای دیجیتال و پلاگینها افزایش خواهد یافت. هکرهایی که سابقا به صورت سازماندهی شده به اطلاعات بانکی دستبرد میزدند، ممکن است بهزودی این تکنولوژیها را هدف حملات خود قرار دهند».
• حملات بیشتر به دادههای مربوط به مشتریان: کریس ریکتر، معاون ارشد سرویسهای امنیت جهانی Level3.com: «عصر، عصر رقابت در سهولت انجام کارها است و بسیاری از خردهفروشان تلاش میکنند تا کانالهای ارتباط با مشتریان را گسترش دهند. به همین علت، شرکتها ناچارند حجم وسیعی از دادههای خصوصی مشتریان را گردآوری کنند. این دادهها فراتر از اطلاعات مربوط به کارتهای اعتباری هستند و شامل عادات خرید و محل زندگی افراد نیز میشوند. هکرها بهراحتی میتوانند با استفاده از ابزارهای دادههای بزرگ به جزئیات مربوط به قربانیان خود دست پیدا کنند. شرکتها باید به دنبال راههایی برای محافظت از دادهها باشند، حتی کسبوکارهای کوچک».
بازاریابی و شبکههای اجتماعی
• تغییراتی در رتبه وبسایتها در موتورهای جستوجو: نوآه هندرسون، مسوول هماهنگی تیم بازاریابی Nextrend Furniture: «با روی آوردن گوگل به هوش مصنوعی و توجه به تجربه مشتری، انتظار میرود که شاهد تغییرات چشمگیری در طراحی وبسایتها باشیم. این تجربه مشتری و نحوه تعاملش با وبسایت شما است که میتواند او را از خرید منصرف کند یا برعکس، شما را از رقبایتان متمایز کند. هنگام طراحی وبسایت، تطبیقپذیری را فراموش نکنید.» در مدل تطبیقی، قالب و محتوای سایت، متناسب با نیاز بازدیدکننده و دستگاه مورد استفادهاش (موبایل یا لپتاپ) تغییر میکند.
• هدفمندسازی هزینهها، از ضرورتهای اصلی بازاریابی اجتماعی: راین هولمز، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی Hootsuite: «روشهای سنتی دسترسی به مشتری دیگر کارآمد نیستند. الگوریتمها در حال محدود کردن درصد بازدیدکنندگان پستهای شما هستند. در سال ۲۰۱۷۷، کسبوکارها باید بخشی از بودجه بازاریابی خود را به تبلیغات بومی و پستهای ارتقا یافته (Promoted posts) اختصاص دهند تا بتوانند به مخاطبان دسترسی پیدا کنند. به این ترتیب، هزینهها هدفمند میشوند و بازگشت سرمایه بر اساس تعداد بازدیدها و کلیکها قابل اندازهگیری خواهد بود.»
• اهمیت تبلیغات ویدئویی: مایک آرسه، بنیانگذار آژانس بازاریابی Loud Rumor: «ویدئوها در سال ۲۰۱۷ فراگیر خواهند شد و کسبوکارها باید خود را با تحولات همگام کنند. فیسبوک لایو، اسنپچت، یوتیوب و ویدئو سریالها از جمله امکاناتی هستند که میتوانید استفاده کنید.»
استارتآپها
• امکان راهاندازی کسبوکارها با حداقل تعداد افراد: دیوید راسنکو، مدیر ارشد اجرایی Weebly: «راهاندازی کسبوکار به قدری آسان شده که هر کسی میتواند به تنهایی یا با کمک یک یا دو نفر، کسبوکارش را راه بیندازد. کسبوکارهای کوچک در سال ۲۰۱۷۷ میتوانند با کمک یک تیم کوچک اما قدرتمند، ایدههای خود را به شغل تبدیل کنند.»
• ورود کارآفرینان غیر فنی به عرصه تکنولوژی: ولادیمیر لیتس، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی AirDev: «تعداد کارآفرینان غیر فنی که وارد حوزه تکنولوژی میشوند افزایش خواهد یافت. در گذشته اگر کسی کدنویسی بلد نبود یا در زمینه تکنولوژی دانش کافی نداشت، نمیتوانست یک استارتآپ تکنولوژی راهاندازی کند. اما حالا به لطف ابزارهای برنامهنویسی مثل Bubble و Zapier، کارآفرینان میتوانند بدون نیاز به کدنویسی، اپلیکیشنهای پیچیده طراحی کنند.»
کارکنان و محیط کار
• ورود جوانان نسل هزاره به جایگاههای مدیریتی: دبورا سوئینی، مدیر ارشد اجرایی Mycorporation.com: «جوانان نسل هزاره، در حال حاضر پرجمعیتترین نسل ایالات متحده هستند. بیش از 6/ 33 میلیون نفر از مدیران شرکتها طی چند سال آینده بازنشسته خواهند شد و جوانان نسل هزاره، جای این مدیران را خواهند گرفت. آنها محیط کار سنتی را دگرگون خواهند کرد، با رواج دورکاری و مشاغل مستقل».
• گسترش ادارات بدون کاغذ (Paperless Office): سوفی نولز، طراح وب و یکی از بنیانگذاران PDF Pro: «در سال ۲۰۱۷، گرایش اداره بدون کاغذ گسترش خواهد یافت. در گذشته، کسبوکارها برای انجام امور مختلف از فایلها پرینت میگرفتند. این علاوهبر آسیب به محیط زیست، باعث کاهش بهرهوری کارکنان میشود. خوشبختانه نرمافزارهای جدید به شرکتها این امکان را میدهند تا فایلهای خود را بهصورت آنلاین و در امنیت کامل مدیریت کنند».
تجربه مشتری
• تمایل مشتریان به تجربیات آفلاین باکیفیت: مانیکا کنگ، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی InnovatorsBox: «هرچه ارتباطات ما در دنیای مجازی بیشتر میشود، ارتباطات حضوری ما کمرنگتر خواهد شد. انسان همواره در تلاش است تا با تکنولوژیهای جدید آشنا شود و همزمان با پیشرفت تکنولوژی، تمایل انسان به تجربیات آفلاین بیشتر میشود. اگر شما بخشی از زمان خود را به تجربیات آفلاین اختصاص نمیدهید، محکوم به شکست خواهید بود».
• تکنولوژی برای بهبود تجربه مشتری: استیون فردت، مدیر شرکت Toast، ارائهدهنده نرمافزارها و سختافزارهای مدیریت رستوران: «امسال نیز درست مثل سالهای قبل، تکنولوژیها و رویکردهای مشتریمحور در تصمیمگیریها نقش کلیدی خواهند داشت. استفاده از تکنولوژیهای موبایل، کلود و SaaS بهزودی برای همه کسبوکارها، از کوچک و بزرگ، به یک ضرورت تبدیل خواهد شد. موفقیت یا شکست کسبوکارها در گرو این تکنولوژیها است».
منبع: Business News Daily
مترجم: مریم مرادخانی
روزنام دنیای اقتصاد