اخبار

کمیته بازرگانی جدیدی میان ایران و عراق تشکیل می‌شود

بسپار/ایران پلیمر با پیشنهاد اتاق بازرگانی تهران، یک کمیته بازرگانی مشترک جدید میان ایران و عراق تشکیل خواهد شد.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران با عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق در تهران دیدار کرد و در جریان این دیدار پیشنهاد جدید اتاق بازرگانی تهران را به او ارائه داد.
بر اساس این پیشنهاد یک کمیته بازرگانی جدید میان اتاق بازرگانی تهران و بخش بازرگانی سفارت عراق در کشور تشکیل خواهد شد تا مقدمات لازم برای آشنایی با بازار عراق و افزایش حجم تجارت مشترک میان دو کشور را فراهم کند.

پیشنهادی که رئیس اتاق تهران در این ملاقات مطرح کرد، در این کمیته مشترک، با بررسی مشکلات و درخواست‌های تجار و بازرگانان از هر دو کشور، راهکارهایی برای تسهیل همکاری‌های اقتصادی ارائه خواهد شد.

مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در این دیدار، با اشاره به فعال شدن کمیته‌های بازرگانی مشترک میان اتاق تهران و برخی از سفارتخانه‌های کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و ارمنستان، تصریح کرد که به‌رغم مناسبات بالای اقتصادی ایران با عراق، برخی از مشکلات و موانع بر سر راه تجار دو کشور کماکان وجود دارد که با ایجاد کمیته بازرگانی مشترک اتاق تهران و سفارت عراق، علاوه بر رسیدگی به رفع این مشکلات، راهکارهایی نیز برای بهبود تبادلات تجاری میان دو کشور به دست خواهد آمد.

وی همچنین از آمادگی اتاق تهران برای استقرار میز این اتاق در سفارت عراق برای تسهیل در روابط اقتصادی تجار و بازرگانان دو کشور خبر داد و یادآور شد که ایجاد میز متناظر بخش بازرگانی سفارت عراق در اتاق بازرگانی تهران نیز قابل انجام است.

خوانساری همچنین به تدارکات اتاق تهران برای میزبانی از رئیس اتاق بغداد و هیات تجاری این کشور طی ماه‌های آتی خبر داد و با بیان اینکه در ملاقات با هیات تجاری عراق، مسائل و راهکارها برای بهبود مناسبات اقتصادی بخش‌ خصوصی دو کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت، افزود: از جمله پیشنهادهای اتاق تهران در این ملاقات، ایجاد نمایشگاه مجازی مشترک برای معرفی و شناسایی توانمندی‌های تولیدی و اقتصادی دو کشور است.

رئیس اتاق تهران همچنین در این ملاقات، یکی از مشکلات بر سر راه تجار ایرانی را دشواری آنها در دریافت ویزا برای سر تجاری به عراق عنوان کرد و از سفیر عراق در تهران خواست تا تسهیلات بیشتری برای تجار ایران در زمینه صدور ویزا صورت گیرد.

سفیر جمهوری عراق در تهران نیز، با اشاره به آمادگی کامل این سفارت برای همراهی با اتاق تهران در راستای حل مشکلات و موانع موجود بر سر راه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی تجار دو کشور، افزود: با توجه به توافق دولت‌های دو کشور برای افزایش حجم مناسبات بازرگانی دو طرف از 12 میلیارد دلار در سال به 20 میلیارد دلار، بخش‌خصوصی دو کشور می‌توانند زمینه‌ساز این جهش باشند.

نصیر عبدالمحسن عبدالله، همچنین از آمادگی سفارت عراق در تهران بر تسهیل در صدور ویزا به تجار ایران خبر داد و با اشاره به اینکه، محدودیت‌ها در صدور ویزا، ناشی از اپیدمی کرونا است، افزود: با این حال، آماده هستیم ویزای تجاری را برای بازرگانان ایرانی با معرفی‌نامه اتاق تهران صادر کنیم.

وی با استقبال از طرح اتاق تهران برای تشکیل کمیته بازرگانی مشترک میان این اتاق و بخش بازرگانی سفارت عراق، ایجاد نمایشگاه‌ها در دو کشور برای معرفی توانمندی‌های کالایی و خدمات بنگاه‌های دو طرف را ضروری دانست.

عراق در سال های گذشته به عنوان یکی از اصلی ترین بازارهای صادراتی ایران مطرح بوده و در سال جاری حتی برای مدتی کوتاه به عنوان اصلی ترین شریک تجاری کشور مقصد اصلی کالاهای ایرانی لقب گرفت.

در سال‌های گذشته با توجه به کاهش جنگ‌های داخلی در عراق، دولت این کشور تلاش کرده با هدف افزایش توان تولیدکنندگان داخلی، واردات برخی کالاها به عراق را ممنوع کند اما با این وجود همچنان اقلام مختلفی از کالاهای ایران به این همسایه غربی صادر می‌شود.

صادرات خدمات و سرمایه گذاری مشترک با تولیدکنندگان عراقی، اصلی ترین راهبردهایی است که صادرکنندگان ایرانی در سال‌های گذشته آن را دنبال کرده‌اند.

 

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا