اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ گسترش روز به روز کاربردهای چاپ سه بعدی/ تجهیزات فرآیندی و مواد اولیه پلیمری

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  چند شرکت تولیدکننده مواد با مشارکت یکدیگر و همراهی متخصصان ساخت افزایشی، انقلاب چاپ سه بعدی را به فراتر از چاپگرهای رومیزی انتقال می دهند. در این مقاله، پیشرفت ها در حوزه چاپ سه بعدی آورده شده است.

ساخت افزایشی یا چاپ سه بعدی، هم چنان موجب پیش روی چشمگیر در چشم انداز تولید می شود و قالب گیری تزریقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. فرایند چاپ سه بعدی در تولید نمونه های اولیه کاربردی، ساخت ابزار و قالب ها و هم چنین تولید قطعات نهایی برای کاربردهای کوتاه مدت برتری دارد. علاوه بر این، تولیدکنندگان دستگاه های چاپ سه بعدی در حال گسترش امکانات سامانه های خود برای ساخت قطعات با پیچیدگی بیشتر و از جنس بسپارهایی که به طور چشم گیری بسیار بیشتر مهندسی شده باشند؛ هستند.
ساخت رانشگرها (Extruder) برای فرایندهای چاپ سه‌بعدی نیز امکان استفاده از طیف بسیار وسیع تری از مواد را در این سکوهای (Platform) تولید فراهم می کند. شرکت های پیشرو تولیدکننده مواد با طیف گسترده ای از تولیدکننده سامانه های چاپ سه بعدی شناخته شده و گروهی از متخصصین راه اندازی کسب و کار برای گسترش فرصت های این فناوری جدید همکاری می کنند.
شرکت MakerBot، یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکتStratasys ، رانشگر آزمایشگاهی برای سامانه Method را معرفی کرده است، که یک سکوی مواد باز است و کاربران را قادر می سازد تا با طیف گسترده ای از مواد در یک دستگاه صنعتی چاپ سه بعدی چاپ کنند.
برنامه Method Materials Development Program، که در نوامبر سال 2019 معرفی شد، به شرکت های پیشروی سازنده رشته های (filament) مخصوص چاپ سه بعدی اجازه می دهد تا مواد لازم را برای رانشگر MakerBot Labs تعیین کنند. تامین کنندگان پیشروی مواداولیه مانند شرکت های BASF 3D Printing Solutions و Lehvoss Group به فهرست رو به  رشد شرکای شرکت MakerBot اضافه شده است که شامل شرکت هایJabil ، Polymaker ، Kimya و Mitsubishi Chemical نیز می باشد.
سرپرست توسعه محصول شرکت MakerBot می گوید، با تبدیل سامانه Method به یک سکوی مواد باز، شرکت یک ابزار فوق العاده قدرتمند برای تحقق ایده های کاربران فراهم کرده است. مهندسان اکنون می توانند تعداد بیشتری از مواد پیشرفته را در یک دستگاه صنعتی چاپ سه بعدی چاپ کنند، که برای تولید قطعات قوی تر و دقیق تر نسبت به چاپگرهای سه بعدی رومیزی رقیب، طراحی شده است.
رانشگر جدید MakerBot Labs مطابق شکل 1 مهندسان را ترغیب به آزمایش با مواد جدید چاپ سه بعدی می کند. ادعا می شود قابلیت های صنعتی سامانه Method برای چاپ قطعات با مواد پیشرفته ایده آل است که به مهندسان این امکان را می دهد تا زمینه های کاربردهای جدید چاپ سه بعدی را بگشایند. با داشتن یک محفظه گرمایش با دمای 100 درجه سانتی گراد، این دستگاه می تواند قطعاتی محکم تر و بسیار دقیق تر از آن هایی که با چاپگر سه بعدی رومیزی با یک صفحه ساخت گرم شده ساخته می شوند، تولید کند. امکان استفاده از پشتیبان های (Support) قابل حل SR-30 محصول شرکت Stratasys و پلی وینیل الکل (PVA) محلول در آب کاربر را قادر می سازد تا هندسه های پیچیده با مواد مهندسی پیشرفته که برای چاپ با یک چاپگر سه بعدی رومیزی دشوار هستند، را چاپ کند. با یک کلگی داغ اصلاح شده، رانشگر جدید MakerBot Labs BS به کاربران گزینه های پیشرفته سفارشی سازی برای مواداولیه جدید، شامل افشانک های (نازل) قابل تعویض و تنظیمات گسترده تر چاپ در نرم افزار آماده سازی چاپ شرکت MakerBot ، با نام MakerBot Print، را می دهد.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۹ ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه ۹۹ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا