اخبار

گفتگوی بسپار با علی اشکان فر، امجد پلاستیک: بسته­ بندی نامناسب، عارضه­ ی صنعت و صادرات کشور است

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد, شرکت امجد پلاستیک 27 سال پبش فعالیت خود را در زمینه تولید ظروف بادی (دمشی) پلاستیک شروع کرد و شرکت زرین قاب به عنوان شرکت موازی این مجموعه از سال 59 در تولید ظروف ترزیقی فعال است. رسالت این گروه تولیدی بر استفاده نکردن از مواد بازیافتی، کامپاند و کربنات کلسیم است. امروزه مواد پلاستیکی به اندازه کافی برای محیط زیست دردسر ساز شده ­اند. هرچند به تازگی در ایتالیا با استفاده از باکتریهای خاص زمان تجزیه مواد پلاستیکی را به کمتر از شش ماه رسانده­اند که البته با توجه به ساختار این مواد که شامل  اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن است دور از انتظار نیست.
امجد پلاستیک در زمینه ی  چاپ سیلک اسکرین و Heat Transfer هم به فعالیت مشغول است. در چاپ سیلک اسکرین که در لغت به معنای پرده ی ابریشمی است منفذ های ریزی ایجاد می­شود که می تواند رنگ را بدون تراوش به اطراف نقش، منتقل کند. این نوع چاپ حدود 50 سال در بازار ایران سابقه دارد که با سرعت بالا و قیمت مناسب تولید و عرضه می­شود. اما چاپ Heat Transfer که امروزه در بازار های جهانی جای خود را به IML داده است هرچند کمی گران تر از چاپ IML  است اما تصویر براق و زیبایی ارایه می دهد و برعکس ظروف IML که گسترده ترین استفاده را در صنایع غذایی دارد در صنایع شیمیایی و صنعتی مورد استفاده قرارا می گیرد. تفاوت آن با ظروف IMLدر آن است که به جای تزریق در درون قالب، از بیرون به آن تزریق می شود که در فرآیند تولید، یک ماشین و تکنسین انسانی اضافه می شود. اما با توجه به افت قیمت ظروف IML به دلیل افزایش رقبا در بازار، چاپ Heat Transfer مشتریان خاص خود را دارد و از سهم امجد پلاستیک در بازار راضی هستیم. لازم به ذکر است که با ورود رقبا به این بخش در آینده نیز باید منتظر افت کیفیت چاپ Heat Transfer هم باشیم. یکی از برنامه های آینده ما ورود به صنایع غذایی و دارویی است.

در حال حاضر با 32 ماشین بادی و تزریقی، مساحتی بالغ بر ده هزار متر مربع و 6 هزار متر مربع سوله در شهرک صنعتی شمس آباد که بزرگترین شهرک صنعتی در خاور میانه است مشغول به فعالیت هستیم. ظرفیت امجد پلاستیک در آینده نزدیک دو و نیم برابر خواهدشد. همچنین با ورود به صنایع غذایی و دارویی و IML سبد محصولات را متنوع تر خواهیم کرد. هرچند که تنوع در رنگ و قالب هیچگاه در امجد پلاستیک متوقف نشده و محصولات سفارشی را نیز تولید می کنیم. از دیگر برنامه های در حال توسعه ما واردات ماشین های بدون دخالت دست و تمام اتوماتیک است که بدون حضور اپراتور، چاپ سیلک اسکرین را تا 8 رنگ انجام می دهد. تولید تمامی درب های محصولات نیز داخل کارخانه انجام می گیرد.

یکی از نکات ممتاز کننده ما انتخاب سنگین ترین وزن برای سطل هاست. به جهت اینکه اعتقاد داریم در میان مدت سطل های سبک به خصوص در زمان حمل و نقل به دلیل فشار های عمودی و افقی برای مصرف کننده عارضه ایجاد خواهد کرد. از این جهت ستون های مجازی برای سطل ها ایجاد کرده ایم تا عارضه­ای برای مظروف ایجاد نشود. ظروف تولیدی ما به صورت غیر مستقیم صادر می شوند.

یکی از ضعف های صنعت ایران، بخش چاپ و بسته بندی است. هنگامی که مشتری محصولی را بدون هیچ اطلاعی می بیند فقط 10 ثانیه طول می کشد تا محصول را انتخاب کند و بسته بندی صحیح نقش مهم و موثری در استفاده بهینه از این 10 ثانیه ایفا می کند. این صنعت در ایران هنوز نوپا است و متاسفانه افتخار ما همچنان صادرات مواد خام بدون ارزش افزوده است. اما اگر بخواهیم با قدرت به عرصه بین المللی وارد شویم باید در این موضوع تجدید نظر کنیم.


(ادامه دارد…) 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 184ام  ماهنامه  بسپار که در دی ماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا