اخبار

گفت‌و گو با عبدالعظیم دهقانی، مدیرعامل شرکت دنابسپار: آینده پوشش‌های ساختمانی، رنگ‌های بر پایه نانو آنتی میکروبیال خواهد بود

بسپار/ایران پلیمر عبدالعظیم دهقانی مدیر عامل شرکت دنابسپار است که از سال 1381 با ثبت شرکت خود در مدت دو سال فعالیت موفق به ثبت اختراع، بهره برداری و تولید قطعات مخابراتی و برقی پلیمری شد و بر اساس آن لوح کارآفرین نمونه را دریافت کرد.
در سال 1388 با توجه به محدود شدن این بازار، وارد پژوهش و تولید محصولات بر پایه نانو در بخش‌های رنگ و رزین، ساختمانی، کشاورزی، پزشکی و … شد. شرکت دنابسپار تنها دارنده‌ی تفاهم‌‌نامه کتبی کاربرد نانو در تخت جمشید و دارای سهم 15 درصدی از محصولات مندرج در تنها کتاب محصولات دانش بنیان ساختمانی در کشور است.

بسپار- چه طیف محصولاتی در سبد تولیدات فعلی شما قراردارد؟
دهقانی: تولیدات ما شامل پلیمرهای زیست تخریب پذیر، پلیمرهای با خاصیت آنتی میکروبیال برپایه نانو، مستربچ های آنتی میکروبیال برپایه نانو، رنگ‌های پلاستیک نانو آنتی باکتریال، رنگ‌های روغنی نانو آنتی باکتریال، رنگ و رزین اپوکسی و پلی یورتان با خاصیت آنتی میکروبیال، رنگ‌ها و رزین‌های عایق الکتریسیته، عایق‌های رطوبتی نانو، لاک‌ها و پوشش‌های ضدجلبک و… هستند.

بسپار- ظرفیت تولید رنگ‌های ساختمانی شما چه قدر است و چه سهمی از بازار داخل دارید؟
دهقانی: شرکت ما فقط رنگ‌های خاص را با ظرفیت 10 هزار تن در سال تولید می‌کند.

بسپار-آیا بازار صادراتی را پیش روی محصولات خود می بینید؟
دهقانی: بله. البته هنوز به طور رسمی صادراتی به کشور دیگری نداشته‌ایم اما در حال نهایی کردن مذاکرات برای این امر هستیم.

بسپار- آیا محصولات آب پایه هم تولید می‌کنید؟ دنیای آینده پوشش‌های ساختمانی به سمت کدام رنگ‌هاست؟
دهقانی: به نظر می‌رسد که آینده پوشش‌های ساختمانی با رنگ‌های بر پایه نانو آنتی میکروبیال خواهد بود. خصوصا با وضعیت حاضر که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است.

بسپار: چرا در ایران سرانه مصرف رنگ پایین‌تر از متوسط جهانی است و چرا تولیدات داخل کشور هزینه تمام شده بالایی دارند و برای صادرات گفته می‌شود قابل رقابت نیستند؟ آیا این موضوع را قبول دارید؟
دهقانی: بله. از دلایل پایین‌تر بودن مصرف رنگ در ایران نسبت به متوسط جهانی می‌توان به پایین بودن مصرف، قیمت بالا، کیفیت پایین خدمات و … اشاره کرد. باید روند فعلی تغییر کند و با افزایش کیفیت محصول، کاهش متناسب قیمت صورت گیرد. البته بالا بودن هزینه‌های تولید و هزینه‌های اداری و… مانع اصلی چنین وضعیتی خواهد بود.

بسپار- چرا صنعت رنگ کشور صنعتی است که تولیدات یک گروه‌هایی در آن بسیار بیش از ظرفیت مصرف کشور و در بخش‌های به طور کامل وارداتی است؟ تحلیل و ارزیابی شما چیست؟
دهقانی: به نظر من این امر می‌تواند ناشی از عدم یک برنامه‌ریزی مشخص در بخش‌های دولتی و خصوصی باشد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۳ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا