اخبار

گفت و گوی بسپار با سعید ترکمان در آستانه انتخابات انجمن ملی: انجمن ملی متعلق به فرد، گروه و یا محفلی نیست

خبرنگار بسپار می نویسد، در روزهای پایانی هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک و نزدیک شدن به مجمع و انتخابات هیئت مدیره سوم، بر آن شدیم تا با سعید ترکمان رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک ایران گفتگویی در خصوص آنچه در این دوره‌ها رخ داده و رویکردهایی که پیش رو دارد داشته باشیم.

ترکمان توصیه خود در خصوص شرکت در انتخابات انجمن ملی را این‌گونه اظهار کرد: توصیه هر فرد علاقه مند به رشد و ارتقا صنعت پلاستیک این است که NGO ها و تشکل ها هرچه قوی تر حضور پیداکنند تا نمایندگان آن ها بتوانند از قدرت نفوذ و کلام بیشتری برای انتقال مشکلات و رصد فضای کسب و کار صنعت پلاستیک، استفاده کنند. برای حضور حداکثری، تمامی اعضا باید مشارکت فعال داشته تا بتوانیم انجمنی با پشتوانه ی قوی در صنعت پلاستیک داشته باشیم.  

  صنعت پلاستیک شاخه های متعدد با رویکردهای متفاوتی دارد. از صنایع Hi-Tech گرفته تا صنایعی در تولیدات روزمره،  که مردم با آن ها سرو کار دارند. به نظر من هر شاخه از این صنعت باید دارای نماینده یا حداقل سخنگوی آن شاخه در هیات مدیره آتی باشد.

وی در مورد اهداف دست‌یافته در انجمن ملی می گوید: اینکه به اهدافمان در انجمن رسیده ایم را کسانی که به ما رای داده اند باید قضاوت کنند. با توجه به این اینکه در روزهای پایان دوره هیات مدیره فعلی هستیم، قصد داشتیم ایده‌های جدید تری را وارد انجمن کنیم. فعالیت هایی که در توانمان بوده انجام دادیم و قطعا کاستی‌هایی داشتیم. همیشه می گوییم که “بزرگترین دشمن عالی، خوب است” و معتقدیم که خوب کار کردیم. ولی این “خوب” فعالیت کردن شاید دشمنی بوده تا “عالی” نباشیم. 

در برخی از حوزه ها بسیار موفق بودیم. توانستیم بین تشکل های دیگر همگرایی داشته باشیم. خوشبختانه بیش از 10 انجمن تخصصی دیگر عضو انجمن ملی شده اند. ارتباط های بسیاری را ایجاده کردیم. امروز صنعت پلاستیک بین فعالان اقتصادی جایگاه ویژه دارد. در اتاق بازرگانی ایران از معدود تشکل های فعال و موثر و شناخته شده می باشیم . 

در 5 سال اخیر تریبون های بسیاری توسط انجمن ملی در اختیار فعالان و ذی النعفان این صنعت قرار گرفته، در حوزه تعامل با حاکمیت در خصوص تامین مواد اولیه فعالیت های بسیار مفید صورت گرفت.  قریب به 5 سال، تفکرات متفاوت دور یک میز، گرد هم آمدیم و از یکدیگر تجربه آموختیم شاید یک هدف نباشد اما می تواند یک راهنما باشد، ثابت کردیم می توان در عین مستقل بودن، قواعد تشکل گرایی را نیز رعایت کنیم. که کمتر در صنعت پلاستیک تجربه شده بود. گاهی اوقات شاید تصمیم عالی نگرفتیم  ولی در زمان خودش تصمیم خوبی بوده است. 
 
با توجه به این که معتقد هستم “خوب، دشمن عالی” است،  شاید بتوان به برخی از تصمیمات اشکال گرفت ولی باید در آن موقعیت قرار بگیریم و بدانیم منافع صنعت پلاستیک همیشه در این دو دوره هیات مدیره انجمن حفظ شده است. یک سری زیرساخت هایی را ایجاد کردیم. خوشبختانه امروز انجمن ملی یک برند است. دورانی را یاد دارم که انجمن ملی تاسیس می شد. با پرسش های بسیار متنوعی مواجه می شدیم. در تلاش بودیم تا انجمن پا بگیرد و مجمع برگزار شود. با بسیاری از عزیزان هیات مدیره فعلی  (و من به عنوان  شخصی کم سن و سال تر از بقیه) تلاش می کردیم بزرگان شرکت کنند. باید دغدغه های آن ها را در نظر می‌گرفتیم، بسیار کار دشواری بود ولی این مراحل طی شده است. انجمن در اتاق بازرگانی، شورای رقابت، کرسی های مهم و تاثیر گذاری دارد. اگر واقع بین باشیم برخی مواقع نیز موفق نبوده ایم. انجمن نیازمند تجارب، همگرایی و صراحت لهجه های بیشتر است.

امیدواریم اعضای هیات مدیره دوره آتی تلاش کنند تا این امانت را به درستی به جایگاه های رفیع تری برسانند. آن ها نیز قطعا با زیرساخت های خوبی که هیات مدیره ایجاد کرده است مجبورند در این مسیر پیش روند.

وی از اولویت ها و آینده این صنعت می گوید: امروز انجمن ملی روابط عمومی بسیار قوی و با تاثیر گذاری مثبت و کمیسیون های پر توان و کارا دارد و  قطعا اولویت های آن باید با دو دوره ی گذشته متفاوت باشد. با توجه به اینکه فضای عمومی کشور به  سمت بها دادن به اشتغال و تولید پیش می رود.

تمرکز انجمن ملی نیز باید بر روی دو اصل آموزش مفاهیم و ارایه خدمات به فعالین صنعت پلاستیک باشد. یادمان باشد خدمات تنها برگزاری تور نمایشگاه نیست. خدمات یعنی بزرگ کردن بازارهای محصول تسهیل نوسازی صنعت پلاستیک و تسهیل خرید مواد اولیه.  ارایه خدمات را باید در تمامی شاخه ها رعایت کنیم. به عنوان مثال، حق کلیه تولید کنندگان صنعت پلاستیک است که از تمامی کسانی که خدمات می گیرد چه مواد اولیه یعنی شرکت های پتروشیمی، چه پیمانکاران و… بتواند بازی برد-برد را توسط انجمن دنبال کند.

یکی از خطراتی که می‌تواند صنعت پلاستیک ایران را تهدید کند، حساسیت های غیرعلمی محیط زیستی است. این موضوع می تواند یکی از خدمات مورد توجه هیات مدیره جدید انجمن باشد تا همگان بدانند پلاستیک مخرب محیط زیست نیست  و حتی می تواند دوست دار محیط زیست  و در خدمت بشریت و محیط زیست باشد . 

ترکمان در ادامه گفت: تعداد کمتری از اعضای هیات مدیره فعلی در انتخابات انجمن ملی نامزد خواهند شد. بنده قصد دارم فضا را برای ایده های نو باز کنم و در این انتخابات نامزد نخواهم بود. هدفمان این است با جوانانی با فکرهای نو و افراد با تجربه و پتانسیل که در دوره های قبل حضور داشتند علاوه بر جوان سازی و روی کار آمدن ایده های نو، مشارکت را نیز افزایش دهیم.

برخی از همکاران صنعت پلاستیک در بعضی از مقاطع از هیات مدیره تشکل‌ها گله مندند، به تمامی همکارانم پیشنهاد می کنم به جای گله کردن حضور پرنگ و فعال در انتخابات داشته باشند. تیمی که لیاقت امانت داری، زمان برای این صنعت، در بسیاری از حوزه ها صاحب تجربه و مورد پسندمان هستند  برگزیینیم.  

از برخی از دوستان می شنوم که  فقط باید افرادی کاندید شوند که بنگاه های بسیار موفقی دارند. اما من فکر می کنم که به گونه ی دیگری هم می توان فکر کرد. شاید زمان آن رسیده است که افرادی وارد شوند که تجارب خوب مدیریتی دارند. شاید بهتر باشد که افکاری که مورد پسند ما هم نیستند دور یک میز گرد هم آیند. باید تجربه گفتگو، هماهنگی، شناخت منافع مشترک را داشته باشیم. به همین دلیل انجمن متعلق به فرد، گروه و یا محفلی نیست انجمن حاصل فکر تمام افرادی است که در صنعت پلاستیک فعالیت دارند و برایند کل تفکرات افراد است. باید دقت کنیم برایند فکرهایمان مثبت باشد. 

شایان ذکر است مجمع عمومی انجمن ملی پلاستیک ایران 23 ام مهر ماه از ساعت 16 الی 17 در طبقه هشتم اتاق بازرگانی ایران برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا