اخبار

گفت و گوی بسپار با مدیر توسعه بازار شرکت ایوانیک: همه افزودنی های بخش پلیمری صنعت ساختمان

بسپار می نویسد، تاریخچه شرکت ایوانیک در آلمان به اواخر قرن نوزدهم برمی‌گردد. البته در گذشته نام این شرکت دگوسا بود که از سال 2007 به ایوانیک تغییر یافت. شرکت ایوانیک ایران هم در سال 1347 با نام دگوسا ایران شروع به فعالیت کرد و طبعا به دلیل تغییر نام شرکت مادر، نام دفتر ایران به ایوانیک ایران تغییر یافت. تمرکز ایوانیک بر تولید specialty chemicals است و با تولید بیش از چهار هزار ماده مختلف، یکی از پیشرو ترین شرکتها در جهان در زمینه “موادشیمیایی با خواص و کاربرد ویژه” محسوب می شود. این شرکت چنان که در تعاریف و شعارهای سازمانی آن آمده، تنها تولیدکننده و فروشنده مواد شیمیایی نیست، بلکه بسته به نیاز صنایع، می تواند راه حلهای جامع، جدید و خلاقانه ای نیز ارایه دهد.

ایوانیک به 22 بخش تجاری یا Business Line  تقسیم می شود که هر کدام از این بخشها ارائه دهنده طیفی از محصولات با کاربردهای گوناگون در صنایع مختلف هستند.

در حال حاضر تمامی این بخشها در ایران فعال بوده و ایوانیک ایران با در اختیار داشتن متخصصین صنایع شیمیایی و دیگر صنایع، در طول نیم قرن فعالیت مستمری که در ایران داشته، همواره به عنوان یکی از خوشنام ترین تامین کنندگان مواد اولیه شیمیایی در کنار صنایع کشور بوده است.

بسپار در این شماره با کارشناسان و مدیران بخش های مربوط به صنعت ساختمان در این مجموعه گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید:

 

حسین سرافراز مدیر توسعه بازار شرکت ایوانیک

سرافراز: من کارشناس‌ارشد مهندسی پلیمر از دانشگاه امیرکبیر، پلی‌تکنیک تهران و همچنین دارای مدرک MBA  از دانشگاه تهران هستم. حدود 9 ماه است که به مجموعه ایوانیک ایران پیوسته‌ام و بنابراین یکی از جدیدترین اعضای این مجموعه هستم که امروز با شما مصاحبه خواهم کرد. البته پیش از ایوانیک 10 سال سابقه کاری در زمینه پلیمرهای پلی‌ یورتان در شرکت بایر آلمان داشته و امروز هم در زمینه پلی‌یورتان صحبت خواهم کرد.

 

بسپار- افزودنی‌ هایی که ایوانیک در زمینه عایق‌ های پلی‌ یورتان تولید می‌کند چه ویژگی‌هایی دارند؟

سرافراز: وقتی در خصوص استفاده از پلی‌یورتان‌ ها در صنعت راه و ساختمان صحبت کنیم باید توجه داشت که علاوه بر محصول نهایی می‌توان در خصوص مواد اولیه آن یعنی پلی‌ اُل،ایزوسیانات و افزودنی‌ های مختلف شامل کاتالیست‌ ها و پایدارکننده‌ ها نیز باید به تفکیک سخن گفت. ایوانیک شرکتی است که از بین مواد اولیه پلی‌یورتان‌ ها،  بخش افزودنی ها را ارائه می‌دهد. رویداد مهمی که گستره محصولات شرکت ایوانیک در مواد اولیه پلی‌ یورتان‌ ها را بسیار وسیع‌ تر کرد خریدن بخشی از شرکت Air product  توسط شرکت ایوانیک  در ابتدای سال 2017 است.

ایوانیک با نام‌های تجاری دگوسا و گلداشمیت از قدیم بعنوان معروف‌ ترین شرکت ارائه‌ دهنده سیلیکون‌ها برای محصولات پلی‌ یورتان‌ ها شناخته شده است. از  جهت دیگر  شرکت Air product نیز همواره از معروف‌ترین ارائه‌دهنده‌های کاتالیست‌ های پلی‌یورتانی بوده است. این به آن معناست که از امسال ایوانیک ارائه‌کننده مجموعه‌ کامل افزودنی‌های پلی‌یورتان شامل سیلیکون‌ها، کاتالیست‌هاو دیگر افزودنی‌های موردنیاز تشکیل پلی‌ یورتان هاست.

از مهمترین کاربردهای پلی‌یورتان ها در صنعت ساختمان استفاده از فوم سخت پلی‌یورتان بعنوان عایق دمایی‌ ست. این فوم که در ساندویچ‌ پنل‌ ها بین 2 لایه فلزی قرار می‌گیرد ولی علاوه بر آن با تزریق فوم در میان صفحات مختلف می‌تواند به عنوان نما نیز بکار برده شود. در این حالت ظاهر آن می‌تواند آجری مانند و در رنگ‌ ها و طرح‌های متفاوت تولید شود. این محصولات از یک‌ طرف عایق بودن ساختمان را حمایت می‌کند از طرفی با تنوع رنگ‌ ها و طرح‌ ها به ساختمان زیبایی می‌بخشد. نقش افزودنی‌ ها آنجاست که  بدون این افزودنی‌ها فوم پلی‌ یورتانی تشکیل نمی‌شود. این افزودنی‌ها در تعیین اندازه حفره‌های فوم تشکیل شده مؤثر است و با  نگهداشتن گاز در درون فوم خواص عایق بودن فوم‌ها تضمین می‌شود. فوم‌ های مورد استفاده در صنعت ساختمان باید خواص ضدآتش نیز داشته باشند که این خاصیت امروزه یکی از مهمترین خواص تغیین کیفیت و نوع کاربردها فوم‌های محسوب می‌شود.

در هر نوع کاربرد دیگری از پلی‌ یورتان‌ ها مثلن جهت عایق‌کاری استخر نیز افزودنی‌های خاص هر سیستم پلی‌یورتانی استفاده می‌گردد. از دیگر کاربردهای فوم‌ های نرم پلی‌ یورتان جذب انرژی ارتعاش است. با این توصیف دیگر کاربردرد انواع خاصی ار فوم‌ها در ریل‌ گذاری خطوط راه‌آهن و مترو است. لایه‌ای از فوم در لایه‌ی زیرین ریل قرار می‌گیرد که عمر آن‌را  زیاد و نگهداری آن را خیلی ارزان‌تر و ساده‌ تر می‌کند.

بازار پلی‌ یورتان در ایران بعد از برداشته شدن تحریم، در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است و به تبع آن سهم ما هم از فروش این نوع افزودنی‌ها در حال افزایش است. موادی که برای فوم سخت پلی‌ یورتان استفاده می‌شود بجز برخی پلی‌ استرپلی‌ اُل‌ها تقریباً تولیدی در ایران ندارد. در نهایت کیفیت فوم‌ها کاملاً به کیفیت مواد اولیه و  افزودنی‌ها مربوط می‌شود.

 

 


(ادامه دارد …)



 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 179 ام ماهنامه بسپار که در نیمه مردادماه منتشر شده است بخوانید.



در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا