گفت و گوی بسپار با مصطفی زارع دوست، راهنمای کشتی های بندر شهید رجایی: رنگ آمیزی سازه ها و شناورهای دریایی
بسپار/ ایران پلیمر مجتمع بندری شهید رجایی با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ی ورودی خلیج فارس، با فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها و قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود. این مجتمع عظیم بندری در مرکز نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از دو هزار و ۳۰۰کیلومتر مرز دریایی واقع شده است. به دلیل راه داشتن یه مسیرهای مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی و جادهی تاریخی ابریشم،بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل را ایفا کرده است. بندر شهید رجایی از طریق ۳۵ خط برتر کانتینری با بیش از ۸۰ بندر معروف جهان دنیا تبادل کالا و مراودهی بازرگانی دارد. در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز در میان ۳۵۰۰ بندر مهم دنیا رتبه ۴۴ را داشته است.
دکتر مصطفی زارع دوست در سال 77 مدرک کارشناسی خود در رشته ی علوم دریانوردی را از دانشگاه چابهار دریافت کرد و سپس در سال 84 موفق به دریافت کارشناسی ارشد در حفاظت از محیط زیست و ایمنی دریانوردی از دانشگاه جهانی سوئد (مالمو) شد. دکترای محیط زیست را نیز از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران در سال 95 اخذ کرده است.
وی از سال 85 تا 96 رییس ادارهی حفاظت و ایمنی دریانوردی بوده و راهنمای درجه یک کشتی ها به شمار میرود. از آنجایی که رنگ آمیزی سازه های دریایی، از دکل های نفتی گرفته تا نفتکش ها و شناور ها، تخصص و دقت بالایی میطلبد، بر آن شدیم تا جزییات این مهم را از دکتر زارع دوست بشنویم.
بسپار- عملیات راهنمایی کشتی به چه صورت است و وظیفه ی شخص راهنمای کشتی چیست؟
زارع دوست: پس از رسیدن کشتی ها به لنگرگاه و اعلام به برج کنترل بندر، به دلیل عدم آشنایی فرماندهان کشتی ها با مخاطرات ناوبری و برای افزایش ایمنی و با هماهنگی برج کنترل بندر، افرادی به نام راهنما (Pilot) در لنگرگاه به کشتی ها وارد شده و با تبادل اطلاعات، به عنوان مشاور فرمانده عمل میکنند تا کشتی ها بدون خطر در اسکله پهلو داده شوند. پس از اتمام عملیات تخلیه و بارگیری، راهنما مجددا در اسکله وارد کشتی شده و آن را تا لنگرگاه هدايت ميکند.
بسپار- نقش پوششها در یک سازه دریایی دقیقا چگونه تعریف می شود؟
زارع دوست: کشتیها چه در هنگام دریانوردی و چه در زمان تخلیه و بارگیری در بندر، در معرض خطرات و خسارات ناشی از جابه جایی کالا (تخلیه و بارگیری)، آب و هوا و رطوبت قرار دارند و یا از ناحیه آب شور دریا، خزه ها و جلبک ها و حیوانات ریز دریایی صدمه میبینند. خصوصیات شیمیایی آب شور دریا به گونهای است که در هنگام تماس با فلزات موجب تجزیه آنها میشود و زمانی که دو فلز ناهمگون در آب دریا قرار میگیرند یک جریان تجزیه شیمیایی از فلزات قوی تر به طرف ضعیف تر به وقوع میپیوندد. اقدام حفاظتی در این مورد، گالوانیزه کردن بعضی از سطوح فلزی در زیر خط آب و یا روی عرشه است. به همین منظور در کشتیرانی پوششهای متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرند که کاربردهای مختلفی دارند. طیف وسیعی از رنگهای مورد استفاده در صنایع دریایی که دکلهای نفتی را نیز شامل میشود به دو قسمت زیر آب و روی آب تقسیم میشود. برای قسمت زیر آب، رنگ های ضدخزه مورد استفاده قرار میگیرد که در کنوانسیونی تحت عنوان Anti-fouling یا همان کنوانسیون ضدخره گنجانده شده و سازگاری زیستمحیطی را نیز در میگیرد. رنگهای بالای آب نیز با توجه به شرایط محیطی و اقلیمی کاربرد متفاوت دارد.
بسپار- ویژگی رنگهایی که زیر آب اعمال میشوند چیست؟
زارع دوست: همان طور که میدانید قسمت اعظم کشتی که بدنه زیرآبی UNDER WATER HULL نام دارد که زیر سطح آب قرار داشته، پیوسته در معرض تماس با آب دریا و همچنین موجودات ریز دریایی است. لذا این سطح عظیم را باید در مقابل خزه و سایر خطرات موجود در زیر آب حفاظت کرد. خزه های دریایی و صدفها به دلیل خاصیت چسبندگی، به تدریج به سطح زیرآبی بدنه کشتی میچسبند و نه تنها باعث اکسیده و خوردگی تدریجی سطح فلزی زیرآبی شده، بلکه موجبات سنگین تر شدن کشتی و در نتیجه حرکت کندتر آن را ناخواسته فراهم می کنند. برای تمیز کردن قسمتهای زیرآبی کشتی براساس برنامههای زمان بندی، کشتیها را به کارخانه های تعمیرات زیرآبی کشتی DRY DOCK انتقال داده و آنها را طوری در محلهای خاص قرار میدهند که قسمتهای زیرین کاملا از آب خارج شده و سطح زیرآبی، اسکراب شده سپس با آب شیرین میشویند تا نمک و لجن های روی بدنه از بین بروند. بعد از تمیز شدن، سطح را با لایه های مختلف رنگ پوشش میدهند.
سازمانهایی از جمله بنادر، کشتیرانی، NITC و غیره برای نگهداری و تعمیرات شناورهای تابعه از این نوع رنگ ضد خزه مصرف میکنند و عمدهی مصرف آن در بحث تعمیرات کشتی و شناور است. در صنایع پتروشیمی نیز بیشترین میزان رنگ در پایانه ها و مخازن استفاده میشود.
بسپار- اعمال رنگ و پوشش های حفاظتی چه فرآیندی دارد؟
زارع دوست: به طور معمول چند لایه رنگ برای ایجاد لایه حفاظتی در سطح مورد نظر اعمال میشود.
مراحل رنگ آمیزی پس از آماده سازی و صیقل کاری سطوح زیرآبی به ترتیب به شرح زیر است:
: 1 یک لایه رنگ آستری واش پرایمر را با تینر نوع 602 مخلوط کرده، سپس محلول دیگری به نام کاتالیست را به آن اضافه کرده، هم زده میشود. پس از آماده شدن رنگ، لایه نازکی از آن به سطح بدنه زیرآبی پاشیده میشود.
2 : هشت ساعت پس از این مرحله، یک لایه آستری ضد زنگ نارنجی با تینر 601 پاشیده میشود.
3 : پنج ساعت پس از مرحلهی دوم یک لایه ضدزنگ قهوهای با استفاده از تینر 601زده می شود.
4 : دو لایه آستری طوسی یا قهوهای اعمال میشود. این دو لایه از نفوذ مواد خورنده لایه ضد خزه به لایه ضد زنگ جلوگیری میکند.
5: در مرحله پایانی
(ادامه دارد …)
متن کامل این مصاحبه را در شماره 188ام دوماهنامه بسپار از (گروه مجلات بسپار) که در اردیبهشت ماه منتشر شده است بخوانید.