اخبار

گفت و گوی بسپار با مصطفی زارع دوست، راهنمای کشتی های بندر شهید رجایی: رنگ آمیزی سازه ها و شناورهای دریایی

بسپار/ ایران پلیمر مجتمع بندری شهید رجایی با برخورداری از  موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه­ ی ورودی خلیج فارس، با فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ­ها و قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می­شود. این مجتمع عظیم بندری در مرکز نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از دو هزار و ۳۰۰کیلومتر مرز دریایی واقع شده است. به دلیل راه داشتن یه مسیرهای مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی و جاده­ی تاریخی ابریشم،بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل را ایفا کرده است. بندر شهید رجایی از طریق ۳۵ خط برتر کانتینری با بیش از ۸۰ بندر معروف جهان دنیا تبادل کالا و مراوده­ی بازرگانی دارد. در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز در میان ۳۵۰۰ بندر مهم دنیا رتبه ۴۴ را داشته است.

دکتر مصطفی زارع دوست در سال 77 مدرک کارشناسی خود در رشته­ ی علوم دریانوردی را از دانشگاه چابهار دریافت کرد و سپس  در سال 84 موفق به دریافت کارشناسی ارشد در حفاظت از محیط زیست و ایمنی دریانوردی از دانشگاه جهانی سوئد (مالمو) شد. دکترای محیط زیست را نیز از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران در سال 95 اخذ کرده است.

وی از سال 85 تا 96 رییس اداره­ی حفاظت و ایمنی دریانوردی بوده و راهنمای درجه یک کشتی­ ها به شمار می­رود. از آنجایی که رنگ آمیزی سازه های دریایی، از دکل های نفتی گرفته تا نفتکش ها و شناور ها، تخصص و دقت بالایی می­طلبد، بر آن شدیم تا جزییات این مهم را از دکتر زارع دوست بشنویم.

 

بسپار- عملیات راهنمایی کشتی به چه صورت است و وظیفه ­ی شخص راهنمای کشتی چیست؟

زارع دوست: پس از رسیدن کشتی ها به لنگرگاه و اعلام به برج کنترل بندر، به دلیل عدم آشنایی فرماندهان کشتی ­ها با مخاطرات ناوبری و برای افزایش ایمنی و با هماهنگی برج کنترل بندر، افرادی به نام راهنما (Pilot) در لنگرگاه به کشتی ­ها وارد شده و با تبادل اطلاعات، به عنوان مشاور فرمانده عمل می­کنند تا کشتی ها بدون خطر در اسکله پهلو داده شوند. پس از اتمام عملیات تخلیه و بارگیری، راهنما مجددا در اسکله وارد کشتی شده و آن را تا لنگرگاه هدايت مي­کند.

 


بسپار- نقش پوشش­ها در یک سازه دریایی دقیقا چگونه تعریف می شود؟

زارع دوست: کشتی­ها چه در هنگام دریانوردی و چه در زمان تخلیه و بارگیری در بندر، در معرض خطرات و خسارات ناشی از جابه جایی کالا (تخلیه و بارگیری)، آب و هوا و رطوبت قرار دارند و یا از ناحیه آب شور دریا، خزه ­ها و جلبک ­ها و حیوانات ریز دریایی صدمه می­بینند. خصوصیات شیمیایی آب شور دریا به گونه­ای است که در هنگام تماس با فلزات موجب تجزیه آن­ها می­شود و زمانی که دو فلز ناهمگون در آب دریا قرار می­گیرند یک جریان تجزیه شیمیایی از فلزات قوی تر به طرف ضعیف تر به وقوع می­پیوندد. اقدام حفاظتی در این مورد، گالوانیزه کردن بعضی از سطوح فلزی در زیر خط آب و یا روی عرشه است. به همین منظور در کشتیرانی پوشش­های متفاوتی مورد استفاده قرار می­گیرند که کاربردهای مختلفی دارند. طیف وسیعی از رنگ­های مورد استفاده در صنایع دریایی که دکل­های نفتی را نیز شامل می­شود به دو قسمت زیر آب و روی آب تقسیم می­شود. برای قسمت زیر آب، رنگ های ضدخزه مورد استفاده قرار می­گیرد که در  کنوانسیونی تحت عنوان Anti-fouling یا همان کنوانسیون ضدخره گنجانده شده و سازگاری زیست­محیطی را نیز در می­گیرد. رنگ­های بالای آب نیز با توجه به شرایط محیطی و اقلیمی کاربرد متفاوت دارد.

 

بسپار- ویژگی رنگ­هایی که زیر آب اعمال می­شوند چیست؟

زارع دوست: همان طور که می­دانید قسمت اعظم کشتی که بدنه زیرآبی UNDER WATER HULL نام دارد که زیر سطح آب قرار داشته، پیوسته در معرض تماس با آب دریا و همچنین موجودات ریز دریایی است. لذا این سطح عظیم را باید در مقابل خزه و سایر خطرات موجود در زیر آب حفاظت کرد. خزه­ های دریایی و صدف­ها به دلیل خاصیت چسبندگی، به تدریج به سطح زیرآبی بدنه کشتی می­چسبند و نه تنها باعث اکسیده و خوردگی تدریجی سطح فلزی زیرآبی شده، بلکه موجبات سنگین تر شدن کشتی و در نتیجه حرکت کندتر آن را ناخواسته فراهم می کنند. برای تمیز کردن قسمت­های زیرآبی کشتی براساس برنامه­های زمان بندی، کشتی­ها را به کارخانه ­های تعمیرات زیرآبی کشتی DRY DOCK  انتقال داده و آن­ها را طوری در محل­های خاص قرار می­دهند که قسمت­های زیرین کاملا از آب خارج شده و سطح زیرآبی، اسکراب شده سپس با آب شیرین می­شویند تا نمک و لجن ­های روی بدنه از بین بروند. بعد از تمیز شدن، سطح را با لایه­ های مختلف رنگ پوشش می­دهند.

سازمان­هایی از جمله بنادر، کشتیرانی، NITC  و غیره برای نگهداری و تعمیرات شناورهای تابعه از این نوع رنگ ضد خزه مصرف می­کنند و عمده­ی مصرف آن در بحث تعمیرات کشتی و شناور است. در صنایع پتروشیمی نیز بیشترین میزان رنگ در پایانه­ ها و مخازن استفاده می­شود.


بسپار- اعمال رنگ و پوشش های حفاظتی چه فرآیندی دارد؟

زارع دوست: به طور معمول چند لایه رنگ برای ایجاد لایه حفاظتی در سطح مورد نظر اعمال می­شود.

مراحل رنگ آمیزی پس از آماده سازی و صیقل کاری سطوح زیرآبی به ترتیب به شرح زیر است:

 : 1 یک لایه رنگ آستری واش پرایمر را با تینر نوع 602 مخلوط کرده، سپس محلول دیگری به نام کاتالیست را به آن اضافه کرده، هم زده می­شود. پس از آماده شدن رنگ، لایه نازکی از آن به سطح بدنه زیرآبی پاشیده می­شود.

 2 : هشت ساعت پس از این مرحله، یک لایه آستری ضد زنگ نارنجی با تینر 601 پاشیده می­شود.

3 : پنج ساعت پس از مرحله­ی دوم یک لایه ضدزنگ قهوه­ای با استفاده از تینر  601زده می شود.

4 : دو لایه آستری طوسی یا قهوه­ای اعمال می­شود. این دو لایه از نفوذ مواد خورنده لایه ضد خزه به لایه ضد زنگ جلوگیری می­کند.

 5: در مرحله پایانی 

(ادامه دارد …)


متن کامل این مصاحبه را در شماره 188ام دوماهنامه بسپار از (گروه مجلات بسپار) که در اردیبهشت ماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا