اخبار

گفت و گوی بسپار با وحید موحدنیا، مدیر بازاریابی و فروش پلیمر پیشرفته دانا: بزرگترین ضعف در صنعت بسته بندی، عدم وجود استاندارد در اکثر بخش های آن است

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، پلیمر پیشرفته دانا از سال 85 در تامین مواد اولیه در صنایع پلیمری و با تمرکز بر قطعات خودرویی مختلف وارد بازار شد. وحیدی نیا می گوید: سعی ما بر واردات موادی است که تولید داخلی ندارد. حدود هشت سال پیش به بخش بسته بندی وارد شدیم و با مواد تای­لایر و EVUH آغاز به کار کردیم. محصول جدیدی را با نام پلی اتیلن تقویت شده برای اولین بار به بازار داخلی عرضه کردیم که در فیلم های 5 لایه به بالا به منظور افزایش زمان ماندگاری مواد داخل بسته بندی مورد استفاده قرار می­ گیرد که در بهبود روند صادرات نقش مهمی ایفا می­کند و کاملا دانش بنیان است. این پلی اتیلن ­ها از کومونومر و نسل جدید کاتالیزور متالوسن استفاده می­کند که هم در بخش مواد اولیه و هم فرآیند تولید بالاترین کیفیت را دارد. این ارتقای کیفیت به ما اجازه می دهد با کاهش وزن محصول و میزان مواد اولیه، کیفیت بالای خود را از قبیل استحکام پارگی، خواص کششی، دوخت پذیری و غیره حفظ کنیم. گرچه در مقایسه با پلی اتیلن های معمولی قیمت بالاتری دارد اما این قیمت بالاتر با کاهش حجم مواد اولیه و آسیب کمتر به محیط زیست جبران می شود.

البته قبل از تحریم ها واردات این محصول را بر عهده داشتیم و پس از وقفه ای چند ساله با ارتقای گرید ها و از سرگیری همکاری با شرکت میتسویی ژاپن شروع به واردات دوباره ی آن­ها کرده ایم.

با استفاده از این مواد می توان ضخامت ظروف را به 120میکرون و فیلم های شرینک را به نصف میزان کنونی رساند. اگرچه استاندارد­هایی در این زمینه تعریف نشده که تولیدکننده را ملزم به استفاده از مواد اولیه ­ی با کیفیت کند.

یکی از بزرگترین ضعف ها در صنعت بسته بندی کشور، عدم وجود استاندارد در اکثر بخش­های آن است. اروپا نیز به دلیل وجود استاندارد­های سخت گیرانه به سمت تولیدات با کیفیت و صدمه کمتر به محیط زیست پیش می­رود. اما در بازار داخلی تنها مساله حایز اهمیت قیمت است نه کیفیت. هرچند فارغ از این انتقادات، صرف وجود استاندارد ها رویداد مثبتی در این زمینه است.

در بخش تولید نیز در سه سال اخیر با همکاری شرکت میتسویی چسب­های ساختار چند لایه و کامپاند­های اصلاح کننده خواص پلی اتیلن و پلی پروپیلن را روانه­ی بازار کردیم که در بخش آخر صاردات هم داشته ­ایم. با راه اندازی واحد R&D  قصد بر تولید و توسعه کامپاند­های این چنینی داریم.

اخیرا دستگاه چسب زنی به منظور پوشش قسمت­ های داخلی کارتن از کشور ایتالیا وارد کرده ­ایم و از همین جهت در نمایشگاه چاپ و بسته بندی غرفه گرفتیم تا این دستگاه را که مستقیما به صنعت چاپ مربوط می­شود به بازار معرفی کنیم. همچنین یکی از برنامه های ما در سال آینده برگزاری دومین دوره از همایش پلی پک است که به صورت دوسالانه برگزار می­شود.

 پیش از این به دلیل تمرکز بر روی ایران پلاست در دیگر نمایشگاه شرکت نمی­کردیم چون اعتقاد داریم حضور قوی در یک نمایشگاه بهتر از حضور متوسط در چند نمایشگاه است. این نمایشگاه ارایه دهنده محصولات نهایی است و حتی در  اینترپک نیز این موضوع به چشم می­خورد. 


(ادامه دارد…) 


متن کامل این مصاحبه را در شماره 184ام  ماهنامه  بسپار که در دی ماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا