اخبار

گفت و گو با تیم توسعه محصول شرکت رزینفام: نگاه ویژه ای به محصولات دانش بنیان داریم

بسپار می نویسد، احمد رضوانی مدیر توسعه محصول شرکت رزینفام است. دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر رنگ و دکترای شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و حدود 11 سال است که در صنعت رنگ مشغول به فعالیت است. او از حدود یک سال پیش همکاری خود را در شرکت رزینفام در سمت مدیریت واحد توسعه محصول شروع کرده. در تیم توسعه محصول دو همکار دیگر خانم ها: هلما وکیلی، دانشجوی دکترای مهندسی پلیمر و ستاره شجاع، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر هر دو دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فعال هستند که پیش از این، مقالاتی از این دو در گروه مجلات بسپار منتشر شده است.

 

بسپار- چه محصولات آب‌ پایه‌ ای در شرکت رزینفام تولید می شود و در این زمینه چه نوآوری‌هایی در یک سال اخیر داشته‌اید؟

رضوانی: تمرکز اصلی محصولات رزینفام بر روی پلیمرهای امولسیونی می‌باشد. تنوع محصولات نیز از استراتژی­های این مجموعه جهت برطرف نمودن نیازهای مشتریان است. جهت برآورده کردن نیاز مشتریان، طیف گسترده‌ای از خدمات شامل محصولات سفارشی، محصولات منطبق با نیازهای مشتری و محصولات آزمایشی در رآکتورهای آزمایشگاهی ارائه می شود.

گستره محصولات شرکت رزينفام در دسته­هاي کلي افزودني­ها، هموپليمرهاي وينيل استات، کوپليمرهاي وينيل استات – اکريليک، کوپليمرهاي اکريليک و استايرن – اکريليک قرار مي­گيرند. به طوری­که هر دسته شامل طیف متنوعی از محصولات با خواص و کاربردهای ویژه­ است.

در کنار این طیف گسترده، محصولات جدیدی در راستای برطرف کردن نیاز مشتریان برای کاربردهایی چون محافظت از سطوح فلزی، رزین ساخت ورنی و مرکب­های چاپ، فوق روان­کننده­های پلی کربوکسیلاتی، دیسپرس‌کننده­های مورد استفاده در صنایع شوینده و صنعت آمایش آب و … عرضه می­شوند.

به طور کلی چهار رویکرد اصلی در زمینه تولید محصولات جدید در دستور کار واحد تحقیق و توسعه شرکت رزینفام قرار گرفته است. بهبود مستمر محصولات موجود و به روز کردن محصولات با توجه به نیاز بازار و مشتری ها، تولید و مشابه سازی محصولات وارداتی به منظور کاهش وابستگی ارزی کشور به واردات در راستای سیاست های کلی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه محصولات آب پایه جدید با توجه به نیاز کشور و تولید محصولات جدید آب پایه قابل جایگزینی با محصولات حلال پایه با هدف کاهش خطرات زیست محیطی و نهایتاً محصولات آب پایه نوین با کاربرد های خاص جدید می باشد. با این رویکرد در یک سال اخیر در راستای تکمیل سبد محصولات و بهبود خواص آن­ها، محصولات جدید زیر طراحی و به صنایع هدف مختلف از جمله صنعت رنگ، صنایع شیمی ساختمان،  نساجی، شوینده و بهداشتی معرفی شده اند:

دو نوع کوپلیمر های وینیل استات اکریلیک Polyfam PR520 و Polyfam PR609، قابل استفاده در صنعت رنگ و شیمی ساختمان با هدف بهبود خواص و تکمیل بسته محصولات موجود در این گروه تولید و تجاری سازی شده است. همچنین بر روی دو نوع غلظت دهنده و دیسپرس کننده جدید هم برای صنعت رنگ کار شده و نتایج بسیار خوبی بدست آمده که در حال تکمیل پروژه هستیم و انشاالله به زودی شاهد تجاری سازی این محصولات خواهیم بود. همچنین در گروه محصولات با کاربرد افزودنی محصولی به عنوان عامل ضد رسوب مجدد در صنایع شوینده و بهداشتی به صورت موفق تولید و عرضه شده است.

محصول Polyfam PR620 بر پایه استایرن- اکریلیک به عنوان یک محصول جدید جهت کاربری در شیمی ساختمان و رنگ، با سازگاری بالا با سیمان و فیلرهای معدنی دارای انعطاف پذیری بالا تهیه و به بازار عرضه شده است.

همچنین محصولی بر پایه کوپلیمر استایرن- اکریلیک مناسب جهت عرضه در صنعت چسب، بسته بندی و چسب سرد با چسبناکی بالا تولید گرده است.

شرکت رزینفام سال گذشته موفق به تولید محصولات تخصصی برای صنعت چاپ گردید. این محصولات جهت تهیه انواع مرکب های چاپ آب پایه و ورنی های چاپ با براقیت بالا تهیه و به بازار ایران معرفی گردیده است.

برای صنعت نساجی نیز کوپلیمر خود شبکه ای شونده Polyfam PR629 قابل استفاده در آهار منسوجات بی بافت تهیه و عرضه شده است.

 

شجاع: شرکت رزینفام با سرمایه گذاری بر محصولات دانش بنیان و نوآوری در این محصولات، تولید محصولات آب پایه نوین با کاربرد های خاص را در دستور کار قرار داده است. این شرکت توسعه و معرفی طیف جدیدی از محصولات پایه آب را جهت استفاده در صنایع رنگ، مواد بهداشتی، پوشش های کف، پوشش های چوب، شیمی ساختمان و …  را در دست مطالعه دارد از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید رزین آب پایه تخصصی Polyfam PR587 جهت تولید رنگ های آب پایه برای سطوح فلزی. نمونه های این رزین آب پایه تخصصی جهت انجام تست و بررسی به شرکت های خارجی نیز ارسال گردیده که نتایج نشان میدهد که نمونه های تولیدی این شرکت قابل رقابت با محصولات مشابه شرکتهای بزرگ اروپایی است.

با توجه به اهمیت پوشش های ضد حریق و افزایش تقاضای ایجاد شده نسبت به این محصولات در کشور، شرکت رزینفام رزینی قابل استفاده در تولید رنگهای ضد حریق پایه آب تهیه کرد که در حال حاضر در حال انجام آزمونهای رنگ ضدحریق می باشد.

همچنین این شرکت، در زمینه محصولات آب پایه نوین با کاربرد های خاص، در حال مطالعه بر روی دسته جدیدی از محصولات آب پایه برپایه رزین های اکریلاتی و پلی یورتانی پایه آب با کاربردهای خاص می باشد که امید است در آینده نزدیک به بازار ایران معرفی گردند.

 

بسپار- این محصولات دقیقا چه کارکردهایی در صنایع مختلف دارند؟

وکیلی: همانطور که گفته شد گستره محصولات شرکت رزينفام در دسته­هاي کلي افزودني­ها، هموپليمرهاي وينيل استات، کوپليمرهاي وينيل استات – اکريليک، کوپليمرهاي اکريليک و استايرن – اکريليک قرار مي­گيرند. به طوری­که هر دسته شامل طیف متنوعی از محصولات با خواص و کاربردهای ویژه­ می­باشد.

افزودني­ها شامل ديسپرس‌کننده­هاي اکريليکي و غلظت­ دهنده­هاي اکريليکي موردنياز در صنايع رنگ مي­باشد. ديسپرس کننده­هاي اکريليکي عوامل پراکنشی با قدرت زیاد و کف کم هستند که جهت پراکنش رنگدانه‌­های معدنی و فیلرها استفاده می­شوند. غلظت دهنده ­های اکریلیکی نیز گرانروی آمیزه‌ها را به شدت افزایش می­دهند. به همین دلیل، این غلظت دهنده‌ها در رنگ­ها و مرکب­های آب‌پایه، پوشش­های بافتاری، واکس و پولیش­های حاوی ذرات ساینده و صنایع نساجی کاربرد فراوان یافته اند.

هموپليمرهاي وينيل استات جهت کاربردهايی از قبیل آهار تکميل فرش و موکت، تکميل منسوجات، چسب چوب و کاغذ استفاده مي­شوند. این رزین­ها فیلرخوری خوبی داشته و می­توانند به صورت خالص یا همراه فیلر به عنوان آهار در تکمیل موکت و آهار پشت فرش استفاده شوند. از آن­جا که این رزین­ها قدرت چسبندگی خوبی دارند، در ساخت چسب چوب و چسب کاغذ نیز استفاده می­شوند. به علاوه هم­بندی اتصالات چوبی نیز از دیگر کاربردهای این دسته از رزین­ها می‌باشد.

کوپليمرهاي وينيل استات – اکريليک دو و سه مونومره از دیگر تولیدات شرکت رزینفام هستند. دسته­ای از این کوپلیمرها جهت توليد رنگ­هاي پلاستيک ساختماني استفاده فراوان دارند. فیلرخوری بسیار خوب، سازگاری با بسیاری از رنگدانه­ ها و چسبندگی مناسب به زیرآیند از ویژگی­های آن­هاست. یکی از منحصر بفردترین رزین­های این دسته، رزين ساخت خمیر پیگمنت برای چاپ انواع پارچه است. چاپ­های انجام شده با این رزین بسیار شفاف و باکیفیت هستند. به علاوه این رزین پایداری الکترولیتی، پایداری حرارتی و مقاومت مکانیکی بسیار خوبی از خود نشان می­دهد که در حقیقت عمده مصرف بازار را پوشش می‌دهد.

کوپليمرهاي اکريليک خالص و استايرن – اکريليک قسمت مهم و عمده­اي از محصولات ما را تشکيل مي­دهند که با خواص متنوع و کاربردهای گسترده عرضه می­شوند. به عنوان مثال این رزین­ها در رنگ­هاي ساختماني اکريليکی، پوشش­های بافتاری، آستری­ها و پوشش چوب کاربرد دارند. دسته­ای دیگر از این رزین­ها به علت انعطاف­پذیری، مقاومت در برابر آب، توان زیاد دربرگیری رنگدانه و فیلر، برای ساخت ملات­های رزینی، سیستم­های ترک پوش و هم­چنین جهت توليد چسب کاشي، چسب بتن و آب بندي سازه­هاي بتني و عايق بام کاربرد فراوان دارند.

در کنار این طیف گسترده، محصولات جدیدی در راستای برطرف نمودن نیاز مشتریان برای کاربردهایی چون محافظت از سطوح فلزی، رزین ساخت ورنی و مرکب­های چاپ، فوق روان­کننده­ های پلی کربوکسیلاتی، دیسپرس‌کننده­ های مورد استفاده در صنایع شوینده و صنعت آمایش آب و … طراحی و عرضه شده اند.

 

بسپار- چه additiveهایی برای محصولات آب‌پایه تولید می‌کنید و هرکدام چه ویژگی‌هایی به محصول می‌افزاید؟

شجاع: 

(ادامه  دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 180ام دوماهنامه پوشرنگ که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد .


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا