گفت و گو با حسین موسوی، مدیرعامل پوشش اکسیر پارسه: اجراکاری، چالش بزرگ صنعت رنگ ایران است

بسپار/ ایران پلیمر هولدینگ اکسیر در سال 84 در زمینه واردات مواد شیمیایی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 92 با تاسیس بخش اکسیر پرگاس، رسما به تولیدات محصولات رنگ، پوشش و پوشش های سرامیکی وارد شد. این شرکت دارای پنج زیر مجموعه از جمله تولیدات مواد شیمیایی، رنگ و پوشش، واردات و بازرگانی، ساختمان و معادن است.
بخشی از سبد محصولات تولیدی این شرکت به رنگهای دریایی اختصاص دارد. در این خصوص با مدیرعامل جوان و فعال این هولدینگ به صحبت نشستیم تا روزی از روزهای زمستان را رنگین کنیم. وی چالشهای تولید و اجرای رنگهای دریایی را به خوبی ترسیم کرد و خلا این بخش را مورد بررسی قرار داد.
موسوی: متولد سال 1362 و فارغالتحصیل کارشناسی شیمی هستم. همچنین به مرور و در طی سالیان، کلاسهای مدیریتی مختلف را گذراندم.
هولدینگ اکسیر در ابتدا با واردات محصولات و کاتالیستهای شیمیایی به بازار ورود کرد و به عضویت اتاقهای بازرگانی درآمد و با کشورهای آلمان، ایتالیا، کانادا و CIS همکاری کردیم. همچنین در تولید محصولات و پوششهای سرامیکی با نمایندگی شرکت آلمانی همکاری داریم که اصالتا آمریکایی است و محصولات ما نیز با فرمولاسیون مشابه به بازار عرضه میشود. پس از مدتی اقدام به داخلی سازی محصولات کردیم و ابتدا در آزمایشگاه و سپس در مقیاس عمده تولیدات را آغاز کردیم.
بخش R&D شرکت، محصولات را مطابق با استاندارد تست کرده و با استفاده از فناوری نانو و ذرات سرامیکی، تمامی مشخصات رنگ از جمله مقاومت را افزایش میدهد. همچنین با توجه به شرایط تحریم کنونی، مواداولیه مصرفی را نیز مورد آزمایش قرار میدهد تا کیفیت محصولات حفظ شود.
بسپار- ظاهرا در بحث کفپوش ها هم فعال هستید و آموزش در این حوزه را در نظر دارید …
موسوی: بله. در بخش آموزش، فعالیتهای گستردهای را آغاز کردیم. هولدینگ اکسیر یکی از وارد کنندگان محصولات کفپوش است که در مراحل اجرا به مهارت نیاز دارد. با آموزش تکنسینهای ناظر و اعزام آنها به مراحل اجرای پروژه، از طی شدن صحیح مراحل اطمینان حاصل میکنیم چرا که اجرای پوشش به اندازهی کیفیت آن مهم است.
پروژهای برای تربیت اجراکاران ماهر نیز تعریف کردیم که بدون سود بود و به منظور بازاریابی برای شرکت علاوه بر کاریابی شرکت کنندگان انجام میپذیرفت. به این صورت که پس از آموزش مهارتهای لازم، نیروهای ماهر به مشتریان ما تبدیل میشدند و یا به صورت غیر مستقیم شرکت را معرفی میکردند. متاسفانه با شرایط رکود فعلی و بالا رفتن هزینهها این پروژه متوقف شدهاست.
بسپار- سبد محصولات شرکت دقیقا چه محصولاتی را شامل میشود؟
موسوی: محصولات شرکت به سه بخش تقسیم میشود. در بخش اول محصولات ساختمانی و خودرویی را داریم از جمله پرایمرها، رنگهای میانی و نهایی، پوشش برای صنایع مادر، نظامی و فولاد و همچنین دریایی و کشتیرانی.
در بخش دوم رنگهای ساختمانی را عرضه میکنیم که رنگهای نما و رنگهای نانویی آبگریز در این دسته است.
در بخش سوم، رنگهای تخصصی تر مانند رنگهای ضد حریق، ضد اسید و High Tech قرار دارند. این محصولات به دلیل داشتن ذرات سرامیکی، طول عمر بالاتری نسبت به محصولات مشابه دارند و در مواردی حتی بهتر از نمونههای خارجی عمل کردهاند. برای مثال رنگی که برای پتروشیمی لرستان کار شد، حدود چهار سال است که بازخورد مطلوبی از خود نشان داده است.
بسپار- مشخصات محصولات دریایی چیست؟ عموما مشتریان شما در این بخش چه شرکتهایی هستند؟
موسوی: محصولات دریایی ما کاربرد زیادی برای عرشه و همچنین بخشهای تاسیساتی و داخلی کشتی دارند. از آنجایی که کشتیها در تمامی شرایط آب و هوایی و درجه های نوری قرار میگیرند و دایما در معرض رطوبت و نمک هستند، ضروری است پوشش آنها بالاترین مقاومت در تست مه نمکی (Salt Spray)، مقاومت در برابر اشعه UV، خوردگی، سایش و غیره را داشته باشد. در عرشه کشتیها رنگ آمیزی معمولا متوقف نمیشود و معمولا همیشه فردی در یک گوشه مشغول رنگ آمیزی است. همچنین باید در نظر داشت که رنگ بی کیفیت و نامناسب میتواند هزینه تعمیرات کشتی را – به خصوص در بخش قطعات- به شدت افزایش دهد و در شرایطی با خطر همراه باشد. همچنین زمان در رنگ آمیزی دریایی نقش تعیین کنندهای دارد و باید مدت زمان رنگ آمیزی و خشک شدن را به حداقل رساند. برای تامین حداکثری کیفیت، رنگهای ضد خزه را نیز برای مشتریان از منابع خارجی تهیه میکنیم.
عمده مشتریان ما در این بخش شرکت ملی نفتکش ایران به صورت غیر مستقیم و از طریق شرکتهای زیر مجموعه با ما همکاری دارند.
بسپار- استانداردهای تعریف شده برای رنگآمیزی دریایی چیست؟
موسوی: استاندارد شرکت SHELL، BP و به طور کلی استانداردهای بین المللی باید در شرکت کشتیرانی ایران و محصولات مورد استفاده رعایت شود. وندور لیست نیز برای رنگهای کشتیرانی تعریف شده که تولیدکنندگان رنگ داخلی را ملزم به رعایت چارچوب بینالمللی میکند.
بسپار- با توجه به تولید برخی انواع رنگ های حفاظتی در این حوزه، رزین های موردنیاز خود را از چه منابعی تامین می کنید؟
موسوی: معمولا رزینهای ساده را از بازار داخل و رزین های تخصصی را از شرکتهای اروپایی (عموما هلندی یا آلمانی) تهیه میکنیم. رزین مصرفی در صنایع مختلف دریایی مانند بنادر، اسکله ها و کشتی ها تقریبا یکسان است (حداقل در تولید داخلی ما). هرچند به دلیل شوک وارده به رنگ کشتی، آن را آسیب پذیرتر میکند و در برخی موارد رزینهای مقاوم تر کاربرد دارند. در برخی محصولات مانند رنگ اپوکسی دریایی و پوشش اپوکسی عرشه کمی متفاوت است و از گرید بالاتر استفاده میشود.
بسپار- چالش عمده رنگهای دریایی چیست؟
موسوی: به جز شرایط و زمان رنگ آمیزی، اجرای رنگ امروزه مساله ساز ترین بخش در بحث رنگ است. خوشبختانه از نظر دانش فنی پیشرفت خوبی داشته ایم و حتی برخی محصولات ایرانی قابل صادرات به کشورهای پیشرفته است. زنجیره تولید رنگ خوشبختانه تکمیل است و از نظر قیمتی نیز قابلیت رقابت دارد و با افزایش قیمت ارز، این مزیت افزایش هم یافته است. اما زمانی که از تئوری به عمل تبدیل میشود میبینیم که بازدهی متصور شده را نخواهد داشت. به خصوص با توجه به شرایط آب و هوایی جنوب کشور، دشواری کار با مواد شیمیایی از جمله رنگ، عدم تخصص اجراکاران و سختگیریهای برخی کارفرمایان، اجرای رنگ با نقص مواجه میشود. اگر این بخش که به اندازه رنگ حایز اهمیت است نیز مرتفع شود شاهد رشد چشمگیری در صنعت رنگ کشور خواهیم بود.
زمانی که از کارگاههای رنگ کشورهای پیشرفته بازدید می کردم دیدم اجراکاران بسیار منظم و تمیز هستند و به جز دستکشها، لکهی رنگی بر لباسشان مشاهده نمیشود. آرام، مرتب و با کیفیت کار میکنند. این موارد قطعا کیفیت کار اجرا شده را بالا خواهد برد.
(ادامه دارد …)
متن کامل این گفت و گو را در شماره 196ام پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.