گفت و گو با علی لشکری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران: ادغام، شبکه سازی، یکپارچه سازی و انسجام تشکلهای موازی در دستور کار ماست

علی لشکری، سالها فعالیت تشکلی را در کارنامه دارد. وی از دوران دانشجویی تا حدودا ده سال به دلیل کمک هزینه زندگی خود و خانواده در تعدادی از دبیرستانهای تهران تدریس ریاضی می کرده است که تا بعد از انقلاب نیز ادامه داشته است. در سال 60 همزمان مدیر داخلی تعاونی عینکسازهای تهران با 2500 شبکه توزیع بود. در اواخر سال 62 به عنوان مدیرکل فروش کفش وین با حدود 100 فروشگاه استخدام شد و به معنی امروزی وارد صنعت شد تا امروز که به 33 سال میرسد و در حال حاضر به عنوان رییس هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران این تشکل را همراهی می کند. او در سال 65 به عنوان عضو هیات مدیره و مدیربازرگانی در کفش بلا (شرکت پخش جمشید) با 175 فروشگاه مشغول به کار بوده است. در سال 70 بعد از دوره کوتاهی که به سازمان صنایع ملی ایران رفت در شرکت نیتکو به عنوان مدیر دفتر تهران آن شرکت که در آلمان مستقر بود مشغول شد، در سال 70 به عنوان مدیرعامل پخش جمشید به مجموعه بلا بازگشت و در بین سالهای 65 تا 75 که در بلا بود، 175 فروشگاه را تبدیل به 343 فروشگاه نمود و برنامه ایجاد 500 فروشگاه زنجیرهای تخصصی کفش را به مجمع خود ارایه داد. وی در حوزه شبکه مویرگی و زنجیرهای تجربه طولانی دارد. از سال 76 به بعد به بخش خصوصی آمد و با شرکتهای کفش البرز و ایرانا همکاری داشت. زمان کوتاهی نیز تجربه کار خصوصی در شرکت پخش امین را داشته است. در سال 82 تا 90 با صنعت پلاستیک نزدیک و به عنوان مدیربازرگانی، عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل در شرکت پلاستیک شاهین (سهامی عام) مشغول به فعالیت شد. وی هم اکنون بیشتر مشاور امور اجرایی در تعدادی از شرکتها است.
در خصوص فعالیت در تشکل ها می گوید که در سال 72 جزو هیات موسس تشکل امروزی جامعه مدیران و متخصین صنعت کفش ایران بوده و 7 دوره است که عضو هیات مدیره آن است و در دو دورهی اخیر به عنوان رئیس هیات مدیره و دبیر زمان بیشتری را صرف این تشکل کرده است. از سال 92 با انجمن ملی پلاستیک به عنوان دبیر کمیسیون صادرات همکاری خود را شروع کرده است. در سال 94 و در انتخابات دوره دوم انجمن ملی به عنوان نماینده جامعه صنعت کفش ایران عضو هیات مدیره این انجمن شد و در حال حاضر مسوول کمیسیون تشکلهای این انجمن می باشد و در ضمن به عنوان نماینده جامعه صنعت کفش ایران عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می باشد.
وی از سال 73 تا کنون به عنوان مدیر مسوول نشریه صنعت کفش مشغول به کار است.
بسپار- آقای لشکری، جنابعالی هم اکنون عضو هیات نمایندگان اتاق ایران هستید. لطفا از ساختار اتاق بازرگانی برای خوانندگان بسپار بگویید.
لشکری: قانون اتاق بازرگانی که مصوبه اسفندماه سال 69 است و با اصلاحاتی از سال 73 به تصویب مجلس رسیده، اشاره میک ند که به منظور کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور تبادل افکار، بیان آرا و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی به موجب وظایف واختیارات این قانون اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی تاسیس می شود. در آنجا تاکید شده که اتاق موسسه غیرانتفاعی، دارای یک شخصیت حقوقی و مرکز آن در تهران است. همچنین اشاره شده است که در هر استان و شهرستانی با وجود 50 عضو اتاق می تواند تشکیل شود. طبیعتا تهران نیز مانند شهرستان ها دارای اتاق مستقل و شرح وظایف آن مانند دیگر شهرستانها است. دارای وظایف و اختیاراتی ست که می توان به ماده 5 قانون اتاق مراجعه کرد که بیشتر نقش هماهنگی بین بازرگانان، صنعتگران و تولیدکنندگان را در اجرای قوانین کشوری، ارایه نظرات مشورتی به مسوولین، همکاری در دستگاه اجرایی کشور در ارتباط با اجرای قوانین اتاق، ارتباط با سایر اتاق کشورها و تشکیل اتاقهای مشترک، تشکیل نمایشگاههای تخصصی، بحث صادرات، بخش تغییرات سرمایه گذاران، صدور کارت عضویت جهت کارت بازرگانی، تشکیل اتحادیه های صادراتی، وارداتی و سندیکاهای تولیدی را بر عهده دارد و اخیرا طبق ماده 5 بحث فدارسیونها و کمیسیونها بسیار تشدید شده است و اتاقهای مشترک با کشورهای دوست در اولویت قرار گرفته است.
مجموع اتاق تهران که هیات نمایندگان در آن 60 نفر است، همگی عضو اتاق ایران هستند که شامل نماینده های بخش خصوصی و بخش دولتی است.
طبیعی است که متناسب با شرایط امروزی، بعد از تصویب قانون فضای بهبود کسب وکار طبق ماده 5، به اتاق ها ماموریت می دهند که به تشکلها نظم دهند. فضای بهبود کسب و کار می تواند کمک کند که چرا برخی تشکلها باید عضو اتاق باشند و برخی نه. قانون مستمر بهبود فضای کسب و کار در اسفند ماه سال 1390 به تصویب رسید و طبق ماده 5 این قانون، اتاق ها مکلف هستند فهرست ملی تشکلهای اقتصادی را تهیه و تغییرات آن را اعلام کنند. آن دسته از فعالیتهای اقتصادی که فاقد تشکل هستند اتاق موظف است برای ساماندهی، ایجاد و ثبت تشکلهای اقتصادی فعال، زمینه های لازم را فراهم کند. در فعالیتهایی که تشکل های موازی وجود دارد زمینه ادغام، شبکه سازی، یکپارچه سازی و انسجام تشکلهای موازی را فراهم کند، و طبیعا در آنجا اشاره میکند که اتاقها موظف هستند در فعالیتهای صادرات غیرنفتی با حفظ ایجاد انسجام تقسیم کار، از فعالیت موازی تشکلها جلوگیری کند. همه تشکل های اقتصادی موظف هستند که با هم کار کنند. ماده 5 قانون بهبود فضای کسبوکار به صراحت اعلام میکند که تشکل های اقتصادی که موازی هستند بیایند و در قالب کنفدراسیونها و کمیسیونها ادغام شوند.
در حال حاضر در صنعت پلیمر باید همه انجمنها در زیر یک پرچم جمع شوند که اکنون از دید ما این پرچم، انجمن ملی است و تشکل ها نسبت به سهمی که در تولید ناخالص ملی دارند، سهم خواهی میکنند. من به عنوان عضو و رییس کمیسیون امور تشکلهای انجمن ملی بر این عقیده هستم که انجمن ملی باید انجمن تشکلهای پلیمری و پلاستیکی باشد. یعنی همهی تشکلهای پلیمر و پلاستیک عضو انجمن ملی شوند ولی قبل از اینکه عضو انجمن ملی شوند باید عضو اتاق شوند. ما برای اینکه به عنوان یک تشکل شناسنامه دار حرف بزنیم ابتدا باید به عضویت اتاق درآییم، تشکل گرایی و تشکلداری نمیتواند بی قاعده و بی ضابطه باشد. از سال 1262 زمان ناصرالدین شاه این قانون را گذرانده اند تا ماده 5 قانون بهبود فضای کسب و کار در سال 1390، این نشان دهنده این است که اگر قرار است ما در یک مسیر حقه قرار بگیریم که حرف خود را مطرح کنیم باید در این راه قدم بگذاریم. البته برای عضویت در اتاق بازرگانی داشتن کارت بازرگانی الزام نیست. شما می توانید کارت عضویت هم بگیرید. بسیاری از فعالان صنعت پلاستیک که بنگاهایشان از لحاظ جواز زیر نظر اتحادیه صنفی است یا کارت بازرگانی آنها دارای مشکل است، میتوانند کارت عضویت اتاق تهران یا شهرستان خود را بگیرند. داشتن کارت عضویت یکی از مستنداتی است که می توانید عضو اتاق بازرگانی و بعد عضو آن تشکل شوید. می طلبد تا من شما این تفکر را در بین اصحاب صنعت به وجود بیآوریم که ما برای اینکه بتوانیم حرف خود را به بالادستی ها بزنیم باید از مسیر خودش عبور کنیم اکنون این مسیر در صنعت ما، انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران است. دیگر انجمنها باید به تعداد اعضایشان کارت عضویت از اتاق آن گرفته و با اتاق مذاکره کنند و ملحق شوند.
یکی از تفاوت وظایفی که اتاقها با تشکلها دارند، این است که اتاق بازرگانی به سمت حل و فصل مسایل کلان صنعت پیش میرود، مانند قانون مالیاتها قانون بانکداری یا بهبود فضای کسب وکار، ولی تشکلها می توانند رویکرد خود را به سمت توانمندسازی درون صنعت قرار دهند. برای مثال انجمن ملی با تشکیل کارگروه آموزش یا کارگروه فنی میتواند به ایجاد و تقویت استانداردهای فنی و توانمندی آموزشی افراد، کادر مدیریتی یا کارشناسی شرکتها کمک کند.
بسپار- شما عضو کدام کمیسیون در اتاق هستید؟
لشکری: اتاق بازرگانی دارای 19 کمیسیون است. یکی از آن کمیسیونها حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی است. حاکمیت شرکتی و مسولیت اجتماعی یک تفکر جدید است.
من نماینده جامعه صنعت کفش ایران در هیات نمایندگان اتاق ایران هستم و به دلیل اینکه عضو هیات مدیره انجمن ملی نیز هستم طبیعی است منافع صنعت پلاستیک و پلیمر را هم در نظر می گیرم. همانطور که میدانید در حال حاضر حوزه های میان و چند رشته ای موفق تر هستن تا حوزه های تک رشته ای یعنی فردی که علاوه بر مکانیک و بیولوژی، بیومکانیک هم میخواند میتواند دست مصنوعی بسازد ولی کسی که فقط بیولوژی یا فقط مکانیک خوانده نمی تواند این کار را انجام دهد.
ما، مدیران چند وجهی هستیم وقتی من به مدت 8 سال در صنعت پلاستیک عضو هیات مدیره پلاستیک شاهین بودم و در صنعت کفش نیز سالها فعالیت اجرایی و علمی کردم و در عین حال مدیر مسئول مجله هستم و با مدیریت افکار عمومی نیز سر و کار دارم، طبیعی است زمانی که قیمت DOP گران شود، احساس می کنم که تولیدکننده ها و صادرکننده ها دچار مشکل جدی میشوند و بنابراین زمانی که با مسوولین صحبت می کنیم با تمام وجود سعی در انتقال مشکلات خواهیم داشت.
یکی از راههای کمک به حل مساله اشتغال افزایش تقویت خرید از کالای ایرانی است. شاید شما بگویید که محصولات ایرانی زیبا یا برند نیستند! من میگویم وقتی که ما حرکت کنیم به سمت تقاضا و مطالبات خود را به گوش صاحبان صنعت برسانیم نحوه عرضه هم عوض خواهد شد. ما داریم این رویکرد را در کمیسیون ایجاد میکنیم.
در حقیقت کاری که من در کمیسیون و تشکلها انجام میدهم این است که تشکلهای مرتبط با صنعت پلاستیک را به یکدیگر نزدیک و آنها را عضو انجمن ملی میکنم که کار دشواری است به این علت که همه یکدیگر را قبول ندارند. برخی از دوستان به انجمن ملی نقد دارند و میگویند که انجمن ملی برای کارخانهدارن بزرگ است یا مسیر خود را میرود یا حرف ما را گوش نمیکند و … . من به آنها گفتم شما برای اینکه انجمن ملی را درست کنید باید در انجمن ملی عضو شوید! آیا غیر از این است؟ ما نیز در امور انجمن ملی به دنبال شنیدن چند صدایی هستیم. من از طریق بسپار به همهی تشکلهای صنعت پلاستیک فراخوان اعلام می کنم در تهران، شهرستان و استانها، پلیمر، پلاستیک، صنفی، صنعتی، کوچک، بزرگ، شناسنامه دار و غیرشناسنامه دار، همه برای اینکه بتوانید صدای خود را به گوش مسوولین بالا دست برسانید که موانع تولید رفع شود باید با یک دیگر کمک کنیم. امور تشکلهای انجمن ملی، پذیرای شما میباشد. اگر هم اعتراضی دارید عضو شوید به یک دیگر کمک کنیم. حتی در صورت نیاز اساسنامه را اصلاح کنیم. مشکلات انجمن ملی را بشنویم. بحث مهمتر تامین منابع مالی برای تشکلها است یعنی ما باید به سمتی برویم که روزی روزگاری همهی واحدها و فعالان اقتصادی هر تشکلی عضو آن تشکل شوند و حق عضویت بدهند. امیدوارم به روزی برسیم که هر فعال اقتصادی و هر شرکتی در صنعت پلاستیک، عضو یک تشکل بشود و حق عضویت بدهد.
به جای اینکه سوال بپرسند که برای ما چه کاری انجام داده اند، اول از خود بپرسند که ما برای آن تشکل چه کاری انجام داده ایم؟ حداقل زنگ بزنید، اطلاعات بدهید یا اطلاع دهید که یک ماده گران شده یا چرا گران شده است. کسی حتی حوصله ندارد، تماس بگیرد! چه دلیلی دارد که آقای متوسلیان به دنبال این باشد که ملت مشکل نداشته باشند؟! آیا به نظر شما این عاقلانه است؟!
من می گویم که آقای صنعت پلاستیک، اگر میخواهی و نیت تو خدمت است، به تشکل بیا. جنس تشکل گرایی، هم جنس تعامل است. جنس دعوا نیست. اگر کسی با کسی دعوا دارد به تشکل نیاید اگر کسی با کسی حاشیه دارد به تشکل نیاید. تشکل جای تعامل و گفتگو، نجوا است، جایی است که رقبا دور یک میز بنشینند و حرف بزنند. اگر قرار باشد تشکل را تبدیل به حاشیه کنیم، این جفا به صنعت است. تشکل جای افراد مسوول و پاسخگوست. من خوشحال می شوم کسانی نقد کنند اما نقد منصفانه و کارشناسانه و نقد دلسوزانه. انشاالله با کمک شما این مسیر ادامه پیدا کند و همهی تشکلهای صنعت پلاستیک و پلیمر صنفی صنعتی جوازدار و بدون جواز، بزرگ و کوچک بیایند عضو انجمن ملی ایران صنعت پلاستیک شوند که از این طریق صدایشان را به گوش بالا برسانند.
بسپار- ایده آل انتظار و مطالبات صنعت پلاستیک از نمایندگان خود رد اتاق چه می تواند باشد؟
(ادامه دارد …)
متن کامل این گفت و گو را در شماره 167ام ماهنامه بسپار مردادماه 1395 می خوانید.
(برای دریافت نسخه نمونه از مجله بسپار و یا دریافت اشتراک با شماره 77533158-77523553 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید و یا از بخش اشتراک مجلات بر روی صفحه اصلی همین سایت اقدام کنید.)