اخبار

گفت و گو با مدیرعامل اطلس پلیمر، محمد صباغی: ایران پلاست در هیچ دوره ای رویکرد مثبت نداشته است!

بسپار می نویسد، در آستانه نمایشگاه ایران­ پلاست و حضور شرکت اطلس ماشین در این دوره از نمایشگاه که رکورددار 10ساله حضور در ایران پلاست است، با محمد صباغی، مدیرعامل این شرکت گفت و گویی داشتیم. وی  بیست­ وپنج سال است که در زمینه تولید و ارایه دستگاه­ های تزریق پلاستیک فعالیت می­کند و فرازو نشیب­های بسیاری را در این چند سال در صنعت پلاستیک طی کرده ­است.

 

صباغی: اطلس پلیمر فعالیت خود را از سال 1370 در زمینه طراحی و ساخت ماشین تزریق پلاستیک در مشهد مقدس آغاز کرد و طی این سال­ها توانسته بخش عمده­ای از بازار را به محصولات خود اختصاص دهد.

بعد از گذشت 15سال از فعالیت خود، در سال 1385 و در راستای تصمیم به گسترش و تکمیل سبد فروش محصولات خود اقدام به واردات ماشین تزریق پلاستیک از کشور چین کردیم و به همین منظور بعد از 2 سال تحقیق و بررسی در سال 1387با دریافت نمایندگی انحصاری از شرکت تجاری خود “هایدا” توانست فعالیت خود را در بازار فروش ماشین تزریق پلاستیک در ایران و کشورهای همسایه بیش از پیش گسترش دهد. در سال 1393 به درخواست برخی از مشتریان و تصمیم هیات مدیره، اقدام به خرید واحدی صنعتی در شهر تهران کردیم. این مجموعه با بکارگیری افرادی کارآزموده، هم اکنون به عنوان عضو ثابتی از صنعت پلاستیک کشور شناخته می­شود.

 

بسپار- کدام گروه از ماشین ­آلات فرآیند پلاستیک را در مجموعه خود ارایه می­دهید؟

صباغی: هفت مدل از ماشین ­آلات تزریق که هر کدام کاربردهای متقاوتی دارند ارایه می­کنیم، شامل:

دستگاه اکونومی (استاندارد)HDX

دستگاه سروو موتور،  با صرفه جویی انرژیHDJS

تولید محصولات با جداره ضخیم   HDJE

قابلیت تزریق دو رنگ مجزا  HDM

دستگاه مخصوص تزریق پی وی سیPVC

دستگاه تزریق مخصوص پریفرم PET

تولید محصولات با جداره نازک HDK

 

بسپار- حرکت به سمت واردات با چه دلایل، برنامه­ ها و اهدافی صورت گرفت؟

صباغی: قبل از سال 1385 بازار تولیدات داخلی مناسب بود اما به تدریج با واردات دستگاه­ های چینی توسط شرکت­های رقیب نقش تولیدات داخلی کمرنگ­تر شد. به دلیل اینکه ماشین ­آلات چینی با قیمتی مناسب­تر و امکانات بیشتر در دسترس بود و مورد استقبال مشتریان قرار می­گرفت. ما هم بعد از گذشت دو سال و با بررسی و مذاکره با شرکت­های چینی تصمیم به واردات دستگاه تزریق پلاستیک گرفتیم. البته لازم است اشاره کنم که خط تولید مشهد همچنان به فعالیت خود ادامه می­دهد. مشکلات در هر صنفی وجود دارد ولی زمانیکه به نحوه حل آن­ها فکرکنیم یک گام از دیگران جلوتریم. من اصولا به راه­ حل مشکلات بیشتر می­پردازم تا بیان آن­ها.  

 

بسپار-محصولات چینی تا چه حدی در مقابل محصولات اروپایی در بازار ایران جای رقابت دارد؟ و در مقایسه با سازندگان داخلی شاید.

صباغی: اکنون باید با توجه به نیاز بازار تولید کنیم جدا از اینکه اروپایی یا چینی باشد. از نظر من نحوه عملکرد دستگاه که بر یک پایه طراحی و ساخته می­شود مهم است و تصمیم با مشتری است که کدام یک را انتخاب و خریداری کند. در حال حاضر ماشین­ های تزریق پلاستیک چینی نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز پرفروش هستند و تا زمانیکه نیاز مشتریان را مرتفع نماید مورد استقبال خواهند بود. در عین حال ما هنوز از تولید جدا نیستیم.

 

بسپار- مهمترین شاخص موفقیت خود را در این صنعت چه می ­دانید؟

صباغی: موفقیت را رضایت از انجام کاری که به آن علاقه­ مند هستم تعریف می­کنم. از آنجایی که تولیدکننده ماشین تزریق بوده­ام همیشه سعی می­کنم دستگاه­هایی را ارائه کنم که از لحاظ قطعات و کارکرد عالی باشند. برای بهبود مستمر تلاش می­کنم و در این مسیر با استعانت از خداوند متعال نهایت همت و پشتکارم را به کار می­گیرم.

 

بسپار- مشتریان ایرانی خود را چگونه ارزیابی می­کنید؟

صباغی: در هر سازمانی، مشتری نقشی کلیدی ایفا می­کند. در اطلس ماشین مشتری­مداری یکی از اصول پایه و اولیه است که در تمامی کارکنان ما نهادینه شده و از آن پیروی می­کنیم. از نظر بنده سازمانی که بر اساس رضایت مشتری اداره شود یک تعامل دو جانبه را آزموده است، زیرا فروشنده و خریدار از این معامله خرسند هستند. فروشنده از این بابت که برخورد رضایت­مندانه مشتری را مشاهده می­کند و خریدار از اینکه کالایی را خریداری کرده که از آن به شکل مطلوب بهره و از خدمات آن استفاده می­کند.

 

بسپار- دستگاه تزریق پلاستیک HDK  چه ویژگی هایی دارد؟

صباغی: این سری از ماشین­های اطلس جهت تولید ظروف جداره نازک ساخته و طراحی شده­است. مجهز به دو موتور سروو است، این مزیت موجب می­شود قسمت گیره و تزریق به صورت جداگانه ولی همزمان عملیات خود را انجام دهند. این امر ضمن بالا رفتن سرعت خط تولید باعث کاهش چشمگیر مصرف برق هم می­شود. همچنین از تغییرات مکانیکی ­ای که در این ماشین ­ها صورت گرفته می­توان به فضای بیشتر میل تایبار که مناسب جهت نصب قالب­ های بزرگتر و نیز افزایش فشار تزریق جهت تولید ظروف جداره نازک  است، اشاره کرد.

 

بسپار- ماشین های تزریق بیشترین آمار فروش ماشین ­آلات فرآیندی در صنعت پلاستیک را به خود اختصاص می­دهند. آیا رقابت در فروش این ماشین­آلات فشرده است؟ و مزیت نسبی ماشین ­آلات ارایه شده توسط مجموعه شما چیست؟

 

(ادامه  دارد …)

متن کامل این مصاحبه را در شماره 180ام ماهنامه بسپار که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا