اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گوی بسپار با منیره رحیمی، کارشناس فنی و فروش پیشگامان پخش صدیق: تولید برخی افزودنی های صنعت پلاستیک در کشور اقتصادی نیست

بسپار / ایران پلیمر شرکت پیشگامان پخش صدیق، هلدینگی فعال در زمینه واردات، پخش و فروش مواد افزودنی غذایی از شرکت های بنام اروپایی است و حدود 5 سال هست که در زمینه واردات افزودنی های پلیمری نیز فعالیت دارد.
گفت و گوی زیر با منیره رحیمی، کارشناس فنی و فروش این مجموعه و با تمرکز بر افزودنی های صنعت پلاستیک انجام شده است.

رحیمی: محصولات پلیمری ارائه شده توسط شرکت پیشگامان پخش صدیق محصولات شرکت پالسگارد دانمارک، اولین تولید کننده امولسیفایر صنعتی در دنیا است. این محصولات که همگی فود گرید هستند بیشتر شامل مواد آنتی استاتیک، آنتی فاگ، دیسپرس کننده رنگ برای صنعت مستربچ و کامپاند، جداکننده از قالب برای شرکت هایی که در زمینه تزریق قطعات پلاستیکی فعالیت دارند و برخی افزودنی های صنعت EPS و فوم هستند.

بسپار- ویژگی های فنی این افزودنی ها چیست و سهم شما از بازار واردات این محصولات چه قدر است؟
رحیمی: شرکت پالسگارد از معدود شرکت های اروپایی است که پس از تحریم ها هم همچنان فعالیت خود را در ایران ادامه داده است. البته شرکت های چینی و هندی هم فعالیت خود را در بازار ما حفظ کرده اند اما پارامتری که بر روی سهم واردات این شرکت تاثیر گذار است، بیشتر تحت تاثیر سقف ارزی تعلق گرفته به شرکت، زمان طولانی اخذ مجوز، حمل، مدت زمان تخصیص ارز و ترخیص گمرکی قرار دارد که منجر به محدودیت فعالیت می شوند. به همین علت هم نمی توانم سهم مشخصی از واردات را اعلام کنم.
محصولات پالسگارد به صورت کلی از لحاظ تقسیم بندی شیمیایی جز امولسیفایر ها می باشند که به علت خاصیت آبدوست و آب گریز بودنشان در سطح تعامل بین رطوبت هوا و مواد پلیمری قرار می گیرند و از این طریق خواص خود را بروز می دهند. به طور مثال، مواد آنتی استاتیک با جذب لایه نازک از رطوبت هوا در سطح پلیمر منجر به رسانا شدن پلیمر، تخلیه شارژهای الکتریکی و جلوگیری از جذب ذرات گرد و خاک به سطح محصول و حفظ تمیزی بسته بندی ها می شوند. این موضوع به خصوص در زمان تولید و پر کردن بسته های پلاستیکی مواد غذایی و جلوگیری از کثیف شدن آنها قبل از مرحله پر کردن بسیار اهمیت دارد.

بسپار- برخی از این افزودنی ها به استفاده بهینه از منابع و صرفه جویی هم کمک می کنند …
رحیمی: بله، استفاده از مواد آنتی فاگ در فیلم های مورد استفاده جهت بسته بندی مواد غذایی همانند بسته بندی های گوشت و مرغ، باعث جلوگیری از تشکیل قطرات آب بر سطح داخلی بسته بندی و ریزش به داخل محصول غذایی می شود که منجر به افزایش عمر نگهداری و جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی می شود.
استفاده از مواد جداکننده از قالب در صنعت تزریق، جایگزین استفاده از اسپری های سیلیکونی هستند که جلوگیری از ضایعات در حین تولید و هدر رفت مواد، افزایش راندمان تولید به علت کاهش زمان های توقف تولید، و کاهش هزینه کارگر از جمله اثرات مفید استفاده از این مواد است.
استفاده از مواد توزیع کننده رنگ با افزایش میزان بازده رنگ منجر به کاهش میزان مصرف رنگ علی الخصوص در مورد رنگ های گران قیمت می شود و همچنین با افزایش عمر مفید فیلتر به علت جلوگیری از افزایش فشار روی آن نیز مثمر ثمر هستند.
استفاده از مواد انتی استاتیک در حین پروسه تولید فیلم ها منجر به امنیت بیشتر کارگران از لحاظ تخلیه شارژهای الکتریکی تجمیع شده در سطح آنها می شود.

بسپار- خروج آمریکا از برجام، تحریم ها و محدودیت های ارزی به هر حال کار واردات را بسیار سخت کرد. آیا مجموعه شما به فکر تولید داخلی محصولاتی که وارد می کرده اید، بوده؟
رحیمی: همانطور که اشاره کردید، این محصولات تولید داخل ندارند و تولید آنها در داخل مورد توجه شرکت ما بوده اما به دلیل شرایط حال حاضر ایران و تجهیزان خاص تولید این محصولات، این امر در حال حاضر امکانپذیر نیست. حتا با فرض تولید این محصول در داخل نمی توان جوابگوی حجم مورد نیاز این محصولات در داخل کشور شد. خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم های همه جانبه ایران منجر به قطع همکاری شرکت پالسگارد با ایران نشده اما تاثیرات بسیار شدید بر روی روند واردات و فرایندهای بانکی، انجام حواله و انتقال پول، و حتا فعالیت برخی شرکت های حمل و نقل و … داشته که بسیار روند واردات را کند می کند. شرکت پیشگامان و پالسگارد همیشه سعی در مرتقع کردن این مشکلات از طریق ایجاد راه حل های جدید، پیش بینی مشکلات احتمالی در آینده و انجام برنامه ریزی 6 ماهه جهت واردات دارند.

بسپار- آیا به واسطه اینکه افزودنی های وارداتی شما در صنایع بسته بندی مواد غذایی کاربرد دارند، امتیازهای خاصی داشته اید و به رفع چالش های تخصیص ارز و غیره کمکی شده است؟
رحیمی: متاسفانه واقعیت این است که چالش های تخصیص ارز گریبانگیر صنعت غذا هم شده و حتا واردات مواد اولیه مورد استفاده این صنعت نیز از امتیاز ویژه ای برای تخصیص ارز برخوردار نیست. طولانی بودن زمان تخصیص ارز (حدود 2 ماه و نیم) و تحمیل هزینه های انبارداری تحت تاثیر این امر، اعمال محدودیت سقف میزان واردات و بررسی سوابق وارداتی شرکت چه در زمینه میزان واردات و چه در زمینه نوع محصول وارداتی از جمله چالش پیش روی شرکت های بازرگانی به طور کلی است

بسپار- و در پایان؟
رحیمی: ممنون از اینکه این فرصت را در اختیار ما قرار دادید تا علاوه بر معرفی محصولات، به بیان مشکلات در زمینه واردات محصولاتی که برای صنعت کشور مورد نیاز هستند و تولید داخل هم ندارند بپردازیم.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۷ ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا