اخبار

گفت و گو با مهدی امینی، مدیرعامل شرکت رنگچی شیمی: پیگمنت ها می توانند یک شهر را رنگی کنند!

بسپار می نویسد، مهدی امینی مدیرعامل شرکت رنگچی شیمی است. این شغل را از پدر به یادگار دارد و یکی از فعالان خوشنام صنعت پلیمر و پوشش در کشور طی سه دهه است. شرکت رنگچی شیمی، نمایندگیهای بسیار متعددی از معتبرترین شرکت های تولیدکننده پیگمنت و افزودنی های صنعت پلاستیک و رنگ و رزین را در اختیار دارد.

 

امینی: بیش از سه دهه است در این صنعت فعال هستیم. ابتدا پدرم حاج علی امینی شروع به فعالیت کردند و بعد برادر مرحومم رضا اميني که اکنون ادامه رو کار آنها هستیم. البته پدرم هنوز  با سابقه بیش از سی سال فعال هستند. شرکت رنگچی پس از اینکه سالها به صورت غیر شركتي فعالیت می کرد، در سال 79 رسما ثبت شد. در سال های اخیر نمایندگی برخی از شرکت های معتبر بین المللی و یک سری نمایندگی های پخش و انحصاری گرفتیم. از جمله نمایندگی شرکت کلارینت در دو بخش پیگمنت و ادتیو، شرکت Lanxess در بخش پیگمنت، شرکت ایوانیک در بخش رزینهای رنگ سازی و چندین شرکت هندی و چینی که بین المللی نیستند مانند شرکت آرون هند، وکسکو هند، پراساد هند و بلکدایموند چین، که شرکت رنگچی فعالیت عمده روی آنها دارد. همچنین شرکت رنگچی سیستمی در رابطه با بازار دارد که با محصولاتی مانند تیتان که شرکتهای شناخته شده و معتبری آن را عرضه می کنند ولی ما نمایندگی آنها را نداریم، همکاری می کنیم.

 

بسپار- دامنه موادی که عرضه می کنید خیلی گسترده است

امینی: همیشه می گوییم، هر کجا که رنگ و پیگمنت هست شرکت رنگچی نیز در آنجا حضور دارد. به طور کلی در صنعت رنگ و پوشش و پلیمر و ساختمان فعال هستیم. اما گاها در صنایعی مانند واکس كفش به دلیل اینکه در آن رنگزا کاربرد دارد یا شوینده ها به دلیل رنگزايی که در صابون و شامپو است، هم حضور داریم.

پیگمنت نوعی رنگزا است، به هر جایی که پیگمنت می دهیم، بیشتر خاصیت رنگزا بودن آن هدف است. از پیگمنت ها برای رنگی کردن بتن و تولید بتن رنگی نيز استفاده می شود یا برای آسفالت های رنگی که با توجه به محلی که مورد استفاده قرار می گیرند می توانند زرد، سبز و قرمز باشند. در برخی از کشورها از آسفالت های پلیمری در رنگهای شادتر برای مکانهایی مانند پارک استفاده می کنند. در برخی از کشورها مسیرهای دوچرخه را با آسفالت قرمز یا سبز جدا می کنند. به تازگی مسیرهای دوچرخه سواری را به نشانه دوستدار محیط زیست بودن، سبز می کنند. در برخی موارد از هر پیگمنتی نمی توان استفاده کرد و باید از پیگمنت هایی که مقاومت جوی بالایی دارند استفاده کرد، پیگمت های معدنی مانند اکسیدهای آهن، اکسیدهای کروم، کبالت، تیتانیوم که اکسیدهای برخی از فلزات هستند با پایه معدنی، از مقاومت (در مقابل نور خورشید، بارش، سایش و جوی) بیشتری نسبت به پیگمنت های معمولی و صددرصد شیمیایی برخوردار هستند.

همانطور که پیشتر گفتم، هر چه که بشر بسازد و در آن رنگ بکار رود، دای و یا پیگمنت در آن وجود دارد حتی پارچه. الزاما ما در همه ی این صنایع نیستیم ولی نوع محصولات ما در تمامی این صنایع کاربرد دارد.

 

بسپار- در سالهای اخیر چه نوآوری هایی ویژه این صنایع انجام گرفته است؟

امینی: در صنعت افزودنی ها نوآوری و محصولات جدیدی به بازار ارایه شده  است. شرکت کلارینت به تازگی افزودنی های جدیدی از سری هوستاوين (Hostavin) تولید کرده است که مقاومت رنگ را افزایش داده ضمن اینکه کمتر به پوشش آسیب می زند. در قسمت پیگمنت ها هم، در شرکت Lanxessیک نوع خاص پیگمنت بسیار مشکی تولید شده است. معمولا دیگر مشکی ها کاملا مشکی نیستند اما این نوع یکی از مشکی ترین اکسیدهای آهن دنیا بوده است. شرکت Lanxess در سال 2017 به موفقیتی دست یافت که نام آن را New Red گذاشت. در ایران نمونه گیری آن شروع شده و به تعدادی شرکت نمونه داده ایم. به طور خاص مورد توجه صنعت پلیمر قرار گرفته تا صنعت پوشش. شرکت Lanxess روشن ترین قرمز اكسيد آهن دنیا را تولید کرده است. از نظر کارشناسان شرکت، تا مدتها شرکتهای دیگر نمی توانند چنين قرمزی را تولیدکنند. تا سالها بازار آن انحصاری در اختیار شرکت Lanxess  بابت این نوع قرمز خواهد بود.

 

بسپار- در چند سال اخیر همه صنایع از رکود گلایه داشته اند. در بازار شما هم این موضوع دیده می شود؟

امینی: هیچ کسی نمی تواند بگوید در یک یا دو سال گذشته بازار خوبی در ایران بوده و ایده آل بوده است. اما به اعتقاد من درخواست در بازار هست، امروز تنها مشکل نقدینگی است. دلیل کمبود نقدینگی هم این است که دولت پرداخت های مناسب خصوصا در صنعت ساختمان و پوشش هاي ترافيكي به پیمانکاران نداشته است. کسانی که چه با دولت و چه با شهرداری در بحث پیمانکاری درگیر هستند. کسانی که آسفالت به شهرداری می دهند، بتن می دهند کسانی که سنگ فرشهای خیابانی با شهرداری انجام می دهند يا رنگ هاي ترافيكي تولید می کنند که از پیگمنت ما مصرف می کنند و ما با آنها در ارتباط هستیم، از لحاظ مالی ضعف بسیاری دارند و این موجب کند شدن بازار شده است. درصورتی که نیاز مشتری ما و شهرداری موجود است و اتفاقا بازار هدف شاید بیشتر هم شده باشد ولی به دلیل مشکل نقدینگی یک مقدار کند حرکت می کند. حجم اعتباری هم که الان به مشتریان می دهیم به آن حدی هست که نمی توانیم آن را افزایش دهیم.

دو تیم جهت بازاریابی در شرکت رنگچی داریم. یک تیم 3 نفره ی مهندسی که در بخشهای متفاوت فعالیت دارند. همگی مهندسین شیمی با گرایشهای مختلف هستند. فعالیتشان فقط بازاریابی است بر روی محصولات جدید، قدیمی و ارتباط با مشتریان جدید و قدیمی. نقش فروش را در شرکت ندارند فقط با مشتریان مذاکره می کنند و گاها با بخش فنی مشتری در ارتباط هستند. قسمتی که مربوط به فروش است 5 نفر از همکاران هستند که به نوعی حامی بخش مارکتیگ هستند و بلافاصله پس از اتمام کار بخش مارکتینگ، کار به بخش فروش واگذار می شود.

 

بسپار- چه سهمی از بازار را در بخش صنعت ساختمان در اختیار دارید؟

امینی:

(ادامه دارد …)



متن کامل این مصاحبه را در شماره 179 ام ماهنامه بسپار که در نیمه مردادماه منتشر شده است بخوانید.



در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا