اخبار

گفت و گو با نمایندگی شرکت Covestro در ایران/ Covestro 60 سال حضور و نگاه مثبت

بسپار– آرش سعادت دانش آموخته مهندسی پلیمر گرایش رنگ دانشگاه امیرکبیر و دکترای مهندسی مالی از دانشگاه برکلی آمریکا است که اکنون در نمایندگی ایران شرکت Covestro مشغول به کار است. به دلیل اهمیت نقش افزودنی­ها در تولید پوشش­های خودرویی با وی گفتگویی انجام دادیم و وی سخاوتمندانه اطلاعات جامعی از تاریخچه، فعالیت­ها و دستاوردهای این شرکت در اختیار ما گذاشت و از آینده پوشش­های خودرویی صحبت کرد.

 

سعادت: همواره در حین تحصیل در صنایع مرتبط با رنگ و رزین کار کردم. در ابتدا در صنعت نفت کشور مشغول به کار شدم و در حدود 2 سال در فاز 22 پارس جنوبی در بخش offshore در بخش processing مشغول بودم.

 

در ادامه 15 ماه را در شرکت Worlee آلمان و  15 ماه را در شرکت Perstorp سوئد به عنوان کارشناس فنی و فروش مشغول بودم. بدین ترتیب تا حدودی تجربه کاری در شرکت تولیدکننده رزین­های الکیدی پایه آب، اکریلیک­های پایه­آب (صنعتی و ساختمانی)، افزودنی­های پوشش­های مایع و پودری و همچنین تجربه کاری در یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پلی­اُل­های اولیه مانند گلیسیرین، پنتااریتریتول، تری­متیلول پروپان، نئو پنتیل گلایکول و … را در کنار تجربه صنعت چسب­های پایه آب بر پایه فرمالین با عرضه دانش فنی تولید، تجهیزات کامل کارخانجات تولید فرمالین و اوره فرمالدهید و کاتالیست­های مورد نیاز بدست آوردم.

سپس در یکی از کارخانه­های تولیدکننده پوشش­های صنعتی داخل کشور به عنوان کارشناس تولید مشغول به کار شدم که در ادامه در سمت مدیر خریدهای خارجی به فعالیت خود ادامه دادم.

نهایتا از سال 2011 به شرکت Bayer MaterialScience در ایران پیوستم و در بخشAdhesive & Specialties) CAS (Coating,  به عنوان مدیر بازاریابی،فروش و فنی مشغول به کار شدم.

 

 

بسپار- لطفا به معرفی شرکت بپردازید.

سعادت: هُلدینگ Bayer در سه زمینه محصولات دارویی، کشاورزی و شیمیایی از سال 1863 فعال بوده است. بخش شیمیایی از سال 1863 با تولید مواد رنگزا کار خود را آغاز کرد. داستان از جایی شروع شد که Friedrich Bayer (تاجر) و Johann Friedrich Weskott (رنگرز) تحقیقات خود را برای سنتز ماده رنگزای ارغوانی Fuchsine آغاز کردند و نهایتا آن را ساختند. آن­ها در اول آگوست 1863 شرکت “Friedr.Bayer et.comp.” را در Wuppertal-Barmen بنیان نهادند.

 

در سالهای 1863 تا 1881 محصولات دیگری به جز خانواده مواد رنگزا به محصولات کمپانی افزوده شد و بدین ترتیب با حضور در بازار بورس جهانی و تقویت مالی کمپانی بخش دیگری به کمپانی افزوده گردید. آزمایشگاهی جهت تحقیقات بیشتر علمی در Wuppertal-Elberfeld (که در سال­های 1878 تا 1912 ساختمان اصلی کمپانی بود) توسط Carl Duisberg تاسیس گردید که استانداردهای جدیدی را در تحقیقات صنعتی برقرار ساخت. تلاش­های Bayer منجر به ظهور بسیاری از مواد واسطه، رنگزا و داروها از جمله داروی قرن ” آسپیرین ” گردید، دارویی که توسط Felix Hoffmann ساخته و توسعه داده شد و در سال 1899 به بازار معرفی گردید.

 

حضور در بازارهای جهانی تصمیم مهمی از سوی کمپانی بود. تا سال 1913، بیش از 80% گردش مالی کمپانی حاصل از صادرات بود. Bayer هم اکنون تقریبا در کلیه کشورهای دنیا حضور دارد. Bayer در سال 1865 اولین نماینده فروش خود در آمریکا را برگزید. کمی بعد، کمپانی تمایل به داشتن کارخانه مواد رنگزای بر پایه قطران زغال سنگ در New York بدست آورد. در سال­های بعدی شرکت­های خارجی دیگری به زیرمجموعه Bayer پیوستند و بدین ترتیب موقعیت کمپانی در بازار جهانی تامین و گسترش یافت. یک سال قبل از شروع جنگ جهانی اول، کمپانی زیرمجموعه­های خود در روسیه، فرانسه، بلژیک، انگلستان و ایالات متحده آمریکا را راه اندازی نمود. از میان 10،000 کارمند کمپانی در سال 1913 حدود 1،000 نفر در خارج از آلمان مشغول بودند.

 

با گذشت زمان Elberfeld برای گسترش بیشتر کمپانی دیگر جوابگو نبود. بدین منظور کمپانی قبل از خرید زمین دیگری در کناره رودخانه راین،کارخانه آلیزارین قرمز Dr.Carl & Sons را در شمال شهر کُلن خریداری نمود. کمپانی از سال 1895 بر اساس طرح­های Dr.Carl Duisberg که رییس هیات مدیره کمپانی (1912 تا 1925 ) هم بود شروع به توسعه این منطقه نمود.در سال 1912، لورکوزن تبدیل به مقر اصلی کمپانی گردید.

 

از آن زمان به بعد (به جز دوران جنگ جهانی اول) کمپانی به رشد پیوسته خود ادامه داد به نحوی که  در سال 2014 میزان فروش Bayer به رقم 42 میلیارد یورو رسید که از این رقم 11.7 میلیارد یورو سهم بخش شیمیایی Bayer MaterialScience و ما بقی سهم 2 بخش دارویی و کشاورزی بود.

 

کمپانی به دلایل مختلفی از جمله متفاوت بودن و تغییرات عمده در بازارهای هدف 3 شرکت اصلی زیرمجموعه خود تصمیم گرفت تا شرکت Bayer MaterialScience را مستقل سازد. با این تصمیم هم هُلدینگ Bayer و هم Bayer MaterialScience می­توانستند بهترین استفاده را از سرمایه­ها و حساب­های خود به صورت جداگانه بنمایند. بدین ترتیب شرکت Bayer MaterialScience از اول سپتامبر 2015 (پس از 152 سال) از هُلدینگ Bayer تحت نام Covestro مستقل گردید و به نوبت­های متوالی از آن زمان تا کنون سهام این شرکت در بازار بورس فرانکفورت عرضه شده است. بدین ترتیب این شرکت با تمامی ارزش­های گذشته (مشتریان، مدیران، کارمندان، دانش فنی، کارخانه­ها و محصولات) خود از آن زمان تا به امروز که کمی بیش از یک سال از آن می گذرد به روند رو به رشد خود ادامه داده است.

 

شرکت Covestro نام خود را از سه ارزش همکاری (Collaboration)، سرمایه­گذاری (Investment) و حضور قدرتمند (Strong) برگرفته است. این شرکت با هدف همکاری طولانی مدت با شرکای خود شامل مشتریان، صنایع، سازمان­ها و انجمن­های مرتبط و از طریق سرمایه­گذاری علمی و مالی، همواره مصمم به حضوری پر رنگ بوده است.

 

شرکت Covestro خود دارای 3 بخش Polycarbonates(PCS),Polyurethane(PUR) و
CAS(Coating,Adhesive and Specialities) می­باشد که در هر 3 بخش حضور موثری در بازارهای هدف در ایران دارد.

 

بخش Polyurethane از بزرگترین عرضه­کنندگان جهانی مواد اولیه بر پایه پلی­اُل­ها (پلی­اترها و پلی­استرها) و ایزوسیانات­ها جهت تهیه فوم­های نرم و سخت پلی­یورتانی و همچنین سیستم پلی­یورتانی و پلی­یورتان­های ترموپلاست می­باشد. کاربرد این مواد در صنایع ساختمان و لوازم خانگی (عایق حرارتی)، صنعت مبلمان (فوم و تشک های مرتبط)، صنعت خودروسازی،کفش و غیره می­باشد.

 

بخش Polycarbonate بزرگترین عرضه کننده مواد اولیه بر پایه پلی­کربنات­ها (و ترکیبات پلی­کربنات با بعضی پلیمرهای دیگر مانند ABS) است.کاربرد این مواد در صنایع ساختمانی، خودرو، پزشکی،دیسک­های نوری، الکتریکی و غیره است.

 

بخش CAS همچنین از بزرگترین عرضه کنندگان راه کارها برای ساخت پوشش­ها، چسب­ها و عایق­ها و درزگیرهاست. این راه کارها مبتنی بر مواد اولیه بر پایه پلی­ایزوسیانات­ها (آروماتیک و آلیفاتیک)، پری­پلیمرها (Prepolymers)، پلی­استرها (پایه حلال و پایه آب)، پلی­اترها (فاقد حلال)، اکریلیک­های دیسپرسیونی (پایه آب، نوع اول و دوم)، پلی­یورتان دیسپرسیون­ها (PUD’s) و Chlorinated rubberها می­باشد.

 

طیف محصولات بخش CAS به حدی گسترده است که تمامی تکنولوژی­های مرتبط با پایه حلال (شامل فاقد حلال)، پایه آب، پایه آب پخت شونده با UV، hot-melt اعم از یک جزئی و دو جزئی را پوشش می­دهد. پوشش­ها، چسب­ها و عایق­های ساخته شده با این مواد در صنایع مختلفی شامل خودرو، ساختمان، صنایع بسته­بندی، محافظت در برابر خوردگی (شامل صنایع انتقال نفت و گاز)، الکترونیک، چوب و مبلمان، منسوجات و غیره است.


[EasyDNNGallery|14883|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

 

بسپار – نوآوری­های این محصولات در چیست؟ در تولید آن­ها از چه تکنولوژی و فناوری هایی استفاده شده است؟ 

 

سعادت: شرکت Covestro با بیش از 75 سال تجربه در زمینه تحقیق و توسعه کاربردها و شیمی پلی­یورتان­ها، توانایی توسعه پلی­یورتان­ها در کاربردهای جدید را داراست. به عنوان مثال در سال 2015 نوع جدیدی از هاردنرهای ایزوسیاناتی بر پایه پنتا­متیلن­دی­ایزوسیانات ها PDI که بیش از 70% آن از منابع تجدیدپذیر و دوست­دار محیط زیست هستند به بازارهای جهانی تحت عنوان Desmodur eco N معرفی کردیم که در صنایع خودرو بر روی هم سطوح فلزی و هم سطوح پلاستیک در هر 2 بازار OEM و Refinish قابل استفاده است و حتی نسبت به هاردنرهای ایزوسیاناتی HDI بر پایه Trimer سختی و سرعت پخت بهتری از خود نشان می دهد. سختی پوشش­های خودرویی ساخته شده با این هارنر نسبت به هاردنر مرجع، بعد از اجرا سریعتر افزایش می­یابد.

همچنین هاردنر ایزوسیاناتی دیگری در سال 2015 معرفی گردید که نتیجه سال­ها تحقیقات کمپانی است. هاردنری که مخصوص پوشش­های پلی یورتانی دو جزئی هوا خشک می­باشد و نیاز به کاتالیزور مانند DBTL را مرتفع می کند و بدین ترتیب اثرات منفی کاتالیست بر روی خواص اپتیکی پوشش از بین می­رود.

 

نمونه دیگری از نوآوری در بخش پوشش­ها، ابداع تکنولوژی و گروه پوششی جدیدی تحت نام Polyaspartics می باشد. این تکنولوژی نیز مانند پلی­یورتان (که در سال 1937 توسط Otto Bayer و گروهی از دانشمندان دیگر در کمپانی Bayer) ابداع گروهی از دانشمندان در یک بازه زمانی 12 ساله (از سال 2000) دراین شرکت می باشد. این تکنولوژی که درسال 2012 برای اولین بار به بازارهای جهانی معرفی گردید، در سال 2014 به صورت تجاری و در ظرفیت بالا ارایه گردید.

 

این تکنولوژی در 3 گروه از پوشش­ها شامل خودرویی (OEM & Refinish)، محافظتی (Corrosion Protection) و پوشش های ساختمانی (Construction) بازار رایج دارد. این پوشش ها دو جزئی بوده که یک جز شامل رزین با عاملیت آمینی و با ساختار اسپارتیک استرها  (Desmophen NH) و جز دیگر ایزوسیانات آلیفاتیک بر پایه عموما HDI هست (Desmodur N).بدین صورت این پوشش­ها ضمن اینکه از پوشش­های دو جزئی متداول پلی­یورتان سریعتر پخت می­شوند مقاومت جوی بسیار مناسبی نیز دارا هستند چرا که سیستم موردنظر صرفا آلیفاتیک و اشباع است. در عین حال این سیستم­ها به دلیل فعالیت بالای گروه آمینی در  Desmophen NHها، سرعت پخت بسیار مناسبی دارند به نحوی که زمان کارکردن با پوشش­های مبتنی بر آن­ها بسیار مناسبتر از پوشش­های پلی­اوره­ای می­باشد که بیش از اندازه سریع پخت می شوند. در عین حال بازه انعطاف پذیری این پوشش­ها به لطف کاربرد پری­پلیمرهای آلیفاتیک از 2% تا بیش از 400% امکانپذیر می­باشد. این پوشش­ها همچنین قابلیت استفاده مستقیم بر روی فلز (بدون آستر) را دارا می باشند که امتیاز برجسته دیگری برای این پوشش­ها است. تا کنون کف پوش 3 استادیوم ورزشی در آلمان انحصارا با این تکنولوژی کار شده است. همچنین اجرای کفپوش­های خاص دیگر مانند کف پوش پارکینگ­ها و یا اماکنی که در آنها نیاز به اجرای طرح برجسته خاصی می­باشد امکانپذیر است (Photo Floor).

 

مزیت دیگر این پوشش ها به دلیل 100% جامد بودن آنها (با وجود ویسکوزیته مناسب اجرا) است که نه تنها 100% جامد هستند بلکه کاملا بی­بو هستند مزیتی که در هیچ تکنولوژی 100% جامد مشابه دیگری وجود ندارد و بدین جهت این پوشش­ها در محیط هایی که نیاز به ملاحظات خاص (Clean room) می­باشد مانند برخی کارخانه­های تولید لوازم حساس و یا بیمارستان­ها از مزیتی بهره می­برند که هیچ گونه تکنولوژی دیگری دارا نمی­باشد و با در نظر گرفتن پخت سریع آنها سطوح مورد نظر در همان روز قابل تردد بوده و قابلیت تحمل فشار مکانیکی و یا مقاومت شیمیایی بالا را دارا هستند. گفتنی است که پوشش­ها قابلیت استفاده به عنوان پوشش لوله را نیز دارا هستند و هم اکنون در منطقه خاورمیانه بیش از 100 تن رزین و هاردنربرای پوشش لوله به شرکت Aramco عربستان فروش داشته­ایم. پروژه های بسیاری با تولید کنندگان انواع پوشش­های خودرویی، ساختمانی و محافظتی در این منطقه در ایران، مصر، عربستان و امارات متحده عربی در دست اجرا داریم.

 

بسپار – چه سهمی از بازار رنگ ها و رزین­های خودرویی در کشور را در اختیار دارید؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 171 ام دوماهنامه پوشرنگ آبان 95 بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دار


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا