اخبار

گفت و گو با پویان نوربخش، مدیرعامل شرکت پرشیانجد اسپانه: خدمات فنی در کنار عرضه محصولات بسیار مهم است!

بسپار می نویسد، پویان نوربخش، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف در سال 1386 است و درحال حاضر به عنوان مدیرعامل شرکت پرشيا نجد اسپانه (سهامی خاص) مشغول فعالیت. مجموعه بازرگانی نوربخش در زمینه صنعت مواد شیمیایی تاریخچه حضوری 30 ساله دارد و قريب به 15 سال است که نماینده پلیمر دیسپرژن‌ها و افزودنی‌های پایه آب شرکتBASF آلمان در زمینه رنگ، چسب، شیمی ساختمان و فایبرباندینگ است.

 

نوربخش: محصولاتی که از شرکت BASF  ارایه می‌شود شامل پليمر دیسپرژن‌ها و افزودنی‌هایی است که برای تولید رنگ‌های ساختمانی پايه آب نياز می­باشد. در زمینه رنگ‌های آکریلیک، پلیمردیسپرژن‌ها و افزودنی‌های رنگ شامل دیسپرس‌کننده‌ها و ضدکف‌ها را به بازار عرضه می‌کنیم و در برنامه آتی هدف‌گذاری بر روی غلظت‌دهنده‌ها است و برنامه داریم مجدداً، غلظت دهنده‌های اکریلاتی و غلظت‌دهنده‌های پلی‌یورتانی را برای مصرف‌کنندگان داخلی تأمین ‌کنیم. علاوه ‌برآن جهت تکميل سبد کالایی، غلظت‌دهنده‌های سلولزی را از شرکت AkzoNobel سوئد با برند Bermocoll، نگهدارنده‌ها را از شرکت(DOW (Rohm & Haas ارائه می‌دهیم، به عبارت‌دیگر سبد کالایی ما برای صنعت رنگ به غیر از تیتان، پیگمنت و کربنات، بقیه محصولات لازم جهت ارائه به تولیدکنندگان رنگ‌های پایه‌آب در داخل کشور را شامل می‌شود. در بحث اینکه چه نوآوری‌هایی را داشته‌ایم همانطور که همه مستحضر هستند حدود 5 سال است که BASF دو شرکت بزرگ Ciba و Cognis را خریداری کرده است. بعد از آن‌که قرارداد برجام امضاء شد BASF این امکان را داشت که با قدرت بیشتری در بازار ایران حضور داشته باشد. شرکت پرشيا نجد اسپانه در دونمایشگاه رنگ و رزین در سال‌های 94 و 95 شرکت کرد و متقابلاً، با توجه به بازار ایران و سیاست‌های موجود، در این سال‌ها در ابتدا با مواد افزودنی و در زمینه دیسپرس‌کننده‌ها شامل دیسپرس‌کننده سدیمی و آمونیاکی کار را شروع کردیم.

در سال 95 برنامه بر عرضه ضدکف‌ها بود، سال 96 هدف‌گذاری شرکت بر تثبیت دو محصول دیسپرس‌کننده و ضدکف‌ها در بازار ایران است. این درحالی‌که در سال 97 هدف ما علاوه‌بر تثبیت بازار این دو افزودنی، وارد کردن غلظت‌دهنده‌ها به بازار خواهد بود. اما هدف از این کار عرضه یک غلظت‌دهنده روتین و ابتدایی نیست، بلکه غلظت‌دهنده‌هایی که ارائه خواهیم کرد هم غلظت‌دهنده‌های پلی‌یورتانی و هم غلظت‌دهنده‌های اکریلاتی را شامل می‌شوند و با توجه به تکنولوژی‌ای که امروزه غلظت‌دهنده‌های HASE (hydrophobically modified alkali swellable emulsion) برخوردارند به مراتب از لحاظ کاربردی از غلظت‌دهنده‌های ASE بهتر هستند و راندمان بالاتری دارند. در راستای این هدف، از غلظت‌دهنده‌های موجود در بازار، نمونه‌هایی جمع‌آوری و به آزمایشگاه BASF  ارسال شد و تست‌های لازم بر روی آن انجام گرفت و در نهایت غلظت‌دهنده‌هایی متناسب با خواست و نیاز بازار ایران تولید شده است. یکی از ویژگی‌های متمایز غلظت دهنده اکریلاتی HASE که در آینده نزدیک به بازار عرضه می‌شود، اینست که به دلیل راندمان بالا، دوز مصرف آن حدود یک چهارم دوز مصرف غلظت‌دهنده‌های رایج مشابه خواهد بود.

در بحث پلیمر دیسپرژن‌ها شرکت BASF در نظر دارد تا این محصولات را به سمت APEO Free ببرد و در نهایت تا پایان سال 2018 تمام پلیمر دیسپرژن‌ها به صورت VOC Free و APEO Free  که دوستدار محیط‌زیست‌ هستند، عرضه خواهند شد  و به موازات آن هدف ما هم این است که محصولات به‌روز را وارد ایران و به سبدکالایی مان اضافه کنیم.

نام‌گذاری‌های شرکت BASF برای افزودنی‌ها پس از خریداری شرکت‌های Ciba و Cognis،  بر مبنای  محصولات پایه آب و پایه حلال بوده است. برای افزودنی‌های رنگ‌های پایه‌آب برند کلی برای غلظت‌دهنده‌ها Rheovis® ، برای دیسپرس‌کننده‌ها Dispex®، برای ضدکف‌ها    Foamaster® و  FoamStar® ، برای عوامل اصلاح کننده سطح Hydropalat®  و برای film-forming agentها  Loxanol® می‌باشد. تمام نام‌های قدیمی Efka® تغییر کرده‌اند و Efka® امروزه برای افزودنی‌های پوشش‌های پایه حلالی استفاده می‌شود و اکنون اگر کدی از Efka® را استفاده کنید، به معنی محصولی برای رنگ‌های حلالی است. در سایت mychem.ir و در وب‌سایت خودمان نام‌گذاری جدید شرکت BASF را قرار داده‌ایم. با توجه به سابقه قبلی شرکت Ciba در بازار ایران بسیاری از نام‌های قدیم رایج است و ما هم با روی گشاده پذیرای نام‌های قدیم هستیم، و در تلاش هستیم تا نام‌های جدید را در بازار ترویج کنیم.

هدف مجموعه پرشیا نجد اسپانه با همراهی BASF  این است که صرفا ارئه دهنده کالا نباشيم و مجموعه‌ای از خدمات فنی را در اختیار مشتری قرار دهیم. این خدمات فنی عبارتست از شناخت نیاز مشتری در زمینه کاربردی مورد نظر، پیشنهاد فرمولاسیون و مواد اولیه مورد نیاز تولید و مشخص کردن درصد مصرف بهینه مواد در فرمولاسیون پیشنهادی. علاوه بر این نیروهای فنی فروش شرکت توانایی رفع مشکلات احتمالی پس از تولید را نیز دارند.

 

بسپار- محصولات مشابه تولید داخل چه تفاوت‌هایی با محصولات شرکت BASF دارد؟

نوربخش: محصولات تولید داخل، از کیفیت مطلوب برخوردار هستند، اما همیشه در بازار رقابت وجود دارد و طبیعتا کالاهای وارداتی هم در بازار سهمی دارند تا با کالاهای تولیدی شرکت‌های مختلف وارد رقابت شوند. از لحاظ این‌که کیفیت را مقایسه کنم اجازه دهید بنده نظری ندهم، چرا که در جريان روند کاری تولیدات شرکت‌های دیگر نیستم.

بخش کنترل کیفیت در تمامی واحدهای تولیدی شرکت BASF در سطح دنیا، پیچیدگی‌ها و دقت‌های خاص خود را دارد و به همین دلیل است که محصولات همواره از ثبات کیفیت برخوردار هستند و مصرف‌کنندگان محصولات BASF مشکلی جهت تنظیم مجدد فرمولاسیون با batchهای مختلف تولید ندارند و همین امر صرفه‌جویی در هزینه و زمان را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت. بازار ایران برای صنعت رنگ و رنگ پایه‌آب بازار بسیار بزرگ و جذابی است و با یک شیب ملایم از پایه حلال به سمت پایه آب درحال حرکت است. فرهنگ Do It Yourself (DIY) یا اعمال رنگ توسط مصرف‌کننده نهایی، به‌مرور دارد در بازار ایران جا می‌افتد و این کار با رنگ‌های پایه آب بسيار راحت­تر است.

 

بسپار- چه محصولات دیگری از BASF  ارائه می‌دهید؟

نوربخش: ما محصولات صنعت شیمی ساختمان و چسب  را هم در کنار مواد مرتبط با رنگ‌های ‌پایه آب ارائه می‌دهیم. در صنعت شیمی ساختمان کلیه پلیمر دیسپرژن‌ها و افزودنی‌های تخصصی BASF و نيز روان­کننده­های بتن بصورت مايع. پودری ارائه می‌شود، این سبد کالایی جهت تولید کلیه چسب‌ها و پوشش‌های ساختمانی، محصولات آب‌بندی و کفپوش‌های پایه سیمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال مواد اولیه سیستم‌های آب‌بندی تک‌جزئی و آب‌بندی دوجزئی را از شرکت BASF وارد می‌کنیم که برای تمام ایزولاسیون‌ها می‌توانند استفاده شوند نظیر محصولاتی جهت آب‌بندی فشار منفی دوجزئی. يکی از محصولاتی که در حال معرفی به بازار شيمی ساختمان هستيم، پرايمرهایی جهت شوره­زدگی در سيمان است، اين محصول بخصوص برای مناطق مرطوب مناسب بوده و مانع از شوره­زدگی می‌شود. محصول ديگری که در حال معرفی هستيم جهت توليد پوشش­های آنتی‌کربوناسيون می­باشد.

در رابطه با چسب هم پلیمر دیسپرژن‌ها و افزودنی‌های تخصصی نظیر ضد کف و اصلاح کننده‌های سطح را در سبد کالایی خود داریم که جهت تولید چسب‌های حساس به فشار، لیبل، نوارچسب و پوشش‌های محافظ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

بسپار- چه برنامه‌ها و اهداف طولانی مدتی برای شرکت خود دارید؟

نوربخش: 

(ادامه  دارد …)



متن کامل این گفتگو را در شماره 180ام دوماهنامه پوشرنگ که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا