اخبار

گفت و گو با Peter Breuer، مدیر آموزش و نوآوری های گروهی در شرکت Motan holding GmbH/ چرا بازیافت در صنعت پلاستیک از سایر صنایع عقب تر است؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، Peter Breuer، مدیر آموزش و نوآوری های گروهی در شرکت Motan holding GmbH از بازیافت در صنعت پلیمر می گوید.

 

Peter Breuer: ما در زمینه ای کار می کنیم که مواد خام به دست مشتری رسیده و تحت فرآیند قرار می گیرد. در واقع ما عامل اتصال بین سازنده ی مواد و مصرف کننده هستیم. اغلب مواقع پلاستیک ها مستقیما از دست تولیدکننده در غالب دانه (Granulate) به دست ما می رسد. اگرچه اکنون چند سال است که این مواد از طریق شرکت های بازیافت کننده نیز به دست ما می رسد.

در واقع ما در رابطه ی مستقیم با اقتصاد مدور داریم چراکه با مواد بازیافتی کار می کنیم. زمانی که مواد مصرف شده به خوبی بازیافت شود به سختی می توان این مواد را از مواد نو و تازه تشخیص داد. البته موارد بسیاری هم بوده که مواد بازیافتی کیفیت خیلی مناسبی را برای ما دارا نبوده اند. در چنین شرایطی ما مجبور به واکنش هستیم چراکه مواد بازیافتی باید با ماشین آلات و خطوط تولید ما هماهنگ باشند.

–        چرا بازیافت در صنعت پلاستیک کمی عقب تر از صنایع دیگر همچون کاغذ و شیشه است؟

Peter Breuer : عموم مردم چنین فکر می کنند که بازیافت جریانی از مواد حاصل از زباله های پلاستیکی می باشد. در حالی که چنین نیست. بازیافت در صنعت پلاستیک خیلی زودتر از این حرف‌ها آغاز شده است. در واقع بازیافت در صنعت پلاستیک جایی آغاز شد که مواد اولیه ی باقی مانده در راه گاه ها (در قالب گیری تزریقی) مجددا مورد استفاده قرار می گرفت. این کار هیچ آسیبی به کیفیت مواد اولیه وارد نمی کرد. برای من در آن زمان بود که بازیافت پلاستیک آغاز شد و این بازیافت چنان به چرخه ی تولید نزدیک بود که به نوعی فرآیند اولیه ی این مواد محسوب می شد. در اواخر سال های 1970 و اوایل دهه ی 1980 مواد باقی مانده در راه گاه ها با بهبود فناوری از بین رفت و اتلافات موادی به مقدار قابل توجهی در فرآیند تولید کاهش یافت.

بعد ها، مواد صنعت بازیافت از محصولاتی که قبلا یکبار مورد استفاده قرار گرفته اند تامین شد. با توزیع بطری های PET این مساله گسترش پیدا کرد. با بازیافت بطری های PET بود که اقتصاد مدور در صنعت پلاستیک قدرت یافت. در سال های قبل، موادی که ترکیبی بودند نیز به چرخه ی بازیافت وارد شدند.

بنابراین صنعت پلاستیک خیلی وقت است که در بازیافت فعال است اگرچه هیچگاه به صورت عمومی مورد توجه قرار نگرفته است. این بی توجهی در واقع یک اشتباه محسوب می شد چراکه پلاستیک مصرف شده به عنوان یک منبع مهم نادیده گرفته میشد.

–        بطری های PET به خوبی قابل بازیافت هستند. اگرچه طی سال های اخیر مواد دیگری به حوزه ی بازیافت راه پیدا کرده اند. کیفیت سایر مواد بازیافتی چگونه است؟

Peter Breuer : تفاوت های عمده ای بین مواد مختلف وجود دارد. طیف گسترده ای از عوامل کیفیت مواد بازیافتی را تعیین می کنند. به عنوان مثال نوع بازیافت و نوع ماده ی مصرف شده تاثیر بسزایی در کیفیت ماده ی نهایی بازی می کند.

با وجود رشد صنعت بازیافت، همچنان نیمی از پلاستیک های مصرفی دردنیا سوزانده می شود. این به دلیل بی توجهی یا ناآگاهی شاید نباشد. این مساله می تواند به علت محدودیت موجود مشکلات فنی در خوراک دهی و فرآیند باشد.

من اطمینان دارم که سهم تولید مواد بازیافتی در دنیا می تواند به مقدار قابل توجهی افزایش یابد. به صورت پایه ای این نکته تعیین کننده است که “هرچه کیفیت مواد بازیافتی بهتر باشد، فرصت های بیشتری برای استفاده از آن ها وجود خواهد داشت.

–        اتحادیه ی اروپا قصد دارد اقتصاد مدور مربوط به پلاستیک ها را پیشرفته نماید. در این مورد چه فکر می کنید؟

Peter Breuer : احتمالات مختلفی وجود دارد. در حال حاضر هیچکس نمیداند این تاثیر به چه صورت خواهد بود. احتمالا در آینده ی نزدیک پلاستیک ها به چرخه ی اقتصاد مدور وارد خواهند شد. زمانی که این اتفاق بیفتد، نتیجتا بازارهای خاصی به صورت مصنوعی رشد خواهند کرد. در این بین برخی از شرکت ها بیشتر و برخی دیگر کمتر رشد خواهند کرد، چه از نقطه نظر اقتصادی و فنی مفهومی داشته باشد یا نداشته باشد. به هر حال به نظر من این رویکرد به هیچکس کمکی نخواهد کرد.

برای من جمع آوری استاندارهای یکسان برای اقتصاد اتحادیه ی اروپا بیشتر معنی خواهد داشت. برای مواد جمع آوری شده باید استانداردهای بازیافت تعریف شود. علاوه بر این باید نرخ بازیافت در محل های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و تعیین شود. باید صادرات در زمره ی این اطلاعات بگنجد. از آن جایی که کیفیت خوب مواد بازیافتی مورد توجه است، تاثیر آن باید بر اقتصاد بازار سنجیده شود. مواد بازیافتی با کیفیت بالا باید با قیمت مناسب در دسترس قرار گیرد. این مساله می تواند طراحان محصول و فرآیندکاران را برای مصرف آن تحت تاثیر قرار دهد.

–        آیا امتیازدهی (Rating) می تواند بر بهبود تصویر موجود پلاستیک ها اثرگذار باشد؟

Peter Breuer : در این زمینه برای من شک وجود دارد. حتی اگر وجود امتیازدهی به بهبود تصویر پلاستیک ها کمک کند، بازهم در نهایت خواص محصول، میزان سودآوری و احتمالات فنی است که می تواند بر تصویر کلی در مورد پلاستیک ها اثرگذار باشد. در واقع بهبود تصویر پلاستیک ها باید مورد توجه کل صنعت پلاستیک قرار گیرد. هر شخص در زنجیره ی ارزشی باید نقشی در این زمینه بازی کند.

ما در شرکت Motan به سرعت تحت تاثیر شرایط قرار نمیگیریم. ما پلاستیک نمیسازیم و آن را فرایند هم نمیکنیم. ما بیشتر در مقام نظارت هستیم. اگرچه علاقمندیم تصویر موجود در مورد پلاستیک ها بهبود داده شده و نقش خود را برای تاثیر گذاری در این زمینه بازی میکنیم.  ما به طور مداوم خطوط خود را بهبود داده و به موثرترین شکل ممکن با پلاستیک ها رفتار می کنیم. بنابراین مواد بازیافتی که به راحتی نمی تواند بازیافت شود، تحت فرآیندهای خودکار قرار می گیرد.

–        آیا صنعت 4/0 از اقتصاد مدور حمایت خواهد کرد؟

Peter Breuer : صنعت 4/0 که به معنی اتصال تولید و دیجیتالی شدن پیوسته می باشد، نقش مهمی را در این زمینه بازی خواهد کرد. میزان موفقیت اقتصاد مدور به این مساله بستگی خواهد داشت که چقدر شفافیت وجود خواهد داشت مبنی بر اینکه چه چیزی دقیقا به ماده اضافه شده و این محصول به کجا فرستاده خواهد شد. صنعت 4/0 به این شفافیت به طور قطع نیاز خواهد داشت. به عنوان مثال اگر این ماده برای یک محصول فنی طراحی شده است، دقیقا حاوی چه موادی می باشد. این اطلاعات به صورت سازماندهی شده باید در اختیار بازیافت کننده قرار گیرد تا بتواند به خوبی جداسازی و تنظیم را انجام دهد.

اگر ما اطلاعات دقیق مبنی بر نوع مواد تامینی و تحویلی داشته باشیم قادر خواهیم بود بررسی های قابل قبولی را انجام دهیم. هنوز فضای زیادی برای خودکارسازی بیشتر و بهبود وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا