اخباراقتصاد و مدیریت

یک ایده استارتاپی/ الکس والنسیا چگونه پرچمدار تولید محتوا شد؟

بسپار/ایران پلیمر محتوا پادشاه است و هیچ‌کس این را بهتر از «الکس والنسیا» نمی داند. او مدیر شرکت We Do است. کار این آژانس بازاریابی، تولید محتوا و استراتژیهای بازاریابی برای سازمان‌های بزرگ و کوچک است. طی چند سال گذشته، این شرکت رشد قابل توجهی داشته تا جایی که تعداد کارکنانش پنج برابر شده و در عرض سه سال، ۱۹۷ درصد رشد کرده.

آنها به لطف سال‌ها تجربه و تکنولوژی‌های آینده‌نگرانه، اقدام به طراحی اپلیکیشنی کردند که فرآیند تولید محتوا را بسیار آسان می‌کند. اپلیکیشنی به نام WeDo. الکس، ایده شرکتش را از همسرش گرفت. او می‌گوید: «همسرم روی یک وب‌سایت برای یک شرکت حقوقی کار می‌کرد و هر دو ناگهان دیدیم که محتوای موثر، چه تاثیری روی افزایش بازدید دارد. در آن زمان، هم شرکت‌های بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO) وجود داشتند و هم آژانس‌های طراحی وب، اما هیچ شرکتی نبود که محتوای هوشمندانه در مقیاس بالا تولید کند» و این‌گونه بود که شرکت WeDo متولد شد. آنها برای بازاریابی دیجیتال از طریق محتوا، روش جدیدی داشتند و همزمان با پیشرفت، شرکت‌های حقوقی، یکی پس از دیگری با آنها تماس می گرفتند. الکس قبل از ورود به این حوزه، سال‌ها در حوزه بانکداری کار می کرد. پس از ۲۰ سال سابقه در بانکداری، ناگهان محل کارش تصمیم به تعدیل نیرو گرفتند و او، کارش را از دست داد.

این همزمان با بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ بود که بسیاری از مردم جهان را بیکار و روانه خانه‌هایشان کرده بود. در شرایطی که دنیا در بحران فرو می‌رفت، او می‌توانست امیدش را از دست بدهد، اما تصمیم گرفت نیمه پر لیوان را ببیند. حالا که وقتش آزاد بود، زمان بیشتری را با خانواده اش می‌گذراند و در همان دوران بود که پروژه همسرش، برایش جالب شد. او همزمان که همسرش را در حال طراحی وب تماشا می‌کرد، به این نتیجه رسید که میان محتوا و فروش، احتمالا رابطه محکمی وجود دارد. و اولین گام را در مسیر تولید محتوا گذاشت. شرکت We Do حالا با سازمان‌های کوچک و بزرگ کار می‌کند، به ویژه شرکت‌های حقوقی و پزشکی. الکس می‌گوید: «تمام شرکت‌هایی که با ما کار می‌کنند، از سازمان های مطرحی چون فورچون ۵۰۰ گرفته تا شرکت‌های کوچک، همه پس از استفاده از اپلیکیشن ما نتایج خارق‌العاده ای می‌گیرند.» بسیاری از مشتریان آنها، قبلا خودشان محتوای خود را تولید

می کردند، اما پس از مدتی فهمیدند صرف توانستن، به معنای این نیست که باید همه کارها را خودشان انجام دهند. الکس می‌گوید: «آنها فقط ۲۵۰هزار دلار صرف استخدام کارکنانی برای تولید محتوا می‌کردند، بدون هیچ‌گونه لینک‌سازی، روابط عمومی و سئوی فنی.» اما استخدام یک شرکت ثالث نه تنها ارزانتر بود، بلکه اجازه می داد بیشتر روی حوزه تخصصشان تمرکز کنند و کار تولید محتوا را به کاردان بسپارند. این شرکت سال هاست که در زمینه تولید محتوا پیشگام است و تعهدش، شناسایی و رفع نیازهای هر مشتری است. اپلیکیشن WeDo ابتدا فقط برای مصرف داخلی طراحی شده بود، یعنی خود شرکت از آن استفاده می‌کردند، اما وقتی دیدند معرفی آن به عموم، چه تاثیری در صنعت تولید محتوا خواهد گذاشت، تصمیم گرفتند آن را منتشر کنند. الکس چه وقتی در حال مدیریت شرکت است و چه زمانی که در حال اجرای یک تکنولوژی جدید برای بر هم زدن صنعت تولید محتواست، روی سه چیز تمرکز دارد: روابط، رهبری و ارتباط و همین سه اصل بوده که شرکت را به سوی موفقیت سوق داده. وقتی از او درباره تبدیل یک ایده به واقعیت پرسیدیم گفت: «ایده‌ها معمولا وقت‌هایی سراغمان می آیند که اصلا انتظارش را نداریم. برای همین من همیشه ایده هایم را یادداشت می‌کنم یا به خودم ایمیل‌شان می‌کنم که فراموش نشوند. من با یک تیم اجرایی قدرتمند کار می‌کنم که کمک می‌کنند بذر ایده را بکاریم و پرورش دهیم تا به یک محصول ملموس، تبدیل شود. این ایده‌ها هستند که باعث رشد و پیشروی کسب‌وکارها می‌شوند و داشتن تیمی که بتوانید به آن تکیه کنید، یک سرمایه ارزشمند است.» به باور او، محتوا ترندی است که هنوز در حال رشد و گسترش است. این ترند او را شدیدا هیجان‌زده می‌کند. او می گوید: «برای کسی که برای دیگران، تولید محتوا می‌کند، هیچ محدودیت بازاری وجود ندارد و یک نکته دیگر که شاید هیچ‌کس قبولش نداشته باشد این است که ارزش پولی محتوا، چیزی است که خریدار، از آن بی خبر است. به همین علت، یکی از کارهای ما، آموزش شرکت‌هاست تا با اهمیت محتوا و ارزش بازار واقعی آن آشنا شوند. محتوایی که هوشمندانه و درست تولید شده باشد، می‌تواند برای مشتری چند میلیون دلار درآمد بیاورد. در حالی که هزینه‌ای که برایش کرده، چند صد دلار است.» یکی از عادت‌های خوب الکس، تخصیص و واگذاری وظایف است که به نظر خودش، یک هنر است. او برای انجام کارها به شدت به تیم حرفه‌ای خود متکی است.

به اعتقاد او، کار تیمی و ارتباط درست، از لازمه‌های هر کسب‌وکاری هستند که فروش را تحت تاثیر قرار می‌دهند. آنها در We Do، فرآیند فروش ساختاریافته ای ندارند. فرآیند فروششان خیلی ساده است: شرکت در وبینارها، صحبت در کنفرانس‌ها و شبکه‌سازی. او می‌گوید: «با تقویت و پرورش این روابط، به مرور یک نیاز شکل می گیرد و ارتباطات، تبدیل به مشتری می‌شوند. من روابطم را خیلی ارزشمند می‌دانم و تنها با افرادی کار می کنم که می‌دانم با فرهنگ شرکت، همسو هستند. مهم‌تر از همه اینکه، ما همیشه دیگران را نسبت به خودمان در اولویت داریم.» در پایان از او خواستیم نقل قول مورد علاقه‌اش را برای ما بازگو کند. او گفت: «نقل قولی از مارتین لوتر کینگ که می‌گوید معیار نهایی مرد بودن، این نیست که در زمان آسایش، کجا ایستاده، مهم این است که در دوران سختی‌ها و چالش‌ها، کجا ایستاده است.»

دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا