اخباراخبار ویژهمقالات

آخرین پیشرفت‌‌ها در تجهیزات پایین‌ دست خط

بسپار/ ایران پلیمر از کلاف کردن (reeling) محصول نهایی گرفته تا بررسی کیفیت آن، تجهیزات پایین‌‌دست اطمینان می‌‌دهند که لوله و پروفیل رانشگری‌‌شده پس از بیرون‌‌ آمدن از ریژه (die) به‌‌درستی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. در این مقاله، آخرین پیشرفت‌‌ها در تجهیزات پایین‌‌دست آورده شده است.

هنگامی که لوله یا پروفیل از ریژه خارج می‌‌شوند، وظیفه بررسی کیفیت و آماده‌‌سازی آن‌‌ها برای تحویل بعدی آغاز می‌‌شود. این کار از اندازه‌‌گیری قطر لوله و کیفیت سطح آن تا کلاف­پیچی (coiling) لوله روی قرقره (reel) یا برش آن به اندازه‌‌های متفاوت ادامه دارد.

شرکت Maillefer یک کلاف­پیچ (reeler) لوله برای مجراهای نازک (micro-duct) تولید کرده است که طول محصول را افزایش می‌‌دهد. کلاف‌‌کننده لوله KWD برای مجراهای نازک پیش از این محدود به یک کلاف 1000 میلی‌‌متری بود، اما اکنون در نسخه 1250 میلی‌‌متری در دسترس است.

مدیر فنی شرکت Maillefer گفت که عملکرد خط رانشگری و طول مجراهای نازک برای تاربافه‌‌های (fibre bundles) دمشی (blown) هم‌‌چنان موضوع پیشرفت و طراحی نوآورانه است. این شرکت ظرفیت طولی کلاف‌‌کردن محصول را درانتهای خطوط تولید مجراهای نازک به میزان تقریبی 3/2 بیشتر افزایش داده است.

کلاف­کن دوتایی خودکار KWD1250 در انتهای خط رانشگری مجراهای نازک شرکت Maillefer اضافه می‌‌شود و تولید مجراهای نازک با قطرهای 5/3 تا 16 میلی‌‌متر را میسر می‌‌سازد. دستگاه بزرگ‌‌تر می‌‌تواند کلاف‌‌های کامل 650 تا 1250 میلی‌‌متر با وزن تا 300 کیلوگرم را حمل و جابه‌‌جا کند. به‌‌گفته این شرکت، افزایش 67 درصدی حجم، فضای بیشتری را برای محصول باقی می‌‌گذارد.

کلاف­های با طول‌‌های بیشتر در عملیات بعدی سوارکردن (assembly) و غلاف­کشی (sheathing) به یک مزیت تبدیل می‌‌شوند،

مجراهای نازک مجزا را می‌‌توان در کنار هم قرار داد تا با هم بسته‌‌بندی شوند و در یک مجرای اصلی جمع شوند. یک بسته می‌‌تواند تا 24 مجرای نازک را در خود جای دهد و قطر خارجی آن تا 63 میلی‌‌متر باشد. با در اختیار داشتن مجراهای نازک طولانی­تر، از هر کلافی که سوار‌کردن و غلاف­کشی را خوراک‌‌دهی می‌‌کند، نیاز به جوش دادن مجراها کاهش می­یابد و می­شود بسته­ای با طول بیش­تر را در هر بار تولید کرد.

برای طول‌‌های بیشتر، شرکت Maillefer جایگزینی را ارایه می‌‌دهد که از استوانه‌‌ها‌‌ (barrel) به جای کلاف‌‌کن­ها استفاده می‌‌کند. بسته‌‌بند (packer) استوانه‌‌ای خودکار این شرکت برای طول بیشتر در سرعت‌‌های زیاد روی سیلندرهای هشت‌‌ضلعی (octagon) مناسب است. این موضوع مزایای متعددی را در رابطه با هزینه ارایه می‌‌دهد، از جمله زمان کوتاه‌‌تر برای تولید بسته‌‌ها که به لطف توقف‌‌های کمتر در طول مجراهای نازک به‌‌دست می‌‌آید. طول نازک­لوله‌‌هایی (tubes) که در استوانه‌‌های با ظرفیت زیاد هستند نسبت به آن‌‌هایی که روی کلاف هستند بسیار بیشتر است. هم‌‌چنین با شل­پیچی نازک‌‌لوله‌‌، یکپارچگی و بدون تنش بودن مجرای نازک حفظ می‌‌شود.

این شرکت می‌‌گوید، برهم‌‌چینی (stack) و انبارش استوانه‌‌های هشت‌‌ضلعی قبل از استفاده در عملیات سرهم‌‌بندی بعدی آسان است و همین‌‌طور بازکردن لوله از استوانه‌‌های هشت‌‌ضلعی نیز بسیار آسان است.

به‌‌روزرسانی کلاف‌‌پیچی

شرکت ایتالیایی FB Balzanelli طیفی از کلاف‌‌پیچ‌‌های خودکار خود را برای لوله‌‌های با اندازه بزرگ‌‌تر اصلاح کرده است (شکل1). این شرکت می‌‌گوید نصب لوله از یک کلاف برای پیمانکاران نصب لوله ساده‌‌تر و سریع‌‌تر است، زیرا جوشکاری کمتری مورد نیاز است. این شرکت می‌‌گوید که سِری کلاف‌‌پیچ‌‌های Excellence شرکت شامل مدل‌‌های TR3510PE و TR3515PE ویژگی‌‌های جدیدی را در خود دارند که خودکارسازی را افزایش می‌‌دهد و تجهیزات را برای کار ایمن‌‌تر می‌‌کند. کلاف‌‌پیچ‌‌ها را می‌‌توان به صورت مرحله‌‌ای ارتقا داد و شامل دو جز اصلی است، سامانه کلاف­کن و تسمه‌‌بند (strapping) خودکار.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه

[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۳۲ ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا