اخبار

آذرماه، آخرین فرصت استفاده از مزایای تسهیل تسویه بدهکاران بانکی

بسپار/ایران پلیمر  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فعالان اقتصادی تا پایان‌آذرماه مهلت دارند مشمول استفاده از مزایای تسهیل تسویه بدهی‌های خود شوند و محاسبه سود آنها بر اساس سود ساده خواهد بود.

محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به مصوبه سال ۹۷، نحوه محاسبه سود ناشی از تسهیلات به بخش‌های تولیدی کشور، براساس مصوبه مجلس و تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اما بر اساس توافقی که انجام شده، مقرر شد سود ساده به جای سود مرکب در دستور کار محاسباتی نظام بانکی کشور قرار بگیرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با توجه به ابلاغیه قانون در سال ۹۸ همه فعالان اقتصادی تولیدی در بخش‌های مختلف می‌توانستند به نظام بانکی تقاضای خود را ارائه کنند و تسهیلات نقدی را جایگزین تعهدات تسهیلات با نحوه محاسبه سود مرکب قرار دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونایی کشور و پس از پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی مجلس، مقرر شد تا پایان آذرماه امسال ارائه تقاضاها به نظام بانکی امکان پذیر باشد.

پور ابراهیمی یادآور شد: از همه فعالان اقتصادی در سراسر کشور در خواست می‌کنیم از این ظرفیت قانونی استفاده کرده و درخواست خود را تا پایان آذرماه به بانک‌هایی که از آنها تسهیلات دریافت کردند، ارائه کنند تا بر اساس قوانین، مشمول استفاده از مزایای تسهیل تسویه بدهکاران بانکی شوند.

نماینده مردم کرمان عنوان کرد: مقرر شد جرایم و سودهای مرکبی که در تسویه بانک ها لحاظ شده، حذف شود و این موضوع به همه فعلان اقتصادی که درگیر تسویه تعهدات خود بودند، کمک شایانی خواهد کرد.

به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، همه فعالان اقتصادی که از سال ۹۳ این تسهیلات را دریافت کردند، مشمول این قانون هستند و نحوه تسویه برای اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می‌شود.

پورابراهیمی سقف این تسهیلات در زمان ارائه درخواست را برای حقیقی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان و برای حقوقی‌هاسقف ۲ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: طبق گزارش های دریافت شده، بعضی از بانک‌ها به وظایف خود برای اعطای تسهیلات به خوبی عمل کردند و متاسفانه برخی از بانک‌ها نسبت به درخواست و پیگیری اجرای درخواست وام اقدام نکردند.

وی با تاکید بر اینکه ثبت درخواست برای دریافت تسهیلات و تسویه وام قبلی کمک شایانی به هر دو طیف این موضوع می‌کند، خاطرنشان کرد: این موضوع به کاهش تعهدات فعالان اقتصادی به نظام بانکی کمک خواهد کرد تا گره‌ای از مشکلات بدهی آنها به بانک‌ها رفع شود. از آنجا که تسویه به صورت نقدی است، به بانک‌ها نیز کمک شایانی خواهد کرد.

در محاسبه سود ساده، فقط اصل سرمایه و سودی که به آن تعلق می‌گیرد مهم است ولی سود مرکب، سودی ترکیب شده و مضاعف است. در محاسبه سود مرکب علاوه بر محاسبه سودی که به اصل سرمایه تعلق می‌گیرد، سودی که به خود سودها تعلق می‌گیرد هم در نظر گرفته می‌شود.

در بهره ساده، بهره دریافتی سرمایه‌گذاری نمی‌شود و بنابراین بهره‌ای که در هر دوره دریافت می‌شود، فقط از محل سرمایه‌گذاری اولیه خواهد بود.

 

اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا