اخباراخبار ویژه

آرامش نسبی بعد از التهاب در بازار PVC و دیگر محصولات پلیمری

بسپار/ایران پلیمر پلیمرها در حالی هفته جاری را پشت سر می‌گذارند که معاملات مربوط به پرالتهاب‌ترین محصول آنها یعنی PVC به آرامش نسبی رسیده است.

این امر نشانه مهمی از احتمال تغییر فاز در کل بازار پلیمرهاست گویی کل بازار با جرقه‌هایی از تغییر فاز معاملاتی قیمتی روبه‌رو شده‌اند. پس از گذراندن روزهای معاملاتی متلاطم در بازار این محصول جذاب از پلیمرها، سرانجام درصد رقابت برای خرید گروه کالایی pvc۱۲.۱۸ ثبت شد که نسبت به میزان رقابت هفته گذشته با کاهش ۵۰ درصدی همراه بوده است. البته با وجود اینکه متوسط رقابت معاملات با کاهش معنی‌داری همراه بوده است، میزان رقابت مربوط به عرضه نقدی همواره عدد بالای ۳۱ درصد را نشان می‌‌دهد. نقش پررنگ استمرار عرضه این محصول در بورس کالا در کنار راستی‌آزمایی‌های سمت تقاضا سبب شده است که تقاضای این هفته نسبت به هفته گذشته با کاهش ۱۵ درصدی همراه شود. در کنار این موارد برخی از افزایش تزریق واقعی کالا به بازار صحبت می‌کنند که این موضوع با تاثیر بر جو روانی حاکم بر بازار انتظار بالا رفتن عرضه در روزهای آینده را تقویت می‌کند. با تکیه بر آمار و ارقام موجود می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تلاش‌ها برای مدیریت بازار پرالتهاب گروه کالایی pvc که این روزها بسیار از سوی نهادهای متولی مورد توجه قرار گرفته است، موفقیت‌آمیز بوده و حمایت‌های صورت گرفته موثر واقع شده است.

البته بالا بودن جدی قیمت‌ها در بورس کالا با اهرم رقابت‌های قیمتی و فاصله گرفتن نرخ‌های موجود در بورس و بازار آزاد pvc در نهایت به کاهش جذابیت خرید و افت تقاضا منجر شده است. برآیند همه وقایع اخیر حکایت از دورنمای مبهم پتانسیل رشد قیمت‌ها دارد که رقابت برای خرید را با تردید همراه ساخته است.

به گفته دکتر باقری کارشناس بازار محصولات پتروشیمی، به رغم نوسان‌های بی‌سابقه بهای ارز آزاد و فاصله قابل توجه آن با بهای نیمایی، روند قیمتی حاکم بر بازار محصولات پتروشیمی همراه با آرامشی نسبی به‌صورت تدریجی شکل صعودی به خود گرفته است. در حالی که در سایر بازارها نظیر محصولات فلزی این افزایش با شتاب قابل توجه همراه بوده است که سبب شده قیمت‌ها در این بازارها خیلی توجیه‌پذیر نباشند. بنابراین به رغم صعود آهسته نرخ محصولات پتروشیمی جو حاکم بر بازار را به گونه‌ای ساماندهی کرده که در صورت افت بهای ارز، تعدیل قیمتی قابل توجهی به دنبال آن اتفاق نیفتد و بازه نوسان قیمتی در این بازار نسبت به سایر بازارها کمتر خواهد بود.

وی معتقد است: تفاوت اساسی بازار پتروشیمی با سایر بازارها انواع مختلف محصول و ویژگی‌های متفاوت آنهاست که هر کدام از آنها با حجم عرضه و تقاضای متفاوتی مواجه هستند. در حالی که کوچک‌ترین تغییری که در سیاست‌های مربوط به عرضه رخ دهد بر میزان رقابت قیمت و تقاضای محصول تاثیر بسزایی خواهد داشت. از بین محصولات پتروشیمیایی برخی از آنها نظیر pvc و پلی پروپیلن‌ها از منظر ویژگی‌های فنی و موارد مصرف جذابیت بیشتری دارند. بر این اساس در مقاطع مختلفی از زمان با رقابت‌های قیمتی معنی‌داری همراه می‌شوند. برآوردها حاکی‌از آن است که مدیریت صحیح بازار از جانب افزایش عرضه‌ها اتفاق می‌افتد تا از طریق تدابیر گوناگونی که از سوی نهادهای متولی امکان پیاده‌سازی آن وجود دارد بتوان جو متلاطم بازار این محصولات را تا حدود زیادی به سمت و سوی آرامش و متعادل شدن عرضه و تقاضا هدایت کند و از سوی دیگر امکان تغذیه کافی بازار داخلی فراهم شود. در کنار روند افزایشی عرضه، موثرترین راه نظارت و کنترل پس از معاملات بورس کالا است، یعنی در مرحله حمل و خروج محصول از انبارها با مشخص شدن مقاصد مواد اولیه خریداری شده از بورس کالا می‌توان با رهگیری آنها از دستیابی تولیدکننده واقعی به مواد اولیه اطمینان حاصل کرد.

دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا