اخبار

آرامکو رکورد تاریخی ۱۶۱ میلیارد دلار سود را ثبت کرد

بسپار/ایران پلیمر شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، از ثبت رکورد تاریخی سود این شرکت در سال ۲۰۲۲ خبر داد.

بر اساس گزارشی که روز یکشنبه ۲۱ اسفند در سایت آرامکو منتشر شد، این شرکت در سال گذشته ۱۶۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار درآمد خالص داشته که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۴۶.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

امین ناصر، مدیر اجرایی آرامکو، گفته است چنین حجمی از درآمد، احتمالا تاکنون در هیچ شرکت نفتی ثبت نشده است.

این گزارش می‌افزاید علت چنین جهشی، افزایش قیمت‌های جهانی نفت، بهبود حاشیه سود پالایشگاه‌ها و افزایش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی بوده است.

البته رقم یاد شده صرفا مربوط به درآمد خالص خود شرکت آرامکو است، وگرنه بر اساس ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، کل درآمدهای خالص عربستان از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی طی سال گذشته ۲۸۲ میلیارد دلار بوده که ۵۳ درصد بیش از سال ۲۰۲۱ است. این رقم برای ایران ۵۸ میلیارد دلار برآورد شده است که ۴۹ درصد بیش از سال ۲۰۲۱ است.

آرامکو در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید میزان سرمایه‌گذاری این شرکت در پروژه‌های نفت‌وگاز، پتروشیمی و پالایشگاهی، همچنین کربن‌زدایی و توسعه انرژی‌های پایدار در سال گذشته میلادی ۳۷.۶ میلیارد دلار بوده که ۱۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.

انتظار می‌رود این رقم با احتساب سرمایه‌های خارجی در سال جاری به ۴۵ تا ۵۵ میلیارد دلار برسد و تا نیمه دهه جاری میلادی این سطح از سرمایه‌گذاری ادامه یابد.

چنین حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز عربستان در حالی است که بنابر ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پروژه‌های تولید نفت و گاز ایران از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا سالانه حدود سه میلیارد دلار بوده است.

آمارهای آرامکو نشان می‌دهد که تولید نفت، میعانات، مایعات گازی و همچنین انواع گازها توسط عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ روزانه به‌طور متوسط ۱۳.۶ میلیون بشکه معادل نفت خام، بوده که ۱۱.۵ میلیون بشکه از آن هیدروکربورهای مایع بوده است.

این گزارش به تولید نفت خام کشور به‌طور خاص اشاره نکرده، اما آمارهای اوپک نشان می‌دهد که عربستان در سال گذشته میلادی روزانه بیش از ۱۰.۵ میلیون بشکه تولید نفت خام داشته است که ۱۵ درصد بیش از سال ۲۰۲۱ است. در مجموع تولید عربستان معادل بیش از ۳۶ درصد کل تولید نفت خام اعضای اوپک بوده است.

تولید روزانه نفت خام ایران نیز در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۵ میلیون بشکه بود. این رقم قبل از تحریم‌های آمریکا ۳.۸ میلیون بشکه در روز بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا