اخبار

آزمون ماشین سپاهان: یک سیستم جدید انتقال مواد در ایران پلاست رونمایی شد

بسپار/ ایران پلیمر محسن مقاره‌عابد، مدیر‌عامل شرکت آزمون ماشین سپاهان از سال 1370 وارد صنعت ساخت ماشین‌آلات انتقال مواد شد و این فعالیت تا امروز ادامه داشته است. مقاره عابد می گوید: شرکت ما در زمینه‌ی ساخت ماشین‌آلات انتقال مواد مانند گرانول، سیالات با گرانروی بالا و سیالات خورنده ‌که پمپ‌های عادی قابلیت انتقال آن را ندارند فعالیت می‌کند. ما از سال 70 در بخش‌های دولتی و خصوصی صنعت فعالیت داشته‌ایم و از سال 83 به عنوان پیمان‌کار بخش خصوصی به فعالیت پرداخته‌ایم.
مشتریان ما به طور عمده از صنایع غذایی، پلیمری و معدنی هستند. ما خطوط تولید‌ این صنایع را طراحی می‌کنیم و در این زمینه‌ها صادراتی هم به کشور‌هایی همچون مالزی و ازبکستان داشته‌ایم. 
امسال اولین دوره است که در نمایشگاه ایران پلاست حاضر می‌شویم و پیش از این 14 دوره در نمایشگاه صنعت و در سال 96 در نمایشگاه تهران پلاست شرکت کرده‌ایم.
30 تا 40 درصد تولیدات ما به صنایع پلیمری و مشتریان فعال در این زمینه اختصاص دارند و به همین علت حضور در ایران پلاست برای ما معنادار خواهد بود. 
او در مورد نوآوری جدید قابل ارایه در نمایشگاه می گوید: بله ما دستگاهی را برای انتقال پودر‌هایی از قبیل تالک، PVC، دی اکسید تیتان و گرانول طراحی کرده‌ایم که قابلیت تنظیم زاویه از صفر تا نود درجه را دارد و همچنین عدم ایجاد آلودگی صوتی، مصرف کم انرژی، بسته بودن سیستم (به لحاظ نشت مواد پودری به محیط اطراف به هنگام انتقال) از ویژگیهای دیگر این دستگاه است که برای اولین بار در ایران پلاست از آن رونمایی کردیم.
از وی می پرسیم پس از سه دهه فعالیت در صنعت چه نظری دربارهی واحدهای تحقیق و توسعه دارید؟ کار شما بیشتر خلق دانش فنی است یا مهندسی معکوس؟ می گوید: شرکتها اطلاعاتی دربارهی این مسایل منتشر نمیکنند در نتیجه آماری برای قضاوت در این زمینه وجود ندارد. اما دربارهی شرکت ما، میتوانم به صراحت بگویم که علاقه‌مند به نوآوری و رفع مشکلات صنعت هستیم و فعالیت‌های توسعه‌ای ما در مهندسی معکوس خلاصه نمی‌شود.
رقبای ما از اروپا و آمریکا هستند که برای ما تهدید محسوب نمی‌شوند. چون ما خط تولید را متناسب با شرایط کارخانه طراحی و اجرا می‌کنیم که به نوعی سفارشی هستند و در این زمینه مشکلی نداشته‌ایم.
هدف ما نوآوری آن هم به صورت سالیانه و ساخت ماشین‌آلاتی است که در ایران تولید نشده‌اند. همواره باعث شگفتی صنعت‌گران بوده ایم.
او افزایش نرخ ارز را یک تیغ دو لبه می داند و می افزاید: بالا رفتن نرخ ارز، از یک طرف باعث رونق تولید داخلی محصولات با مشابه خارجی می‌شود و این صنایع فرصت خوبی برای توسعه پیدا می‌کنند اما از سوی دیگر افزایش قیمت قطعات خارجی مورد مصرف صنایع را در پی دارد، بعضا” با چند برابر قیمت هم قابل تهیه نیستند که حاشیه سود صنعت را کم و در نهایت بی رغبتی بازار سرمایه را در پی خواهد داشت. صنعت‌گران عاشق حرفه‌ی خود هستند در غیر این صورت تجارت‌های پرسود‌تری در ایران وجود دارند که با افزایش چند برابری نرخ دلار، سرمایه‌ی شما هم چند برابر می‌شود. باید تجهیزات و مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار صنعت‌گران قرار گیرد تا این مشکل برطرف شود.
ما عاشق تولید هستیم و بدون تولید زندگی برایمان معنایی ندارد. یک وارد کننده‌ی صرف اگر به روز‌ترین تجهیزات را هم وارد کند در نهایت هیچ تفاوتی با یک سوپر مارکت نخواهد داشت.
مادیات همواره برای صنعت‌گران در درجه‌ی دوم بوده است و در وهله‌ی اول این چالش‌هاست که برای ما ارزش محسوب می شود و برای ما نشاط آور هستند.
از مقاره عابد می پرسیم آیا در مسیر فعالیت خود از دانشگاه ها کمک گرفته اند؟ می گوید: همواره برای رفع مشکلات به سراغ دانشگاه رفته‌ایم و از این کار رضایت کامل داریم. در واقع رجوع به دانشگاه از رموز موفقیت ماست.
حفظ جوی که در حال حاضر برای حمایت از صنعت‌گران و شرکت‌های دانش‌ بنیان شکل گرفته حائز اهمیت است و نباید پس از بازگشت مجدد دلارهای نفتی با واردات بی‌رویه آن‌ها را دوباره دلسرد کنیم!

 

ستاد خبری ایران پلاست 

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گزارش ها را که در شماره   203 ماهنامه بسپار در نیمه  شهریورماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا