اخبار

آسیب صادرات غیرنفتی از توزیع ارز غیررقابتی/ پتروشیمی ها به دلیل پایین بودن نرخ خوراک خود، ارز را با قیمت پایین تری در نیما عرضه می کنند

بسپار/ایران پلیمر مشاور عالی کنفدراسیون صادرات ایران دو راهکار برای پایداری فروش ارز صادرات غیرنفتی در بازار ارائه کرد و گفت: یا دولت با نرخ ترجیحی ارز صادرات غیرنفتی را خریداری کند و یا برای تامین ارز وارداتی، گروه های کالایی را در بخش واردات در مقابل صادرات قرار دهد.

مهدی طباطبایی در گفتگویی درباره تفاوت نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد، اظهار کرد: این تفاوت نرخ مشکلاتی را در فروش ارز صادرات غیرنفتی ایجاد کرده است؛ چراکه پتروشیمی ها به دلیل پایین بودن نرخ خوراکشان با قیمت پایین تری ارز خود را در سامانه نیما عرضه می کنند در حالی که این نرخ برای صادرات غیرنفتی صرفه اقتصادی ندارد.

وی تاکید کرد: اختلاف 10 درصدی نرخ ارز باعث قفل شدن کارها شده و تقاضا برای ارز غیرنفتی وجود ندارد.

به گفته طباطبایی، پتروشیمی ها به دلیل دریافت خوراک ارزان می توانند ارز خود را با قیمت پایین عرضه کنند؛ اما برای کالاهای غیرنفتی هزینه های تولید کالاهای بر مبنای نرخ ارز آزاد رقم می خورد که ارائه آن با نرخ پتروشیمی ها برابری نمی کند.

وی تاکید کرد: عمده صادرات غیرنفتی نیز صنایع غذایی و محصولات کشاورزی هستند که در کشورهای هدف رقیب دارند، بنابراین نمی توانند با اختلاف 10 درصدی در بازار هدف رقابت کنند.

مشاور عالی کنفدراسیون صادرات ایران از خطر بازگشت تجربه قبل در راستای خروج صادرکنندگان شناسنامه دار ارز بازار خبر داد و گفت: در این شرایط صادرکنندگان اصیل دست از فعالیت برداشته و صادرکنندگان متفرقه وارد بازار می شوند و بازارهای هدف را دچار مشکل می کنند چراکه غیرحرفه ای ها وارد بازار می شوند.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی ها به دلیل دریافت خوراک ارزان با نرخ تکلیفی ارز خود را ارائه می کنند، افزود: در راستای نرخ های تکلیفی گاهی تصمیم گیران دچار اشتباهات سیاسی می شوند و تاثیر منفی آن در حوزه صادرات غیر نفتی تاثیرگذار میشود.

طباطبایی برای جلوگیری از این اتفاق دو راهکار پیشنهاد کرد و گفت: یا بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی را با نرخ ترجیحی خریداری کند و یا تخصیص ارز واردات در مقابل صادرات را ایجاد کند تا برخی از گروه های کالایی فقط ارز را از صادرات غیرنفتی تامین کنند.

وی با بیان اینکه اکنون تقاضا برای ارز صادرات غیرنفتی بسیار پایین است، افزود: اکثر گروه های کالایی قابلیت دریافت ارز از نیما را دارند و در این راستا تقاضا برای ارز پتروشیمی ها بیشتر است چراکه با تمام هزینه های اضافه برای جابه جایی ها ی مالی ارز پتروشیمی ها بصرفه تر است.


اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا