اخباراخبار ویژه

آسیب های ویروس همه گیر کرونا به بازار پوشش های محلی

بسپار / ایران پلیمر  دولت چین در مقابله با کووید 19 برتری بسیاری از خود نشان داد، اما اقتصاد چین همچنان با چالش های جدی روبروست.

بیماری همه گیر ویروس کرونا پس از ماه مارس سال 2020، جهان را به سوی بی نظمی کشانده است. ظاهرا، این ویروس که سبب وقفه ی کل اقتصاد چین در اواخر ماه ژانویه و همه ماه فوریه شده بود، دست کم گرفته شده. این بیماری آنقدر واگیردار است که اقتصاد جهانی را به سمت رکود می کشاند و آسیب های وارده همگام با کاهش سریع تقاضا برای صنعت پوشش نیز اجتناب ناپذیر است. دولت چین توان مدیریتی و برتری خوبی در مقابله با ویروس کرونا از خود نشان داد و موفق شد به سرعت ضربات ویروس را در چین به حداقل ممکن برساند، اما اقتصاد چین به دلیل تقاضای بسیار ضعیف امریکا و اروپا، در میان مدت هنوز با چالش های جدی روبروست. تقاضا برای پوشش به خصوص انواع پوشش های صنعتی مرتبط با خودرو، مبلمان چوبی، لوازم الکترونیکی و ابزارهای الکتریکی کاهش یافته است.

بازار املاک و مستغلات، همچنان کلید پشتیبابی درآمد خالص

بنا به گزارش های منتشر شده از CRIC، در دو ماه اول سال 2020، ارزش فروش خانه های جدید تا 9/35 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2019 کاهش پیدا کرده است. اما به دنبال مهار کووید19 در ماه مارس، روند فروش مسکن های جدید سریعا رو به بهبود است و پیش بینی می شود که بازار املاک و مستغلات در سه ماهه دوم رشد خود را از سرگیرد. این در حالیست که متراژ خرید زمین نسبت به سال گذشته 3/ 29 درصد کاهش یافت.

از آنجا که بازار پوشش های ساختمانی حدود 50 درصد کل پوشش ها را تشکیل می دهد، بازار املاک و مستغلات بخش مهمی برای تعیین محل خالص درآمد صنعت پوشش محسوب میشود . با توجه به اینکه تقاضاهای اساسی برای مسکن همچنان وجود دارد، اگر ارزیابی کل سال را درنظر بگیریم صنعت پوشش های ساختمانی نوسان خیلی زیادی نخواهد داشت مگر اینکه تعلیق اقتصاد جهانی توسط کووید 19 از آنچه که پیش بینی شده هم طولانی تر باشد.

زیرساخت ها: آخرین راه سرمایه گذاری ممکن برای مواد ساختمانی از جمله پوشش ها

بر طبق تحقیقات انجام شده توسط انجمن صنایع ملی پوشش چین، بیشتر شرکت های بزرگ پوشش در چین در ماه مارس تولیدات خود را از سرگرفته اند. اما آنها همچنان با چندین چالش اساسی روبرو هستند از کندی حمل و نقل کالاها و تقاضای کم از بازارهای پایین دست گرفته تا کمبود جریان نقدینگی.

علاوه بر این، پس از جشنواره بهار، پروژه های ساخت و ساز زیرساخت ها به دلیل نگرانی از خطر همه گیری بیماری در بین کارگران ساختمانی که اغلب با همدیگر در خوابگاه زندگی می کنند، آغاز نشد. مشکل دیگر کمبود کارگر است چراکه کارگران برای اجتناب از خطر می خواهند بیشتر در زادگاه شان بمانند و به دنبال کار باشند. به دلیل تقاضای کم و کاست از بازارهای پایین دست، برخی شرکت های پوششی قیمت فروش را بین 5 تا 10 درصد کم کرده اند. با این حال، این قابل پیش بینی است که دولت با سرمایه گذاری های کلان در پروژه های زیرساختی مثل مترو و بزرگراه ها اقتصاد را تحریک کند. در نتیجه در آینده نزدیک، فرصت هایی برای پوشش های ضد آب و پوشش های ساختمانی ببرونگاهی بسیار جذاب خواهد بود. اما بازار پوشش هنوز چشمداشت زیادی در ساخت پروژه های زیربنایی دارد تا بتواند تقاضای کم بخش های بازار مصرفی را جبران کند. هرچند بعید به نظر می رسد که کل بازار پوشش بتواند تنها با تکیه به بخش صنعتی رشد کند. در سال 2020 افت بازار پوشش امری اجتناب ناپذیر است.

ارزش کل صادرات چین در دو ماهه اول سال 9/15 درصد کاهش یافته است. در مقابل ارزش واردات تنها به مقدار 4/2 درصد کاهش داشته است. اما قراردادهای دو ماهه اول پیش از همه گیری بیماری عمدتا امضا شده بودند. پیامدهای این بیماری همگانی در تجارت در ماه آورریل منعکس شد. از آنجا که بیماری همه گیر کووید 19 در اروپا و امریکا گسترش یافته است، تقاضا برای ابزار و وسایل خودرو و الکترونیکی و مبلمان چوبی تنزل می یابد.

سه تولیدکننده بزرگ خودرو امریکایی، تولیدات خود را متوقف کرده و یا برای ساخت تجهیزات پزشکی برنامه ریزی کرده اند و بنابراین بازارهای فرعی وابسته به آن مانند پوشش های کارخانه ای و پوشش های پودری برای چرخ ها و پوشش های قطعات داخلی همگی تحت تاثیر قرار می گیرد. در دو ماهه اول سال 2020 حجم صادرات مبلمان منزل و قطعات آن تا 9/22 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2019 کاهش پیدا کرد.

 

مترجم: مهندس مطهره کرامتی نیا، دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر- رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۵ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا