اخبار

آشنایی با صنعت قالب سازی و انواع قالب های پلاستیک

بسپار/ایران پلیمر قالب سازی صنعتی پرکاربرد است که امروزه از آن برای تولید انواع قطعات پلاستیکی استفاده می شود. صنایع قالب سازی مدرن در حال حاضر تولیدکننده انواع قطعات ریز و درشتی اند که در اطرافمان می بینیم. به کمک صنایع قالب سازی می توان انواع بطری پلاستیکی تا قطعات کاربردی برای خودرو و گوشی تلفن همراه را تولید کرد. سرعت و دقت این نوع قالب بسیار بالا بوده و می توان میزان ضخامت قطعه را نیز کنترل کرد.

آشنایی با انواع قالب سازی

صنایع قالب سازی را می توان جزو صنایع سنگی به شمار آورد. در این صنعت، ابتدا طراحان ماهر با کمک نرم افزارهای حرفه ای، قالب را طراحی کرده و سپس طرح نهایی را به قسمت ریخته گری تحویل می دهند. بعد از اینکه قالب طراحی شد، می توان انواع قطعات فلزی و پلاستیکی را تولید کرد؛ بنابراین، مراحل ساخت قالب را می توان به دو مرحله طراحی قالب و ساخت آن تقسیم کرد.  قالب سازی خود انواع مختلفی دارد برای مثال می توان به روش ریخته گری، آهنگری و پرسی اشاره کرد. ریخته گری خود یکی از روش های رایج برای ساخت قالب است که به دسته های زیر تقسیم می شود:

قالبی

ماسه ای

پیوسته

دقیق

فوم از بین رونده

روش ماسه ای بیشتر برای ساخت قطعاتی مناسب است که قرار است در ابعاد مختلفی تولید شده و دارای دمای بسیار بالایی باشند. برای مثال بیشتر قطعات فلزی را با قالب های ماسه ای می سازند، چرا که در مقابل داغی بیش از حد بسیار مقاوم اند.

قالب سازی تزریق پلاستیک چیست و چرا بسیار پرکاربرد است؟

از قالب سازی تزریق پلاستیک برای ساخت انواع قطعات پلاستیکی استفاده می شود. در این روش، مواد اولیه ابتدا از مخزن وارد قسمت گرمایش شده و بعد از گرم و ذوب شدن، با فشار زیادی به قالب دو تکه تزریق می شود. از آنجایی که سرعت و دقت این کار بسیار بالا است، امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده و جز برترین رشته های صنایع قالب سازی محسوب می شود. بعد از این که مواد مذاب به داخل قالب تزریق شد، از آنجایی که قالب سرد است، قطعه سریعا شکل گرفته و بعد از فرایند سردسازی به بیرون پرتاب می شود. این نوع قالب دو تکه بوده و با گیره های مخصوصی چفت می شوند. گیره برای چفت کردن سمبه و ماتریس به کار می رود. اگر گیره ها دو قسمت قالب را به خوبی چفت نکنند، امکان سرریز شدن مواد مذاب پلاستیکی از قالب وجود دارد. به همین دلیل است که قطعات یدکی در صنایع قالب سازی بسیار اهمیت دارند و لازم است هر از چندگاهی دستگاه سرویس شده و برخی از قطعات آن تعویض شوند.

 

قالب سازی بادی، پرسی و دورانی

در معرفی انواع روش های ساخت قطعه می توان به روش بادی یا پرسی اشاره کرد. درست است که در صنایع قالب سازی بیشتر از روش تزریق پلاستیک استفاده می شود اما قالب های بادی و پرسی نیز جایگاه خاص خود را در این صنعت دارند. در روش بادی همان‌طور که از نام این نوع قالب پیداست، باد نقش اصلی را در شکل‌گیری قطعه دارد. به این ترتیب که ابتدا مواد مذاب وارد قالب شده و سپس جریان شدید باد آن را به شکل قالب در آورده و سپس با باز شدن دو قسمت از قالب قطعه خارج می شود.

در قالب سازی پرسی نیز فشار نقش مهمی در شکل گیری قطعه ایفا می کند. در این نوع قالب سازی ابتدا پلاستیک قابل انعطاف وارد قالب شده سپس دو قسمت قالب با شدت بسیاری به هم فشرده می شوند. از این روش بیشتر برای ساخت قطعات توپر استفاده می شود. دقت کار در روش پرسی به پای روش تزریق پلاستیک و بادی نمی رسد اما سرعت بسیار بالا بوده و برای ساخت تعداد بسیار زیادی از قطعات در زمان کوتاه بسیار مناسب است.

قالب دورانی را در صنایع قالب سازی با نام روتو نیز می شناسند. در این نوع قالب سازی حرکت های دورانی مداوم و حرارت موجب ساخته شدن قطعه در قالب می شود. برای ساخته شدن قطعه توسط قالب دورانی؛ ابتدا مقدار مشخصی پودر پلیمر وارد قالب شده سپس این پودر با حرارت و دوران ‌به شکل قالب در می آید. مزیت استفاده از روش دورانی در کم بودن میزان مصرف انرژی و سرعت آن است.

 

جمع بندی

از قالب سازی پلاستیک برای ساخت انواع قطعات پلاستیکی استفاده می شود. بسیاری از قطعات پلاستیکی که در اطراف ما وجود دارند اغلب با قالب ساخته شده اند؛ اما روش تزریق پلاستیک بیش از سایر روش ها کاربرد دارد. این به دلیل دقت و سرعت بالای این دستگاه است؛ اما روش های دیگری نیز در صنایع قالب سازی مرسوم است که در مقاله حاضر به آن ها اشاره کردیم. روش بادی، پرسی و دورانی چند نمونه از روش های تولید قطعه پلاستیکی اند.

 

این مطلب در خبرگزاری ایسنا و به سفارش ویژن مولد با آدرس visionmold.co منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا