اخبار

آغاز بررسی سیستمی سابقه واردات بازرگانان

بسپار/ایران پلیمر بر اساس اطلاعاتی که در سامانه جامع تجارت منتشر شده، در راستای اجرایی شدن « مصوبات کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری»، از میانه هفته گذشته سابقه واردات بازرگانان در ۲۳۸ ردیف تعرفه‌ جدید، علاوه بر تعرفه‌های مشمول سابقه واردات پیشین، به صورت سیستمی کنترل خواهد شد.

بر این اساس از این پس شرط سابقه واردات برای کلیه مجموعه‌های تولیدی و بازرگانی (حالت ثبت‌ سفارش‌های هیچکدام، نیاز تولید خود، مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید) لحاظ خواهد شد.

طبق این اطلاعیه میزان مجاز سابقه واردات برای هر تعرفه، برابر با میانگین واردات (ترخیص) بازرگان در دو سال گذشته از آن تعرفه (یا تعرفه متناظر آن در سال‌های گذشته) است. بر این اساس از روز سه شنبه، دوازدهم اردیبهشت، در استعلام ضوابط پرونده‌های ثبت‌سفارش برای کالاهای با تعرفه‌های فوق، مجوز دهنده جدیدی با عنوان “بررسی سیستمی سابقه واردات” اجباری شده است. البته برای اخذ مجوز “بررسی سیستمی سابقه واردات” نیازی به پیگیری یا مراجعه حضوری متقاضیان نیست.

همچنین سامانه جامع تجارت اعلام کرده که تمام درخواست‌ مجوزهای سیستمی ارسالی کاربران از دوازدهم به بعد، حداکثر تا پایان زمان اداری روز یکشنبه مورخ هفدهم پاسخ داده خواهد شد و پس از آن، پاسخ درخواست این مجوزها حداکثر ظرف یک ساعت به صورت خودکار صادر می‌شود.

گفتنی است اخیرا سرپرست وزارت صمت گفته که افزایش قیمت جهانی در ابتدای سال ۱۴۰۱ و افزایش نرخ ارز در طول سال باعث ایجاد تقاضاهای تجمعی شد و واحدهای تولیدی کالایی که برای شش ماه آینده نیاز دارند، امروز ثبت سفارش می‌کنند که روندی نگران کننده است.

او همچنین تاکید کرده بود که “بخش زیادی از مدیریت تورم به واردات باز می‌گردد، بنابراین باید در ثبت سفارش‌ها و تقاضای واردات به‌ صورت جدی ورود کنیم”.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا