آغاز پروژه جداسازی خودروهای فرسوده برای بازیافت پلاستیکهای خودرویی توسط ائتلاف جهانی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر Global Impact Coalition، ابتکاری به رهبری مدیران عامل برای کمک به صنعت شیمیایی در مسیر دستیابی به کربن صفر، پروژه جداسازی خودروهای فرسوده (ELVs) را به عنوان بخشی از طرح بازیافت پلاستیکهای خودرویی آغاز کرده است.
اعضای بنیانگذار این ائتلاف شامل شرکتهای BASF، Sabic، Covestro، Clariant، LyondellBasell، Mitsubishi Chemical Group و Solvay با همکاری مراکز جداسازی، خرد کردن و تفکیک، شبکهای برای بازیافت چرخشی پلاستیکهای حاصل از خودروهای فرسوده ایجاد کردهاند.
عملیات جداسازی از ۲۸ آوریل در مرکز Autodemontage Klaas Boer در هلند آغاز میشود. این مرکز به شبکه بازیافت خودرویی هلند (ARN) وابسته است.
در مراسم آغاز به کار، اعضای تیم ائتلاف جهانی و نمایندگان هشت شرکت حاضر در محل، فرآیند جداسازی را رسماً آغاز خواهند کرد. تیم Autodemontage Klaas Boer با استفاده از بیل مکانیکی ویژه، قطعات پلاستیکی خودروها را به صورت انتخابی جدا کرده و آنها را بر اساس نوع قطعه و پلیمر دستهبندی خواهند کرد. فرآیند جداسازی حدود دو هفته به طول خواهد انجامید و پس از آن، قطعات به شرکت Reyond در آلمان منتقل شده، و در انجا خرد شده و سپس در شرکت Steinert آلمان به بخشهای پلاستیکی تفکیک خواهند شد. در ادامه، این بخشها برای بازیافت به شرکتهای شیمیایی و مدیریت پسماند همکار ارسال میشوند.
در این پروژه آزمایشی، جداسازی، خرد کردن و تفکیک پلاستیکهای حاصل از ۱۰۰ خودروی فرسوده انجام خواهد شد. پلاستیکها به ۱۰ نوع پلیمر و قطعات خودرویی دستهبندی شده و سپس توسط هر یک از شرکتهای مشارکتکننده با فناوریهای ویژه خود بازیافت خواهند شد.
این پروژه با تمرکز بر تجمیع عمده پلاستیکهای ELV، به منظور آزمون و بهینهسازی رویکرد جدید جداسازی، تفکیک و بازیافت پلاستیک در شرایط واقعی اجرا میشود.
Charlie Tan، مدیرعامل ائتلاف جهانی ، در این باره گفت:
این همکاری نقطه عطفی برای صنعت محسوب میشود. بازیافت پلاستیکهای خودروهای فرسوده همواره چالشی بزرگ بوده و در حال حاضر کمتر از ۲۰٪ این مواد بازیافت میشود. با اتحاد شرکتهای مختلف از زنجیره ارزش خودروسازی — از خودروسازان تا مراکز جداسازی، تفکیک و بازیافت و صنعت شیمیایی — ما در حال اتصال حلقهها برای ایجاد چرخه پلاستیکها هستیم.
در سال ۲۰۲۰، اتحادیه اروپا موفق به جمعآوری ۱٬۰۰۹ تُن پلاستیک حاصل از خودروهای فرسوده شد که تنها ۱۹٪ آنها بازیافت شده، ۴۱٪ برای بازیابی انرژی سوزانده و ۴۰٪ به محلهای دفن زباله منتقل شدند. با بیش از شش میلیون خودروی فرسوده در اروپا در هر سال، میلیونها تُن مواد ارزشمند از اقتصاد از دست میرود.
این ابتکار با هدف تجمیع تقاضا برای انواع مختلف پلیمرهای ELV، به دنبال اثبات امکانپذیری اقتصادی سیستمهای بازیافت چرخشی در مقیاس وسیع است.
انتظار میرود این پروژه آزمایشی دادههای ارزشمندی برای هدایت پذیرش گستردهتر این مدل در صنعت فراهم کند. پس از اتمام پروژه، تمرکز بر گسترش منطقهای در اروپا و توسعه به سایر بازارهای کلیدی برای بازیافت و تولید پلاستیکهای ELV خواهد بود.
این پروژه در زمانی اجرا میشود که پارلمان اروپا در حال بررسی اصلاحات مربوط به دستورالعمل جدید خودروهای فرسوده است. در اوایل فوریه، پارلمان اروپا در مرحله نخست رأیگیری، سهمیههای بازیافت پلاستیک در خودروهای جدید را کاهش داد.
پیشنویس اصلاحات پیشنهادی شامل کاهش هدف محتوای پلاستیک بازیافتی در خودروهای جدید از ۲۵٪ به ۲۰٪ و الزام اینکه تنها ۱۵٪ (به جای ۲۵٪) این مقدار از خودروهای فرسوده در یک چرخه تأمین شود، میباشد.
همچنین طبق این اصلاحات، پلاستیکهای پساصنعتی و پلاستیکهای زیستپایه میتوانند در محاسبه میزان محتوای بازیافتی لحاظ شوند.
گزارشگران پارلمان به طور مشخص افزودند که بازیافت شیمیایی نیز به عنوان یکی از گزینههای فناوریهای برتر بازیافت برای محاسبه محتوای پلاستیک بازیافتی قابل در نظر گرفتن است.