اخبار

آمادگی برای زلزله: لوله HDPE یک راه حیاتی برای آینده

بسپار می نویسد، می توانید چندین هفته و یا حتی چندین روز بدون آب تمیز، گاز طبیعی، سیستم فاضلاب را تصور کنید، در حالیکه خطوط لوله در هم شکسته در پی یک زلزله در حال تعمیرند. وقتی شما با یک فاجعه قریب الوقوع مواجه اید، طبیعی است که گام هایی را برای پیشگیری یا کم کردن فاجعه بر میدارید ، این طور نیست؟

باور بکنید یا خیر، شهر ها و مناطق مرکزی شهری مهم ما بر راس و نوک چنین موقعیت هایی واقع شده اند، اما اقداماتی شهری صورت گرفته است که می تواند برای کاهش شدت خرابی ها موثر واقع گردد. شهرداران باید در مورد خطوط لوله در معرض خطر در طی یک زلزله نگران باشند چون تقریبا هر ایالت در محدوده آمریکا و کانادا، تعدادی زلزله را تجربه کرده است.

بیشتر سیستم های لوله کشی شهری برای تحمل بارهای تنش ناشی از زلزله طراحی نشده اند. پیمانکاران و مشاوران طراحی ملزم به در نظر گرفتن این خطرات در سیستم های لوله کشی نشده اند، گرچه الزامات و استانداردها برای ساختن ساختمان ها و سایر ابنیه در مناطق زلزله خیز، این شرایط را مورد توجه قرار داده اند.

یک راه حل ثابت شده استفاده از لوله های HDPE  با مشخصه چقرمگی بالایش و توانایی آن در مقاومت در برابر خمش ناشی از حرکت و جابجایی زمین است.

سیستم های لوله کشی HDPE می تواند خرابی ها را کاهش دهد یا حذف کند ، از خطوط لوله قدیمی آبرسانی محافظت کند و ارتباطات را پا بر جا نگه دارد زمانی که خطوط HDPE زیرزمینی محافظت شده      آب رسانی سالم باقی می ماند.

فوائد سیستم های لوله HDPE در کوبه ژاپن در طی زلزله 1995 مشخص شد وقتی که 6000 نفر از مردم جان باختند و نزدیک به نیم میلیون خانه ویران شد.

شرکت گاز اوزاکا نقص هایی را در سیستم های استیل و آهنی آنجا پیدا کرد اما در جایی که لوله های HDPE نصب شده بودند هیچ نقصی وجود نداشت.به این دلایل ژاپن بطور نظم یافته در حال تعویض خطوط لوله اش با HDPE در سراسر کشور هر جا که ممکن باشد است.

سایر مشخصات لوله HDPE را یک انتخاب ایده آل     می سازد .خواص فوق العاده شامل مقاومت در برابر خوردگی (زنگ زدن) و فرسایش ، بازده و هزینه اقتصادی ، قابلیت نشتی صفر و سهولت نصب و اجرا بالاترین جایگاه را به آن به عنوان ماده مورد انتخاب برای شرکت های گاز در سراسر دنیا می دهد.

امروزه 95% از تمام خطوط سرویس گاز در آمریکای شمالی بر روی سیستم های قابل اتکا HDPE حساب باز کرده اند.

و نیروگاه های اتمی نیرو شروع به جایگزینی کاربرد لوله های HDPE برای کاربردهای ایمنی و غیرایمنی بعنوان گزینه ترجیحی برای تاسیسات و تجهیزات جدید     کرده اند.

این کاربردهای بحرانی و مهم متکی بر قابلیت تغییر ناپذیر سیستم های لوله HDPE برای فراهم کردن شرایط اجرایی ثابت هستند.

سیستم های لوله HDPE می تواند شهرهای شما را از زیر و رو شدن غیر قابل تصور در طی زلزله ها حفظ کند و راهی حیاتی را در نتیجه آن فراهم کند.

 

لوله HDPE آزمایشات شبیه سازی زلزله

علاوه بر آزمایش در طی زلزله های واقعی در آمریکا ، کانادا و سراسر دنیا محققان ، دانشگاه CORNELL  در ششم آوریل 2006 اثرات زمین لرزه را بر لوله های آب و گاز پلی اتیلن با اعمال یک نیروی 120000 پوندی بر یک لوله با قطر 16 اینچ و طول 35 فوت امتحان کردند که بزرگترین تست از اثرات مخرب زمین بود که تا بحال دریک آزمایشگاه انجام شده است.

لوله PE که سه فوت زیرسطح دفن شده بود ، در طی تست نشکست اما خاک و ماسه جابجا شد و حرکت کرد ، بر آمد و ترک برداشت و شکاف خورد و خطوط در هم تنیده را در سطح بوجود آورد در حالیکه لوله خم شد.

در طی فجایع زندگی واقعی می توان از لوله  PEانتظار عملکرد خوبی را داشت در حالیکه سایر مواد لوله بیشتر مستعد شکستگی و از سرویس خارج شدن هستند.

لوله HDPE :

– یک سیستم فاقد نشتی است اتصالات جوش حرارتی به تنهایی، به اندازه لوله قدرت داشته و یا حتی قوی تر از آن هستند و جریان بدون وقفه را تامین         می کنند.

– انعطاف پذیر و قابل اطمینان است لوله های HDPE قوی هستند اما قابل انعطاف و مناسب برای کاربردهای پویا شامل مناطقی که دارای فعالیت زمین لرزه ای هستند.

– ضذ زنگ و مقاوم در برابر ترویج و تکثیر میکروب ها است رشد بیولوژیکی را تامین نمی کند و هیچ شرایط میزبانی جهت ریز مغذی ها برای رشد باکتریایی و قارچی را فراهم نمی کند و ماده قابل انتخاب در شرایط و محیط شیمیایی خشن است.

– مقاوم در برابر فرسایش است براحتی خراشیده ، سوراخ و پاره نمی شود.

– دارای وزن سبکی است برای جابجایی ، حمل و نقل و نصب راحت تر از بخش های لوله بتنی یا فلزی سخت است و اجازه به صرفه جویی های عظیم هزینه در فرآیند ساختن و احداث می دهد.

– بصرفه است صرفه جویی در هزینه عمر کاری با توجه به خواص فیزیکی اش داشته و اتصالات فاقد نشتی و هزینه های نگهداری کمی دارد.

– لوله HDPE برای بقا

سیستم های لوله HDPE راه حلهای بقای زیر ساختها را برای شهر ها و جوامع فراهم می کند . در غیاب اتصالات ، HDPE یک سیستم لوله فاقد نشتی که از دست رفتن آب را حذف کرده ، منابع طبیعی را حفظ کرده ، نفوذ و رسوخ آلودگی ها را حذف کرده و به کاربرد روشهای ساختاری کم هزینه فاقد حفاری اجازه می دهد ، را فراهم می کند که کمتر در مقابل شرایط پیرامونی بهم می خورند.

لوله HDPE کمک به حفظ جوامع در آشفته ترین شرایط _ زمین لرزه ها و جابجایی های زمین می کند و شهرداران ملی در سراسر کشور در کنار کارمندانشان ، کسانی که نصب سیستم های لوله HDPE را در اولویت قرار می دهند قهرمانانی برای حفظ جان مردمشان هستند .

مرجع :

1-     سایت موسسه لوله های پلاستیکی (PPI)

 

برگردان: پدرام ملائکه

مسوول آزمایشگاه شرکت جهاد زمزم مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا