اخباراخبار ویژه

آمریکا استفاده از پلاستیک یک‌بار مصرف را در پارک‌های ملی تا سال ۲۰۳۲ ممنوع می‌کند

بسپار/ایران پلیمر وزارت کشور آمریکا روز ۱۸ خرداد اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۲ استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف را در تمامی اراضی و پارک‌های ملی که یکی از منابع مهم انباشت زباله پلاستیکی است ممنوع خواهد کرد.

دب هالاند، وزیر کشور آمریکا، با صدور دستورالعملی به تمامی نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه اعلام کرد که خرید، توزیع، فروش و مصرف پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در تمامی اراضی و پارک‌های تحت مدیریت این وزارتخانه که حدود ۴۸۰ میلیون هکتار است باید تا قبل از سال ۲۰۳۲ متوقف شود.

حجم زباله‌ای که نهادهای زیر مجموعه وزارت کشور و اداره مدیریت اراضی و پارک‌های ملی آمریکا هر سال جمع‌آوری می‌کنند، حدود ۸۰ هزار تن است.

تصمیم وزارت کشور آمریکا همزمان با روز جهانی اقیانوس‌ها ( ۱۸ خرداد- ۸ ژوئن) اعلام شد.

به تمامی نهادهای دولتی ابلاغ شده است که یک سال فرصت دارند تا طرح دقیق خود برای جایگزینی پلاستیک یک‌بار مصرف با مواد تجدیدپذیر را آماده کنند.

آقای هالاند در بخشی از بیانیه خود که همزمان با اعلام این تصمیم منتشر شد گفت: «به عنوان مدیر و حافظ اراضی، پارک‌های ملی، محیط طبیعی و فضای وحش کشور و به عنوان نهاد مسئول حفاظت از آبزیان، جانوران وحشی، گیاهان و زیست بوم آن‌ها ما می‌توانیم در بهبود وضعیت اقلیمی کره زمین نقش مهمی ایفا کنیم».

بسیاری از کشورهای جهان درصد بازیافت زباله‌های جامد از جمله پلاستيک را افزایش داده‌اند ولی در آمریکا این رقم به حدود پنج درصد افت کرده است. دلایل مهم آن این است که بسیاری از کشورها دیگر زباله‌های آمریکا را نمی‌پذیرند و تولید زباله‌های پلاستیکی نیز به شدت رو به افزایش است.

وزارت کشور آمریکا از سال‌ها پیش تحت فشار بوده است تا استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در اراضی و پارک‌های ملی را ممنوع کند. یکی از اعضای دمکرات مجلس سنا و یک عضو دمکرات مجلس نمایندگان در اکتبر سال قبل پیش‌نویس لایحه‌ای را به مجالس قانونگذاری آمریکا ارائه کردند که براساس آن مصرف پلاستیک یک‌بار مصرف در پارک‌های ملی ممنوع خواهد شد.

وزیر کشور آمریکا در دستورالعمل خود از نهادهای مسئول نگهداری و محافظت از اراضی و پارک‌های ملی خواسته است که پلاستیک یک‌بار مصرف را با مواد تجدیدپذیر و یا موادی که به سادگی می‌تواند به کود بدل شود جایگزین کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا