مقالات

آموزش بسپار در دنیا/ آموزش رشته مهندسی پلیمر در برزیل

بسپار/ ایران پلیمر در دهه اخیر تعداد و سطح کیفی موسسات آموزشی برزیل که در حوزه بسپارها فعالیت دارند، به صورت قابل توجهی رشد کرده است. این مقاله با ارائه تصویری از نظام آموزشی در برزیل و توضیح چگونگی تحول آموزش بسپار در کشور در راستای انطباق با شرایط، دیدگاهی کلی از وضعیت فعلی آموزش بسپار به دست می‌دهد. با توجه به ابعاد قاره‌ای برزیل، تحلیلی از جنبه‌های آموزش بسپار در مقاطع کارشناسی و کارشناس ارشد در سطح منطقه‌ای ارائه شده است. واحدهای درسی مشخص علوم بسپار در سرفصل‌های درسی رشته‌های شیمی، مهندسی شیمی و مهندسی مواد در موسسات آموزشی در برزیل در نظر گرفته شده است. در این مقاله بر اهمیت حمایت مالی موسسات سرمایه‌گذاری در پشتیبانی از آموزش و پژوهش بسپار در مقطع کارشناسی و همچنین نقش کلیدی انجمن بسپار برزیل (ABPol) در ترویج جنبه‌های گوناگون آموزش بسپار تاکید شده است.

کلیدواژه‌ها: واحدهای درسی، آموزش، بسپار، پژوهش، سرفصل‌های آموزشی

 

نظام آموزشی برزیل

نظام آموزشی در برزیل توسط قوانین فدرال تعیین شده و از سال 1996 شامل دو سطح تحت عنوان‌های آموزش ابتدایی و آموزش عالی می‌شود. شکل 1 چارچوب نظام آموزشی برزیل را نشان می‌دهد. آموزش ابتدایی در سه سطح سازمان‌دهی شده است: پیش‌دبستانی، دبستان و دبیرستان. آموزش عالی نیز شامل سطوح کارشناسی و تحصیلات تکمیلی می‌شود. مدارس دولتی و خصوصی هر دو می‌توانند این آموزش‌ها را در هر سطحی ارائه کنند. دبیرستان آخرین مرحله از سطح آموزش ابتدایی است و برای هر دانشجویی که قصد ادامه تحصیلات در مقاطع بالاتر را دارد، ضروری است.

در سطوح گوناگون آموزش شرایط مشخصی وجود دارد که گروه‌های مختلف می‎توانند در آن‌ها ثبت نام کنند: آموزش برای جوانان و بزرگسالان (دبستان و دبیرستان)، آموزش حرفه‌ای یا فنی، آموزش‌های خاص (برای دانش‌آموزان استثنایی (معلولین)) و آموزش از راه دور. فعالیت‌های آموزشی در سراسر کشور توسط موسسات مختلف هدایت و بازرسی می‌شوند: در سطح ملی بدنه‌های اصلی شامل وزارت آموزش و شورای ملی آموزش می‌شود. به‌رغم اینکه دولت فدرال به صورت کلی مسئولیت آموزش را بر عهده دارد، نظام آموزشی به نحوی سازمان‌دهی شده است که شهرداری‌ها و استان‌ها مسئولیت آموزش‌های سطوح دبستان و دبیرستان را برعهده دارند و مسائل آموزش عالی بر عهده دولت فدرال است.

 

آموزش عالی و پژوهش علمی در برزیل

کشور برزیل در سال 1500 کشف شد و از آن زمان تا سال 1822 به عنوان یک مستعمره باقی ماند. پس از استقلال، برزیل با انتخاب رژیم شاهنشاهی تا سال 1889 و پس از آن به صورت جمهوری به حیات خود ادامه داده است. در ابتدا مسئله آموزش به دست جامعه مسیحی سپرده شده بود که با هدف ترویج مسیحیت به برزیل آمده بودند. زمانی که در سال 1760 این مبلغان از کشور اخراج شدند، نظام آموزشی کاملا کنار گذاشته شد و این شرایط تنها در سال 1808 که خانواده سلطنتی پرتغال تصمیم گرفتند به برزیل فرار کنند، شروع به تغییر کرد. در همین دوره زمانی بود که مدارس بسیاری به ویژه در باهیا و ریودوژانیرو احداث شدند که برنامه‌های درسی به ویژه در حوزه مهندسی، حقوق و پزشکی ارائه می‌دادند. به‌رغم این­که این موارد را می‌توان به عنوان آموزش عالی دوران استعمار برزیل در نظر گرفت، اولین دانشگاه‌های برزیلی در واقع در دهه 1930 پس از آغاز صنعتی شدن برزیل که سبب تغییرات اقتصادی، فرهنگی و آموزشی شد، تاسیس شدند.
 

مترجم: بیتا کاظمی‌نژاد

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   202 ماهنامه بسپار  در نیمه مردادماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا