اخبار

آموزش شیمی پلیمرها در آلمان

بسپار/ ایران پلیمر مقاله حاضر یک بررسی کلی و به‌روز از وضعیت آموزش علوم بسپار در بخش آموزش شیمی در آلمان را ارائه کرده است. دورنمای شرایط آموزشی در آلمان به واسطه تغییر از برنامه آموزشی “دیپلم” به نظام آموزشی “کارشناسی-کارشناسی ارشد” متحول شده است. هدف این گزارش فراهم کردن تصویری کلی از آموزش بسپار در آلمان است. با تغییراتی که در نظام آموزشی کارشناسی-کارشناسی ارشد در دنیا صورت گرفته‌است، این امکان برای دانشجویان فراهم شده است که علوم بسپار را در هر سطحی از درجه کارشناسی تا مطالعات پسا‌دکتری انتخاب کنند.

 

کلیدواژه‌ها: درجه کارشناسی، درجه کارشناسی ارشد، آموزش بسپار.

 

مقدمه

در دهه‌های اخیر آموزش عالی در آلمان از جنبه‌های گوناگون در حال تغییر بوده است. تغییراتی که در آموزش در اروپا صورت گرفته، بازبینی شده و کمابیش آموزش مهندسی در آلمان را متأثر کرده است. نخست برنامه‌ای که برای ارزیابی دانشجویان بین‌المللی (PISA) وجود دارد، برای اولین بار در سال 2000 اجرا شد و پیوسته از آن زمان هر سه سال یک بار برای مقایسه عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان 15 ساله در ریاضیات، علوم و روخوانی انجام شده است. هدف برنامه PISA بهبود سیاست‌ها و خروجی آموزش بوده است. در طول سالیان، رتبه جهانی آلمان در علوم ثابت و در جایگاه دوازدهم و سیزدهم باقی مانده است. از سویی در برنامه‌ای که تحت عنوان فرایند بولونیا شناخته می‌شود، توافقی میان کشورهای اروپایی صورت گرفته که یکسان کردن استانداردها و کیفیت درجات اعطا شده در آموزش عالی را تضمین می‌کند. این مسئله به تغییرات قابل توجهی در نظام آموزش عالی در آلمان منجر شده است.

درجه دیپلم در نظام آموزشی قدیمی، که در رشته‌های علوم طبیعی متداول بود، با درجه کارشناسی-کارشناسی ارشد پیوسته که شامل کارشناسی با 8 نیم‌سال مطالعه و یک نیم‌سال کار پژوهشی

(پایان‌نامه) و درجه کارشناسی ارشد (که در علوم اجتماعی و فرهنگی متداول بود) جایگزین شده‌است. با این حال یکپارچگی مورد نظر حاصل نشد و دانشگاه‌ها در حال حاضر یک برنامه کارشناسی را با 6 یا 8 نیم‌سال و یک برنامه کارشناسی ارشد را با 2 یا 4 نیم‌سال ارائه می‌کنند. بنابراین برنامه آموزش دانشگاهی در وضعیتی قرار دارد که گفته می‌شود در آن دانشجویان نه به دنبال مطالعه که به دنبال شکار واحدهای درسی هستند.

در بخش‌های بعد، نظام آموزشی آلمان را در خصوص آموزش علوم بسپار بررسی می‌کنیم.

 

نظام آموزشی آلمان

نظام آموزشی آلمان به چندین مرحله تقسیم می‌شود (نک. شکل 1). نخست، کودکان 2 تا 6 ساله دوره پیش‌دبستانی را می‌گذرانند. دوره ابتدایی چهار سال است و در دبستان و عمدتاً توسط مدارس دولتی و رایگان ارائه می‌شود. با این حال هیچ برنامه درسی علمی در این مراحل وجود ندارد. پس از آموزش ابتدایی، نوجوانان می‌توانند تحصیلات دبیرستان خود را انتخاب کنند و بر اساس عملکردشان به یکی از سه مسیر مشخص کاردانی، هنرستان و دبیرستان وارد شوند که در این مرحله نیز عمده مدارس دولتی و رایگان هستند.

 
 
مهندس بیتا کاظمی نژاد
 
 
 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره 198ام، شماره نوروزی ماهنامه بسپار منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا